<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Article lead
lead
Kakemakere: For rundt fem år siden startet Sunniva Thorisdottir (t.v.) og Ragnhild Gaarde kakefabrikken Soulcake. I fjor gikk selskapet i pluss for første gang. Foto: Soulcake

Har solgt kaker for over 32 millioner

Makkerne Ragnhild Gaarde og Sunniva Thorisdottir, datter av tidligere håndball-landslagstrener Thorir Hergeirsson, nyter stor suksess som kakegründere.

Publisert 12. jan.
Lesetid: 3 minutter

På kun fem år har selskapet Soulcake AS, som selger kaker, cupcakes og cookies, oppnådd inntekter på godt over 30 millioner kroner. Bak selskapet står Sunniva Thorisdottir fra Jæren og hennes makker Ragnhild Gaarde, begge i 20-årene. I dag har bedriften tre utsalgssteder i og ved hovedstaden – på Grünerløkka, Steen & Strøm og Sandvika storsenter.

Det er kafeen på Steen & Strøm som er juvelen i kronen. Her dro duoen inn rundt 12 millioner av inntektene i fjor. Ifølge Soulcake har kafeen den høyeste inntekten pr. kvadratmeter på kjøpesenteret.

Det neste året åpner de flittige kvinnene enda to butikker, en på Strømmen Storsenter og en på en hittil ukjent beliggenhet på Østlandet. Og det er ikke sikkert det stopper der.

Hjemlevering: På Østlandet og i Bergen og Stavanger kan du nå få Soulcake levert hjem på døren med Morgenlevering. Foto: Soulcake

Like før jul arrangerte Soulcake en pop-up-stand på kjøpesenteret Jærhagen på Klepp, hjemstedet til Thorisdottir. Her stod folk over to timer i kø for å få kjøpt de populære søtsakene.

I tillegg begynte duoen i høst et samarbeid med Morgenlevering slik at alle på Østlandet, samt i Bergen og Stavanger, kan få cookies levert hjem på døren. Det skal også åpnes for levering til flere andre steder i landet, røper Gaarde overfor Kapital.

Første år i pluss

2024 har vært et spesielt godt år for kakegründerne, som lander på en omsetning på mellom 32 og 33 millioner kroner for året. Også bunnlinjen er hyggelig lesning.

– Vi går i pluss med rundt to millioner kroner, sier Gaarde.

Dette er det første året siden oppstart at selskapet går i pluss, og de håper å fortsette trenden i 2025. 

Med åpning av nye utsalgssteder forventes omsetningen å øke til 50 millioner i år. Det er primært cookies-segmentet som er ventet å stå for den største økningen, da det seiler opp som bedriftens absolutt mest populære produkt.

Soulcake har i dag rundt 47 ansatte, noen deltid.

Populær: Soulcakes trendcookie, Habibi, som blant annet inneholder pistasjkrem, ble revet bort fra hyllene da den først kom på menyen. Foto: Soulcake

– De jobber i produksjon og i butikk. Vi må ha endel deltidsansatte for å få timelistene i butikk og kafe til å gå opp.

På eiersiden har, i tillegg til Thorisdottir og Gaarde, nå også flere i familien kommet inn. De har også ansatt en daglig leder, Dragos Bucataru, Gaardes forlovede.

– Det er vi tre som driver selskapet i det daglige, sier hun.

Revet bort fra hyllene

Trendkaken Habibi med pistasjkrem, som sies å ha fått inspirasjon fra Dubai, ble revet bort i høy hastighet da den kom på menyen til Soulcake.

– Den gikk over all forventning. Vi ser at det har vært kraftig økning i cookies generelt. Vi la om produksjonen i fjor slik at vi fikk produsert nok cookies. I tillegg selger vi veldig mange på Morgenlevering, sier Gaarde.

– Hva er målet for 2025?

– Vi har passert endel milepæler allerede som vi ikke trodde var oppnåelige. Vi skal åpne flere butikker, men vi vet ikke når eller hvor ennå. Vi ser for oss å utvide først i Norge, og så kanskje i Skandinavia. Vi bruker norske råvarer i produksjonen som er vanskelig å få med utenlands. Vi bruker for eksempel et norsk meieri som er i verdensklasse, og som gir en spesiell smak.

Vi har passert endel milepæler allerede som vi ikke trodde var oppnåelige.
Ragnhild Gaarde

Gaarde røper at det kommer nye cookies-smaker allerede denne måneden.

– Vi har hverken hatt eller har spikret mål om et antall butikker eller lignende. Vi har vært heldige å fått mange tilbud og muligheter som har åpnet seg. Vi har lært oss å takke nei til noe også. Så må vi bare se hvor det tar oss. Vi har vokst organisk, noe som er grunnen til at vi begynner å gjøre det bra. Vi opplever å vokse fordi produktene er gode og at folk liker dem så godt at de kommer igjen. Utsalgsstedene oppleves også som steder folk blir glade av å komme til.

Gaarde innrømmer at de har brukt litt midler på markedsføring for å øke synligheten.

– Vi har vært heldige med mange samarbeid med influensere og kjente fjes som har hatt god effekt, men det hadde ikke hatt så god effekt hvis ikke folk likte produktene. Vi opplever at mange kommer tilbake.