Diageo planlegger nå å kutte 500 millioner dollar i kostnader over en treårsperiode som svar på president Donald Trumps nye tollregime.
Det tilsvarer rundt 5,1 milliarder kroner.
Øl-, vin- og brennevinsgiganten anslår at Trumps nye tollpolitikk årlig vil koste konsernet 150 millioner dollar – eller drøyt 1,5 milliarder kroner – med dagens tollsatser, ifølge Fortune.
Diageo oppgir ikke hvor i gruppen kostnadene vil bli kuttet. Tiltaket lanseres kort tid etter at konkurrenten Moët Hennessy varslet nedbemanning som følge av lavere etterspørsel og en konjakktollkonflikt mellom EU og Kina.
Kan bli større salg
London-baserte Diageo har i dag en rekke whiskymerker i porteføljen, samt navn som Guinness, Smirnoff, Baileys, Captain Morgan og flere ginmerker. Alkoholgiganten opererer i rundt 180 land og har mer enn 30.000 ansatte verden rundt.
Ifølge Reuters vil også større eiendelssalg være aktuelt i forbindelse med kuttene, for å redusere gjeldsgraden, men det skal ikke være aktuelt å selge Guinness.
I regnskapsmessige tredje kvartal, som ble avsluttet med mars, økte Diageo organisk nettoomsetning med 5,9 prosent. Vekst var høyere enn det analytikere hadde ventet.