<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Skal kutte 500 mill. på to år

Kraftig prisvekst for papir og energi tvinger frem endringer hos Schibsted. Det blir ingen stor nedbemanning, men stillingskutt utelukkes ikke.

Publisert 24. jan. 2023 kl. 10.08
Oppdatert 24. jan. 2023 klokken 13.21
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 251 ord
INNSPARINGER: Hos Schibsted og konsernsjef Kristin Skogen Lund. Foto: Eivind Yggeseth

     

Schibsted har kunngjort kostnadskutt på en halv milliard kroner i medievirksomheten, News Media.

Kuttene skal gjøres de neste to årene. Formålet er å styrke lønnsomheten og ta ebitda-marginen tilbake innenfor målet på 10–12 prosent i 2024, opplyses det i en melding.

Mediekonsernet viser til økende kostnader, hovedsakelig knyttet til de trykte mediene, der stigende papir- og energipriser særlig virker inn.

«Med den betydelig pressede printvirksomheten og den makroøkonomiske usikkerheten fremover, må det iverksettes tiltak», heter det.

Tiltaket involverer imidlertid ikke noen større nedbemanning, understreker News Media-direktør Siv Juvik Tveitnes.

«Men våre forskjellige enheter vil prioritere tøffere, redusere kompleksitet og identifisere områder der de kan jobbe mer effektivt. Å redusere antallet ansatte er ikke noe mål i seg selv, men i enkelte tilfeller kan det være utfallet når vi sikter mot mindre kompleksitet og mer effektivitet», sier hun i meldingen.

Allmøte

Mandag ble det kjent at det var kalt inn til allmøte i Schibsteds News Media-virksomhet. Ifølge Dagens Media sto sparetiltak på agendaen.

«Vi synes alle så klart at det er morsommere å investere og vokse, men nå gjør forholdene at vi må se over våre kostnader», forklarte konsernsjef Kristin Skogen Lund overfor medienettstedet.

Da Schibsted presenterte tredjekvartalstall i fjor høst, trakk hun frem kostnadsøkningen i nyhetsdivisjonen som en tyngende faktor for konsernets driftsresultat.

«Det er en del årsaker til det, og noe av det handler om papir- og energikostnader, og noe handler om at vi satser en del på nye innholdsprodukter», sa Schibsted-sjefen.

Schibsted nedjusterte også 2022-guidingen da, med henvisning til de økte makroøkonomiske risikoene.