<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Snap henter Norgessjefen til Sverige

For Snap – eller Snapchat – er Norge den nordiske stormakten. I hvert fall målt i antall brukere. Men omsetningen har falt de to siste årene for den populære meldingstjenesten.

Publisert 28. okt.
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 454 ord
Flytter på seg: Snaps Norges-sjef Per Christian Strand Teslo blir nå ansvarlig for den svenske virksomheten. Meldingstjenestens posisjon i Sverige er ikke på langt nær like god der som i Norge.  Foto: Snap

Med 2,5 millioner daglige brukere er Norge det beste nordiske landet for tjenesten der brukerne sender hverandre hilsener og sjekker det siste av nyheter og daglige meldinger fra både politikere og influensere. Tre millioner er aktive minst en gang i måneden.

– I snitt er en fast bruker innom 40 ganger pr. dag, forteller Per Christian Strand Teslo på telefonen fra Stockholm.

Det amerikanske selskapet har nettopp hentet Strand Teslo til den svenske hovedstaden for å skape mer liv i tjenesten. Snap har riktignok fire millioner månedlige brukere i Sverige, men med nesten dobbelt så mange innbyggere har vårt naboland mye å lære av Norge. Det samme gjelder posisjonen hos potensielle innholdsleverandører.

Stikk motsatt

Inntektene i det norske selskapet – Snap Norway – har imidlertid gått stikk motsatt vei av morselskapet de siste par årene. Mens Snap Inc. øker omsetningen og går med store underskudd, har omsetningen i Norge stupt de to siste årene.

I snitt er en fast bruker innom 40 ganger pr. dag.
Per Christian Strand Teslo, Snap

Inntektene gikk femganger’n i 2021 til 108 millioner kroner, men har så falt de to siste årene. Først til 88 millioner kroner, og for 2023 viser det norske regnskapet en omsetning på 48 millioner kroner.

På bunnlinjen er det utelukkende plusstegn – helt fra etableringen i 2017. De tre siste årene har Snap Norway hatt et samlet overskudd på 13 millioner kroner.

Hauger og Pilgaard

Strand Teslo var med på å etablere det norske Snap-kontoret for syv år siden, og har ledet det norske selskapet og salgsorganisasjonen de to siste årene, før han nettopp ble bofast og fikk kontorplass i den svenske hovedstaden.

Også i Sverige vil det være fokus på å øke reklamen og annonseinntektene fra sendingene. Men dette er ikke mulig uten at brukerne også får det innholdet de er ute etter i Snaps kamp med alt fra TikTok til YouTube og Facebook.

– Vi må ha et godt innhold som er kulturelt relevant, sier Strand Teslo. 

– I Norge har Snap en stor bredde som spenner fra Schibsted, Aller og Finansavisen til Isabel Raad, Sofie Elise og Petter Northug.

Han forteller at de aller siste som skrev seg inn var Formel 2-kjøreren Dennis Hauger og kjendisveteranen Petter Pilgaard. 

– Disse får både direkte kontakt med fansen og en cut av annonseinntektene.

– Hvor mye deles ut hvert år til innholdsleverandørene?

– Det kan jeg ikke si noe om, svarer Strand Teslo.

Drøss med influensere

Favorittene for de norske brukerne akkurat nå er navn som Amalie Olsen, Sara Emilie Tandberg, David Mokel, Ellen Aabol – og Helsesista. Det handler mye om influensere på Snap.

– Hvor gammel er snittbrukeren?

– I Norge over 35 år, sier Strand Teslo. 

– 60 prosent av brukerne er over 25 år.

Og en siste fun fact: 70 prosent av de norske Snap-brukerne har en iPhone, 30 prosent en Android-telefon.