
Håver inn etter fyllemaraton: – Går mot rekordår
– Økonomisk har “Helt Ramme sporter” hatt veldig mye å si for meg, sier influenser Emilie Voe Nereng, som fikk bestetiden på det 42 kilometer lange løpet – med en promille på over to.
– Det er som om jeg har blitt kjent på nytt. Jeg får nesten bare hyggelige tilbakemeldinger fra folk. Det er mange som spanderer et glass rødvin på meg når jeg er ute, sier influenseren.
Nereng ble rikskjendis som 13-åring da hun startet bloggen Voe i 2009. I løpet av kort tid ble den Norges mest leste med millioner av treff. Rosabloggeren tjente nok til å kjøpe seg en leilighet som 19-åring. Så møtte Nereng veggen etter netthets og forsvant fra rampelyset.
Jeg visste uansett at det ville være positivt for meg å delta, bli full på TV og løpe maraton og å få utvidet mulighetene mine.
Etter ernæringsstudier ved Høyskolen Kristiania har hun reist seg og gått fra sminke til mat – og har lansert sin egen alkoholfrie drikke: Vibe by Voe. Den er det solgt nesten 200.000 av, og de har omsatt for nesten fem millioner kroner. Nereng har også satset stort på realityunderholdning med deltagelse i en rekke TV-serier.
I vinter nådde realitykarrieren hennes nye høyder. Da stilte nemlig Hønefoss' svar på Hollywood-stjernen Jennifer Aniston opp i NRK-serien “Helt Ramme sporter”. Den handler om å oppsøke sprø og ekstreme sporter. Sammen med den kjente programlederen Nicolay Ramm deltok influenseren i vinmaraton i Frankrike. De to løp mot hverandre i kostyme i 42 kilometer og drakk over 20 glass vin på det som utviklet seg til et realt fyllekalas i vindistriktet Médoc.
– Mest sette
Nordmenn har ikke fått nok av Emilie Voe Nerengs sjangling, som til slutt endte i grøften med to brukne tenner. Likevel kom hun i mål rett under seks timer – og slo Ramm, dog bare med omtrent 20 sekunder. De hadde begge en promille på over to – og fullstendig blackout. Enkelte seere reagerte på at NRK laget produksjon hvor det ble konsumert alkohol, men det virkelig store flertallet elsket episoden. Etter bare to dager hadde 1,3 millioner nordmenn sett den, ifølge VG. Og flere har kommet til i etterkant.
– Jeg tror det er det mest sette TV-programmet i år. Jeg visste uansett at det ville være positivt for meg å delta, bli full på TV og løpe maraton og å få utvidet mulighetene mine, sier hun.
Se Nerengs Instagram-post fra da hun feiret 300.000 følgere:
Nereng ble nominert til Årets deltager i Gullruten, TVens Oscar, men prisen gikk til “Team Pølsa”.
– De fortjente det. Det at de fikk prisen var helt fint. Jeg har allerede fått så mye ut av programmet, sier Nereng, som i TV-opptredenen avslørte seg som et skikkelig konkurransemenneske.

– Vanvittig økt interesse for meg
For influenseren har nemlig “Helt Ramme sporter” vært en drøm forretningsmessig – til tross for tannskaden og knær hun fryktet var ødelagt for alltid.
– Økonomisk har “Helt Ramme sporter” hatt veldig mye å si for meg. Det har vært en vanvittig økt interesse for meg innen TV, jeg har fått mange castingforespørsler og følgertallene mine på Instagram, Snapchat og Tiktok har også økt masse. Det går mot et rekordår for meg økonomisk i 2025.
– Det er jo et ganske dårlig forbilde for unge å drive med sport og drikke alkohol. Har du noen tanker rundt det?
– Absolutt. Men jeg føler at jeg har demonstrert i så mange år at jeg er et godt forbilde, det var noe med å demonstrere at jeg er menneskelig også. Jeg har et godt etisk kompass og gjør ikke ting bare for å få oppmerksomhet og være skandaløs og få overskrifter. Det er ikke sånn jeg tenker. Det har jeg aldri gjort.

Profil
Navn: Emilie Voe Nereng (29), forlovet med Michael Hansson og har blandingshunden Eddie.
Aktuell fordi: Fått et løft forretningsmessig som influenser etter at hun deltok i NRK-programmet “Helt Ramme sporter”, hvor hun løp vinmaraton på 42 kilometer og drakk over 20 glass vin.
Viktigste milepæl: – Å starte blogg i 2009. Det var kjempeviktig for alt som har skjedd siden. Andre milepæler er da jeg kom tilbake i rampelyset i 2019, og høsten 2022 da jeg startet litt på nytt etter jeg var blitt singel. Det var også stort å møte typen min som jeg skal gifte meg med og som også er en slags samarbeidspartner. Vinmaraton har selvfølgelig hatt masse å si.
Beste investering: – Jeg må si leilighet. Jeg kom meg inn på boligmarkedet da jeg var 19 år i 2015 som også var et gunstig tidspunkt. Jeg hadde spart opp penger siden jeg var 14 år med bloggen min. Det gjorde at jeg hadde nok egenkapital til å kjøpe leilighet. Jeg betalte 2,5 millioner kroner for 40 kvadratmeter på Løkka.
Dårligste investering: – Egentlig gjør jeg ganske gode valg. Jeg har kjøpt noe kamerautstyr til 50.000–60.000 kroner som jeg ikke har syntes har vært bra nok.
Best på: – Jeg er veldig engasjert, og det gjør at jeg har en form for driv. Jeg tror det er viktig i min bransje at jeg er engasjert i det jeg holder på med.
Dårligst til: – Beslutningsvegring. Jeg kan bruke veldig mye tid på alt mulig og klarer ikke å gå etter en spesiell magefølelse.
Min hverdag: – Det varierer helt sjukt. Når jeg ikke er på innspilling, har jeg gjerne ett møte om dagen. Jeg knipser og filmer hele dagen. Hver dag blir på en måte dokumentert på Snap. Noe av innholdet kan redigeres sammen til en reel eller noe som skal postes på Instagram. Jeg hopper fra det ene til det andre. Jeg må også gå tur med hunden. De avbrekkene liker jeg veldig godt. Når jeg legger meg, har jeg blitt helt avhengig av en sovemaske i silke. Jeg sovner med podcast på øret. Da hører jeg alltid på Historiske kjendiser.
Hobby: – Matlaging, trening og spesielt løping. Jeg elsker å løpe til Bygdøy og ta et bad. Jeg er generelt også veldig glad i opplevelser, det være seg restaurantbesøk eller opplevelser. Nå har jeg begynt med dansegruppetimer. Det er gøy.
Traff “typen” via Instagram
Kapital er invitert hjem til Nereng i leiligheten på Grünerløkka for å snakke om hva det er hun egentlig tjener penger på og få et innblikk i hvordan det er å være influenser – denne fremdeles nye yrkesgruppen, som Private Banking-avdelinger landet rundt stadig får flere kunder fra.
Et stykke nede i Markveien bor influenseren med samboer Michael Hansson. Han vant hjertet hennes etter å ha sendt henne en melding på Instagram.
Vi er der litt før tiden. Nereng kommer løpende ut med søppel fra en oppgang. Hun enser oss først knapt og virker litt forfjamset.

– Bli med opp, sier Nereng og kaster på det blonde håret som er nøye stylet med myke krøller.
Influenseren minner lite om sitt alias Råne-Ruth, som hun gikk under i vinmaraton, og stilte helt uten filter til slutt.
Dreven med media
Vi går tre etasjer opp i en 1800-talls gård. I leiligheten er det grå fliser med gammelt mønster på gulvet i gangen. Allrommet, kjøkken og stue, er malt i beige. Det er høyt under taket. Malingen er litt sprukket her og der.
– Jeg er ikke så opptatt av interiør. Nå har typen flyttet inn også. Han har solgt leiligheten sin, sier hun.
Etter nesten 20 år i rampelyset har den medievante Nereng klare tanker om hvordan hun ser best ut på bilder – og hvordan se ut som en forretningskvinne, men uten den klassiske blazeren.
Nereng spør om vi vil ha kaffe, laget av koffeinfrie bønner, som hun har begynt med. Følgerne vil kjenne igjen kjøkkenet hennes. Det er her hun lager filmer for produkter og forskjellige oppskrifter, smoothies, ulike frokost- og lunsj-bowls – og av til middagsretter.

– Det er best lys her om morgenen og formiddagen. Derfor lager jeg helst frokost- og lunsjretter. Det er veldig viktig at det ser delikat ut. Det er sunne og enkle retter som metter.
– Bygge min egen merkevare
29-åringen setter seg i den beige sofaen. Fotofjeset skrus automatisk på når fotografen retter linsen mot henne.
– Jeg ser veldig glad ut når jeg har Eddie ved siden av meg, sier hun og ser kjærlig ned på den fem år gamle hunden.
Han er en blanding av puddel, cavalier king charles spaniel og malteser og sover i Nerengs armkrok hver natt.

– Hva tjener du mest penger på om dagen?
– Jeg jobber med å bygge min egen merkevare over flere plattformer. Min største kanal er Instagram, og det er der jeg har omtrent halvparten av inntektene mine fra. Men jeg jobber også med foredrag, bøker, Snapchat, Tiktok og å lage nye merkevarer. Oppdragene varierer veldig i størrelse, jeg gjør alt fra veldedighet til sekssifrede beløp.
Min største kanal er Instagram, og det er der jeg har omtrent halvparten av inntektene mine fra.
– Fin økning fra 2023
– Hva tjener du penger på på Snapchat og Tiktok?
– Snapchat handler om å være aktiv og engasjere seerne. Der legges det på annonser mellom stories, og jo flere som ser og engasjerer seg i innholdet mitt, desto større potensial har jeg til å tjene penger. På Tiktok samarbeider jeg med kunder på lik linje som på Instagram ved å lage videoer som fenger for merkevarer, sier hun.
Influenseren har samlet all businessen i aksjeselskapet Voe. Det er 100 prosent eid av henne selv og ble stiftet i 2014. Siden Nereng kom tilbake i influensermanesjen i 2019, har tallene steget jevnt og trutt. I 2020 var salgsinntektene på 2,2 millioner kroner, mens de i 2023 endte på 3,3 millioner kroner. Tilsvarende steg driftsresultatet fra ca. 70.000 til 1,7 millioner kroner.
Tallene for 2024 er ikke helt klare, men det ser ut til å være en fin økning fra 2023.
– Tallene for 2024 er ikke helt klare, men det ser ut til å være en fin økning fra 2023, sier hun.
Via selskapet Voe eier hun 40 prosent av Shero, som er hennes eget treningstøymerke. Hun har også en bitteliten eierandel i Palett Food. De lager sunnere ferdigretter.

– Er ganske sta
– Foreløpig lager jeg alt innhold selv, fra idé til filming og redigering, fordi jeg trenger å føle at innholdet mitt er personlig. Jeg er ganske sta. Jeg kan misunne Oskar Westerlin som startet selskap med bestevennen sin, sier hun med henvisning til den kjente bransjekollegaen.
Jeg kan misunne Oskar Westerlin som startet selskap med bestevennen sin.
– Men jeg har ambisjoner om å bygge selskap på samme måte som ham, skynder hun seg å tilføye.
Nereng har et management i Team Tomorrow som hjelper henne med å utvikle strategi og å sortere hvilke selskaper hun kan eller vil lage innhold for.
– Jeg vil at det skal være bærekraftige aktører. Det kan være produkter av god kvalitet eller sunne, gode produkter.
– Hvordan vurderer du forespørslene?
– Jeg er opptatt av at det ikke skal være for reklamete med hva noe koster, og hvor man kan kjøpe noe. Det må føles naturlig for meg. Hvis de bare vil ha en reel av en person som snakker om hva noe koster og hvor det kan kjøpes, kan de like godt leie inn noen andre enn meg, for eksempel få en skuespiller til å si det.
Kaffe-content
Kaffen hun serverer er laget i en lånt DeLonghi-maskin. Det er ett av merkene hun har laget innhold, eller content for. Da bestilte hun en kaffe, som kom veldig raskt. Ideen i dette tilfellet var at man skal slippe å gå ut og kjøpe kaffe. Ved å ha sin egen kaffemaskin hjemme kan man være sin egen barista.
– Jeg sendte over en skisse med ideen til dem. De likte den, og så laget jeg videoen etterpå. Det ble noen runder frem og tilbake. Sånn er det alltid. Det er et samspill.
– Hva tjente du på det oppdraget?
– Jeg vet ikke om jeg skal gå inn på konkrete tall. Det er managementet mitt som setter prisene. De baserer det på engasjement og seertallene jeg har på sosiale medier, og ut ifra størrelse og lengde på oppdraget.

– Burde vært en formel
Nereng forteller at influensere får samme betaling uavhengig av hvordan en reel går, altså kortvideo i sosiale medier.
Betalingsmodellen er at det opereres med hvor mange følgere du har, hvor mange visninger du har i snitt, og så får du en fast pris ut ifra det.
– Det burde vært en formel. For min del kunne jeg vært tjent med det fordi mine reels presterer mye bedre enn forventet, i hvert fall i denne perioden, er det flere som har sett reels'ene mine enn som følger meg. De har gjort det veldig, veldig bra. Betalingsmodellen er at det opereres med hvor mange følgere du har, hvor mange visninger du har i snitt, og så får du en fast pris ut ifra det. Men hvis noe plutselig går viralt, får du ikke noe mer betalt, forklarer hun.

Stor økning i følgere
I 2023 ble Nereng kåret til årets matinfluenser under Vixen Awards. Instagramkontoen heter emilienutrition. Her legger hun ut matoppskrifter, deler bilder fra utallige reiser – med eller uten kjæresten – og det er også her hun legger ut content for ulike produkter. Nå nærmer antall følgere seg 330.000.
– Det gikk så fort etter at “Helt Ramme sporter” kom på TV. Jeg lå på 250.000 før det. Jeg har holdt på i veldig, veldig mange år. Men folk har på en måte hatt det samme inntrykket av meg hele veien, sier hun og utdyper:
– De som har vært interessert i mat har funnet meg, så det å vokse videre til en annen målgruppe, er ganske vanskelig. Det har jeg nå klart via “Helt Ramme sporter”. Bare det å øke følgertall hjelper også. Jeg har økt til over hundre tusen følgere på Snapchat og til over 60.000 på Tiktok. Det har økonomiske virkninger. Men det er som sagt først og fremst TV og casting-forespørsler som har økt. Kundesiden ellers er ganske stabil.
Overskudd i aksjefond
Leiligheten i Markveien kjøpte hun for 5,9 millioner kroner i 2022. Året før kjøpte hun en hyttetomt på Lygna, en drøy time nord for Oslo, for en halv million kroner som hun senere har bygget hytte på.

Nå ser paret seg om etter et større sted å bo.
– Vi kan gi det dobbelt av hva jeg ga for denne leiligheten, men jeg føler utrolig nok ikke at jeg får så mye mer, sier hun og sukker litt.
– Det jeg liker veldig godt her er 35 kvadratmeter stue og kjøkken i ett. Det finner man ikke så mange andre steder, poengterer Nereng.
Overskuddet fra selskapet setter influenseren i globale aksjefond.
– Jeg er ikke så god til å følge med. Jeg kan ikke nok om enkeltaksjer til å drive og trade. Fondet hadde gått en del ned da jeg gikk inn i begynnelsen av april. Jeg tenkte det var lurt å gå inn på det tidspunktet, sier hun.
Til nå har Nereng satt inn en halv million kroner.
Faren var IT-lærer
Foreldrene støttet bloggingen hennes fra starten av. Faren, som var IT-lærer, syntes det var gøy at datteren blogget. Moren er sykepleier og hjalp henne mye med å ta bilder og filming. Nereng har også en fire år eldre bror, Eirik, som er markedssjef i Tripletex.
– Han er veldig god på LinkedIn. Vi har visst funnet hver våre sosiale medier, sier hun.
Som tenåring reiste hun rundt og holdt foredrag om sosiale medier og blogging for bedrifter og universitetet. Etter hvert forsvant gleden. Det var også mye netthets. Hun slettet alle digitale spor i 2017. På videregående valgte hun studiespesialisering og valgte også fag som entreprenørskap og markedsføring. Nereng sier hun ikke svarer på karakterer. Hun begynte etter hvert å studere ernæring ved Høyskolen Kristiania.

Råne-Ruth fra Hønefoss
I “Helt Ramme sporter” har seerne blitt kjent med Råne-Ruth. Navnet oppsto etter en periode med mye gloing på byen i Norge. Nereng har alltid følt seg mer som seg selv sammen med Hønefoss-gjengen sin. Hun fant ut at hun måtte ta et alias for å kunne slå seg helt løs. Derav Råne-Ruth.
Fakta
Emilie Voe Nereng fra Hønefoss begynte å blogge som 13-åring i 2009. Bloggen hennes var en periode den mest leste. Hun er kjent som Voe. Navnet er tatt fra initialene til klesbutikken Voice of Europe. Nå har hun også formelt tatt navnet og har det i passet sitt.
Nereng ga seg som blogger etter mye netthets. Hun har en bachelorgrad i ernæring fra Høyskolen Kristiania. I dag er hun matinfluenser og kjent for å delta i ulike realityprogrammer. Hun fikk stor oppmerksomhet da hun deltok i vinmaraton i NRK-programmet “Helt Ramme sporter”, som ble sendt i januar. Nereng har også gitt ut bøker om mat.
– Jeg har ikke lenger noen problemer med at folk vil komme bort, ta bilder og poster dem. Det hjelper å ha blitt eldre og ha et management og en kjæreste som backer alt jeg gjør. Stort sett er folk bare veldig hyggelige.
Til tross for at det var tøft noen år da netthetsen var som verst, er det noe annet Nereng ser tilbake på som vanskeligere.
– Covid og lockdown. Det var skikkelig tøft å være isolert på den måten. Da var jeg litt deprimert. Det har jeg aldri vært før. Jeg visste ikke at jeg var så opptatt av å være en del av en flokk som det jeg er.
– Mange drømmer om å bli influensere. Hvilke råd har du til dem?
– Finn deg selv først. Ikke begynn for tidlig. Bli litt mer trygg. Start med noe du synes er gøy, finn deg en nisje og skap innhold etter det.

– Hva er definerte vekstområder for deg og “butikken” din fremover?
– Det er å fortsette å utvikle mine egne merkevarer, samtidig som jeg vil tilknytte meg flere dyktige ressurser som kan hjelpe meg å videreutvikle innholdet mitt. Sosiale medier er konstant i endring, og jeg gjør det jeg kan for å fortsette å vokse på flatene mine.
– Ny innspilling
Dagen etter møtet vårt skal Nereng på en svipptur til Kroatia. I sommer skal hun gifte seg med Hansson, som driver PR-selskapet Edge Communications. Hun sitter i styret i selskapet hans.
Før det venter andre eventyr.
– Jeg kan ikke si hva jeg skal være med på nå, men jeg skal i gang med en ny innspilling. Den er i utlandet. I går kom jeg hjem fra en annen innspilling.
– Hva avgjør om du sier ja eller nei til realitydeltagelse?
– Det må være merkevarebyggende på en eller annen måte. Jeg er nok faktisk tjent på å gjøre ting som ikke er forventet av meg. Jeg har tenkt at jeg burde være med på noe som putter meg i en setting hvor jeg for eksempel er en spiller og ikke bare en sånn naiv, søt variant. Jeg vil også at det skal være hyggelig og gøy for meg selv å være med – da er jeg den beste utgaven av meg selv, sier hun, før hun utdyper:
– Jeg tenker på hvordan jeg kan vise frem humoren min. Jeg digger også fysisk utholdenhet som jeg fikk prøve meg på i “Kompani Lauritzen”, “71° nord” og “Skal vi danse”, sier hun.

Den tidligere rosabloggeren har også deltatt i “Bloggerne”.
– Jeg kjenner jo flere og flere i bransjen, men min nærmeste krets er barndomsvenner.
– Forhandle om høyere pris
– Hva har du fått best betalt for av realityprogrammer?
– Honorarene har vært ganske like. Jeg vet at noen får mer betalt. Victor Sotberg sa i podcasten til Siri Kristiansen at han fikk 100.000 for å være med i “Skal vi danse” og 350.000 kroner for å være med i “Spillet”. Den siste summen er mer enn det jeg tror noen av de andre fikk for to ukers innspilling med TV 2. Nå som jeg har blitt et mer profilert TV-ansikt, kan jeg forhandle om høyere pris.
– Hadde du løpt vinmaraton igjen?
– Ja, helt klart, det har jeg kjempelyst til. Men da skal jeg drikke mindre, så jeg husker det. Til høsten kan jeg ikke fordi vi skal i bryllup den helgen i september, men jeg håper å få til å bli med et annet år.
Lanserer treningstøy
Vi bestemmer oss for å ta noen bilder ute med influenseren i treningstøy. Nereng skifter og tar på seg en tights i en knall turkis farge. Snart skal hun komme med ny kolleksjon i Shero, hennes treningstøymerke, etter en to års pause.
– Jeg elsker denne fargen. Jeg laget to moodboards med fargeforslag. Den ene gikk i duse farger, beige, hvit og burgunder, mens den andre var mer knæsj med turkis og rosa. Jeg spurte følgerne mine hvilken de likte best, og var sikker på at den var den siste. Men 75 prosent ville ha den duse paletten – det er så typisk nordmenn ikke å ville sees når de trener. Det er dyrt å sette i gang produksjon. Jeg tør ikke gjøre noe annet enn å velge de duse fargene, sier hun med et lite sukk.
Som influenser er man også i følgernes makt.