<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Article lead
lead
Bjarne Melgaard lanserer kunstnervin i form av rødvin og hvitvin fra Bordeaux, Crémant de Limoux og vodka. Her fra lanseringsmiddagen sammen med produktansvarlig Lars Adskim i Palmer. Eivind Yggeseth

Bjarne Melgaard lanserer kunstnerviner: – Vil frigjøre meg fra rettssakhelvete

Det er ikke lenger bare på gallerier som Whitney, MoMa, Astrup Fearnley og Fineart at du kan finne en Bjarne Melgaard: Nå er Norges mest anerkjente kunstner siden Munch også tilgjengelig på Vinmonopolet – i flytende form. 

Publisert 7. feb.
Lesetid: 11 minutter

Kortversjon

  • Kunstner Bjarne Melgaard lanserer sin egen serie kunstviner, inkludert rødvinen Untitled Bordeaux Rouge, hvitvinen Untitled Bordeaux Blanc og Untitled Vodka, med etiketter inspirert av hans verk. Vinsatsingen markerer en utvidelse av hans kunstneriske og kommersielle aktiviteter utover det tradisjonelle kunstfeltet.
  • Melgaard, kjent for sin provoserende kunst, søker å diversifisere sine inntektskilder etter å ha tapt en rettsak om kontroll over sitt livsverk. Han hevder at satsingen på vin og andre produkter frigjør ham fra rettssakens belastninger.
  • Vinene, deriblandt Untitled Crémant Limoux, er priset for å være tilgjengelige for en bred gruppe, og vinner oppmerksomhet ikke bare for smaken, men også for de kunstneriske etikettene som skaper samtaleemner og utfordrer sosiale normer.
Kortversjonen er laget med kunstig intelligens og kvalitetssikret av våre journalister.

Pablo Picasso har gjort det. Det samme har Salvador Dalí, Jeff Koons og Damien Hirst. Nå føyer også Bjarne Melgaard seg inn i rekken av verdenskjente kunstnere som får sin egen vin med et kunstverk av en etikett. 

Og Melgaard nøyer seg ikke bare med den røde vinen Untitled Bordeaux Rouge og hvitvinen Untitled Bordeaux Blanc. På den norske samtidskunstnerens lanseringsliste står også Untitled Vodka og den sprudlende favoritten Untitled Crémant Limoux.

Personlig ønsker jeg å frigjøre meg fra dette rettssakshelvetet jeg har stått i, og da har det vært utrolig gøy å lansere to viner, en crémant og en vodka.

Bjarne Melgaard, kunstner og nå vinmaker

– Kunst og vin har jo en lang tradisjon, slår Melgaard fast overfor Kapital, som som eneste norske medium har fått eksklusiv invitasjon til kunstnerens lanseringsmiddag for de nye vinene på Arts Restaurant ved Tjuvholmen i Oslo.  

– Personlig ser jeg meg selv nå i en ny fase hvor jeg jobber med litt andre ting som mote, parfyme, utesteder og vin, forteller Melgaard. – At kunsten i markedet også har blitt såpass tæret, og at man ikke lenger kan stole på inntekter bare fra kunst, gjør at jeg nå tenker litt annerledes. Personlig ønsker jeg å frigjøre meg fra dette rettssakshelvetet jeg har stått i, og da har det vært utrolig gøy å lansere to viner, en crémant og en vodka. Vi planlegger også en tequila.

– Vil ikke råtne i en rettssak

Kapital møter kunstneren til et kort intervju før lanseringsmiddagen, på Galleri Fineart, hvor han nettopp har hatt en samarbeidsutstilling med Odd Nerdrum. Mens TV-aktuelle Nerdrum med sin klassiske stil har fokusert på tidløse, eksistensielle spørsmål, har Melgaard med sin moderne, ekspressive stil testet grenser innen kunsten med temaer som seksualitet, identitet og samfunnets mørke sider. Melgaards rå modernisme er også lett gjenkjennelig på vinflaskenes etiketter. 

– Alle etikettene har sin egen historie, så det har vært mye gøy med å velge ut dem også.

Ønsker ikke samleobjekter: Til tross for at både rødvinen, hvitvinen, crémanten og vodkaen har fått Melgaards kunst på etikettene, er det ikke noe ønske om å gjøre dem til samleobjekter. Eivind Yggeseth

Kunstneren forteller at han har jobbet tett med produsent og grossist, Palmer, i omtrent et år for å finne de riktige vinene. 

– Jeg kommer ikke til å ljuge og si at jeg er en vinekspert, for det er jeg ikke. Vi har prøvesmakt mye, og det har vært en lang prosess med mye læring for meg, men jeg synes resultatet har blitt bra. Nå ønsker jeg å gå videre i livet med dette. Jeg har ikke lyst til bare å sitte og råtne i en rettssak.

– Verdt å investere i for kjelleren

– Vi ser ikke på disse vinene som kjendisviner, men kunstnerviner, sier produktsjef Lars Adskim hos vinimortøren Palmer Group. – Det er en viktig presisering: Kunsten på etikettene samhandler med vinen i flaska. Kunsten er kontroversiell men vinene er klassiske og av god kvalitet.

Kunstnervin som konsept ble lansert første gang i 1924 av Château Mouton Rothschild med kunsten til Pablo Picasso på frontetiketten
Lars Adskim, produktsjef Palmer Group

Adskim forteller at kunstnervin som konsept ble lansert første gang i 1924 av Château Mouton Rothschild med kunsten til Pablo Picasso på frontetiketten. Toppviner fra Bordeaux og kunst har hatt en lang tradisjon siden. 

– I Norge lanserte Vinmonopolet sine egne kunstnerviner fra 1988 til 2001 i samarbeid med kunstnere som Jakob Weidemann og Frans Widerberg. De første årene ble det lansert 35.000 flasker, på topp 50.000 flasker, sier Adskim.

Han forteller videre at samarbeidet mellom Bjarne Melgaard og Palmer Group startet sommeren 2024. Melgaard deltok i selekteringen av vinene, mens Palmer skaffet vinene fra klassiske områder i Frankrike. Kunsten på etikettene er sentrale verker i Melgaards lange kunstnerliv, og de skal passe sammen med det sensoriske utrykket til vinen.

– Her var det viktig å finne kvalitetsviner – en rød, en hvit og en musserende, i en ikke for høy prisklasse som utelukker gjenkjøp. Vi ønsker ikke at flaskene skal kjøpes som rene samleobjekter, men at vinen skal oppfattes som gode kjøp, med høy drikkbarhet som kan nytes av de fleste

Vi ønsker ikke at flaskene skal kjøpes som rene samleobjekter, men at vinen skal oppfattes som gode kjøp, med høy drikkbarhet som kan nytes av de fleste
Lars Adskim, produktsjef Palmer Group

– Det er her klassiske franske viner som er tingen. En økologisk hvit Bordeaux-vin med 80 prosent Sauvignon Blanc og 20 prosent Semillon, fra Côtes-de-Bordeaux-Saint-Macaire en litt ukjent appellasjon mellom Entre-Deux-Mers & Sautern, deklassifisert til Bordeaux Blanc. Den røde er en klassisk rød Bordeaux hvor druene er fra Haut-Medoc og den gode årgangen 2018 med 50 prosent Cabernet Sauvignon, 39 prosent Merlot, og 11 prosent Cabernet Franc. Dette er en vin det kan være verdt å investere i for kjelleren da den vil helt klart ha en positiv gevinst i et par år lagring, men den kan lagres i en ti års tid, mener Palmers produktsjef.

– Den musserende vinen er en Crémant fra Limoux, laget med champagnemetode og 20 måneders lagring på bunnfall. I Limoux laget de musserende viner lenge før de startet med det i Champagne. Vodkaen er laget i samarbeid med Meir destilleri i Vestby og er et klart super premium produkt. Alle produktene er tilgjengelige i bestillingsutvalget som “Untitled”.

Tapte kontrollen over eget kunstnerskap

Det var i et slutten av oktober det ble kjent at Melgaard tapte søksmålet han har anlagt i Oslo tingrett mot sine to tidligere forretningspartnere, Stein Lie og Svein Roar Grande, som med det fikk kontroll over store deler av kunstnerens livsverk. VG har tidligere omtalt hvordan Melgaard mener han ble presset inn i en forretningsavtale med de to mens han befant seg i en utsatt posisjon, fordi han i årevis har vært svært rusavhengig.  Partene strides om hvor mye kunsten som Lie og Grande nå har fått kontroll over, er verdt. Melgaard og hans rådgivere mener den kan være verdt så mye som 200–300 millioner kroner, mens Lie og Grande mener det er snakk om et mindre beløp. Uansett handler det om store summer, i tillegg til saksomkostninger som Melgaard er idømt å betale. Han har derfor nå anket dommen, og det ligger derfor an til helt ny behandling av saken i lagmannsretten. 

Bygger forretningskonglomerat

Striden synes likevel å tynge kunstneren betydelig, og er altså en av grunnene til at Melgaard nå søker nye kunstneriske arenaer. 

Velger mer kortreist: Mens han tidligere samarbeidet med merker som Marc Jacobs og Kering Group, velger Bjarne Melgaard nå i større grad norske merkevarer som Holzweiler og Palmer Group som samarbeidspartnere. Eivind Yggeseth

Mens han tidligere har samarbeidet med motehus som Marc Jacobs og Kering Group, med kjente merker som Gucci, Bottega Veneta, Balencia og Alexander McQueen i porteføljen, lanserte han i fjor en kolleksjon med sjal i samarbeid med det norske motehuset Holzweiler. Han lanserte også sin egen parfyme, fire dufter i kompaniskap med parfymør Bjørn Kristian Hilberg, en installasjon hos Bjørvika-galleriet VI, VII, i tillegg til Nerdrum+Melgaard-utstillingen hos Galleri Fineart. Så følger utstillinger i Stockholm, Østerrike, Berlin, Gstaad og Kunsthalle Basel. 

Men nå er det vinsatsingen som står i sentrum.

Forkjærlighet for bobler

– Jeg husker at jeg som tenåring drakk rødvin på kunstfester og sånt, forteller Melgaard. – Personlig har jeg ikke drukket alkohol på mange år, men jeg har i den senere tid fått større glede av det. Det har vært veldig spennende å få være med og utvikle viner, spesielt med tanke på det tette forholdet mellom kunst, kultur og vin opp gjennom årene. Jeg håper derfor dette ikke bare blir en form for kjendisvin, men at den smaker godt og blir et bra produkt.

– Ikke søt: – Det er crémanten som ligger mitt hjerte nærmest, sier vinmakeren selv, Bjarne Melgaard. Eivind Yggeseth

– Stemmer det at det er crémanten som ligger ditt hjerte nærmest?

– Jeg har alltid hatt en forkjærlighet for god champagne og crémant, ja. Det er det som kanskje ligger mitt hjerte nærmest. Crémant kan noen ganger bli veldig søtt, og litt sånn klebrig, og kanskje burde jeg ikke si dette for å promotere meg selv, men jeg synes at denne crémanten er god fordi den ikke er for søt. Men vodkaen er jo best, da. Den er norskprodusert. Jeg synes vodkaer ofte kan bli litt sånn at de brenner i ganen, men denne synes jeg at vi har fått til veldig bra.

– Brenner ikke i ganen: – Bjarne Melgaards "Untitled" Vodka. Eivind Yggeseth
Jeg synes vodkaer ofte kan bli litt sånn at de brenner i ganen, men denne synes jeg at vi har fått til veldig bra.
Bjarne Melgaard

– Gjenspeiler dette at du er en av livets glade gutter og er glad i en god fest?

– En gang iblant, men ikke så mye. Med måtehold.

Bryter isen

Kapitals utsendte har selv testet vinene og vil betegne dem som gode, rimelige kjøp. Likevel er det etikettene som gjør at de skiller seg ut, og som antagelig medfører at de vil bli populære viner å gi bort i gaver til ulike anledninger. Motivene fremstår som perfekte “icebreakers” for å løsne opp anstrengte sosiale settinger, og kan derfor bli populære verts- og vertinnegaver. Eller for de mer pripne: egnet til å gjøre anstrengte sosiale settinger enda mer anstrengte. 

Gjennom karrieren har Melgaard produsert en rekke verker uten tittel, ofte referert til som “Untitled”. Disse verkene varierer i medium og uttrykk, fra malerier og tegninger til installasjoner. Det er tittelen “Untitled” han også har valgt å gi vinene.

Et eksempel på et kunstnerisk “Untitled”-verk er fra 2010 og er en kombinasjon av olje, spraymaling og tusj på lerret. Dette verket er en del av samlingen til Whitney Museum of American Art i New York. Et annet eksempel er “Untitled” fra 2002, som består av kull og fargeblyant på notatpapir, innrammet av kunstneren selv. Dette verket er en del av samlingen til Museum of Modern Art (MoMA) i New York.

Melgaards “Untitled”-verk er kjent for å utforske temaer som identitet, seksualitet og samfunnets ytterkanter, ofte med en rå og ufiltrert tilnærming. Hans bruk av ulike materialer og teknikker bidrar til en mangfoldig og utfordrende portefølje som har vakt internasjonal oppmerksomhet.

– Etikettene er viktige, bekrefter kunstneren selv. – Hver etikett har sin egen historie. Etiketten på rødvinen og hvitvinen er begge fra det som sikkert er norgeshistoriens mest utskjelte festspillutstilling. Maleriene på crémanten og vodkaen er fra en utstilling jeg gjorde hos Lars Bohmann (Gallery i Sverige, red. anm.), men også en film jeg var med på å gjøre som heter “Until the light takes us", som egentlig er den første ordentlige dokumentaren om black metal i Norge. 

Etiketten på rødvinen og hvitvinen er begge fra det som sikkert er norgeshistoriens mest utskjelte festspillutstilling.
Bjarne Melgaard

– Har allerede blitt slaktet

– Er det en ung, hipp målgruppe dere ser for dere?

– Vi har lagt vinene til et ganske lavt prissegment, slik at de skal være tilgjengelige for de fleste. Man skal ikke behøve å betale en formue for å kjøpe en god vin. 

– Har du premierenerver?

– Litt, kanskje. Det blir spennende å høre hvordan vinene blir tatt imot blant folk.

– Frykter du slakt fra vinanmelderne?
– Du vet jeg har blitt slaktet så mye at det skal mer til for at jeg blir lei meg.

Frykter ikke slakt: – Motivene på alle etikettene har jo allerede blitt slaktet, så det er egentlig litt morsomt, sier Bjarne Melgaard. Eivind Yggeseth

Og alle etikettene har jo allerede blitt slaktet, så det er egentlig litt morsomt. 

Melgaard røper at han er i sitt ess alene i studioet om kvelden.

– Da er jeg mest kreativ. 

– Er det også under slike sene kvelder at vinene har blitt til?

– De har ikke blitt til sånn klokken tolv om morgenen, nei, medgir kunstneren og nå vinmakeren. 

– Du kan si, dette er late-night wines

Untitled Crémant de Limoux

Varetype: Musserende vin

Årgang: 2022*. Drikkeklar nå, men kan også lagres

Lukt: Aroma av bakst, sitrus og eple, hint av blomster

Smak: Kremet, eple og gjærbakst, lang

Alkohol: 12 prosent

Passer til: Aperitiff, skalldyr og fisk

Land, distrikt: Frankrike, Languedoc-Roussillon, Crémant de Limoux 

Produsent: Palmer Brands

Utvalg: Vinmonopolets bestillingsutvalg

Grossist: Palmer Wine

Pris: 229,90 kr

* Med forbehold om at varen som leveres kan ha en annen årgang/etikett enn oppgitt

Vinmonopolet

Untitled Vodka

Varetype: Brennevin, vodka

Lukt: Dempet og avrundet duft med hint av sitrus

Smak: Rund munnfølelse

Farge: Klar

Alkohol: 40 prosent

Land, distrikt: Norge, Oslo

Produsent: Palmer Brands

Utvalg: Vinmonopolets bestillingsutvalg

Grossist: Palmer Spirits

Pris: 559,90 kr

Vinmonopolet

Untitled Bordeaux Rouge

Varetype: Rødvin

Årgang: 2018*. Drikkeklar nå, men kan også lagres

Lukt: Aroma av mørke bær, hint av seder og tobakk

Smak: Fast, men moden tannin, balansert med mørke bær, hint av seder, lang

Alkohol: 13,5 prosent

Passer til: Storfe, lam, sau og småvilt

Land, distrikt: Frankrike, Bordeaux

Produsent: Palmer Brands

Utvalg: Vinmonopolets bestillingsutvalg

Grossist: Palmer Wine

Pris: 249,90

* Med forbehold om at varen som leveres kan ha en annen årgang/etikett enn oppgitt

Vinmonopolet

Untitled Bordeaux Blanc

Varetype: Hvitvin

Årgang: 2020*. Drikkeklar nå, men kan også lagres

Lukt: Aroma av steinfrukt og sitrus, hint av blomster og nøtt

Smak: Frisk med steinfrukt, hint av grapefrukt, blomster og krydder, lang

Alkohol: 13 prosent

Passer til: Aperitiff, skalldyr og fisk

Land, distrikt: Frankrike, Bordeaux

Produsent: Palmer Brands 

Utvalg: Bestillingsutvalget

Grossist: Palmer Wine

Pris: 249,90 

* Med forbehold om at varen som leveres kan ha en annen årgang/etikett enn oppgitt

Vinmonopolet

CV – Bjarne Melgaard

Født: 9. september 1967, Sydney, Australia

Nasjonalitet: Norsk
Yrke: Kunstner (maler, skulptør, installasjons- og performancekunstner)

Utdannelse:

1988–1991: Statens kunstakademi, Oslo

1991–1992: Rijksakademie van Beeldende Kunsten, Amsterdam

1992–1993: Jan van Eyck Academie, Maastricht

Kunstnerisk virke:

Bjarne Melgaard er kjent for sin ekspressive og kontroversielle kunst, ofte med temaer som seksualitet, outsiderkultur, dop, vold og eksistensiell angst. Hans verk spenner over maleri, tegning, skulptur, installasjoner og digitale medier. Han har vært en sentral figur i både den norske og internasjonale kunstscenen siden 1990-tallet.

Viktige utstillinger og prosjekter:

2000: Deltagelse på Whitney Biennial, New York

2011: Soloutstilling på Institute of Contemporary Arts (ICA), London

2013: Representerte Norge på Venice Biennale

2014: Stor retrospektiv utstilling på Astrup Fearnley Museet, Oslo

2017: Skapte den kontroversielle installasjonen “A House to Die In”, et samarbeid med Snøhetta

2023: NFT-prosjekter og digital kunst, blant annet samarbeid med Kristiania Collective

Samlinger og representasjon:

Melgaards kunst er innlemmet i samlinger ved blant annet:

Museum of Modern Art (MoMA), New York

Whitney Museum of American Art, New York

Astrup Fearnley Museet, Oslo

Stedelijk Museum, Amsterdam

Andre fakta:

Har samarbeidet med motemerker som Marc Jacobs og Kering Group

Er kjent for sin provoserende og grenseoverskridende stil

Har skapt NFTer og eksperimentert med digital kunst

Bjarne Melgaard regnes som en av Norges mest betydningsfulle samtidskunstnere og fortsetter å utfordre kunstverdenens normer med sitt kompromissløse uttrykk, nå også på vinfronten.

ChatGPT, faktasjekket av Kapital