<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Nye Tesla får firkantet ratt – blir verdens raskeste

Her er Elon Musks nyeste elektriske gave til teslaianerne. 

Publisert 28. jan. 2021
Oppdatert 28. jan. 2021
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 3 ord
Article lead
+ mer
lead
REVOLUSJON: Tesla Model S Plaid+ sett fra utsiden. Det er ikke store forandringene på eksteriøret, men interiøret har virkelig fått gjennomgå.  Foto: Tesla
REVOLUSJON: Tesla Model S Plaid+ sett fra utsiden. Det er ikke store forandringene på eksteriøret, men interiøret har virkelig fått gjennomgå.  Foto: Tesla

Tesla fornyer sine norgesfavoritter Model S og Model X og byr på økt rekkevidde og revolusjonerende nytt interiør. 

Musk er ikke fremmed for å overraske bilverdenen og pushe grenser, og de nye Plaid-modellene er intet unntak. Eksteriøret har det ikke blitt gjort nevneverdige forandringer med, men interiøret har virkelig fått gjennomgå.

Den heftigste Plaid-modellen hevdes å bli verdens raskeste serieproduserte bil, får et ratt som ligner noe du finner i en Boeing 737, og over 800 kilometer rekkevidde.

Sinnssyk ytelse

Musk vil ikke at de nyeste Tesla-modellene skal være noen sinker i trafikken. I en Twitter-melding hevder Tesla-sjefen at den råeste modellen Plaid+ vil bli verdens raskeste serieproduserte bil.

Den skal klare 0-100 km/t på under 2 sekunder og kjøre en quarter mile på under 9 sekunder. 

Hvis du ikke er helt oppdatert på hva som er raskt fra 0-100 eller en god tid på en quarter mile kan vi informere om at dette er raskt. Sinnssykt raskt. 

Porsches nyeste fartsmonster – 911 Turbo S – gjør unna samme distanse på 10,1 sekunder og 0-100 på 2,2 sekunder. Det er den raskeste bilen Finansavisen Motor noensinne har testet. Det er også den raskeste serieproduserte bilen de tyske ingeniørene har produsert.

Lillebror Plaid klarer 0-100 på 2,1 sekunder og Long Range gjør det hele unna på 3,2 sekunder. Den tregeste Teslaen er imidlertid ingen sinke, og klokker fra 0-100 inn samme tid som for eksempel Lamborghini Huracan og Audi R8.

Elon Musk overrasker med nytt interiør og firkantet ratt i splitter nye Tesla Model S Plaid. Foto: Tesla

Revolusjon

Det er ikke store endringene som er gjort på utsiden av de nye modellene, bortsett fra en liten justering i grillen. Den såkalte chrome delete-konfigurasjonen – at all blank krom på bilen fjernes – er nå standard. Glasstaket er også heldekkende.  

Innvendig er det imidlertid snakk om en aldri så liten revolusjon: Rattet har blitt firkantet og ligner noe du finner i et fly. Den store, vertikalt orienterte skjermen er snudd horisontalt og har fått selskap av en mindre åtte tommer stor skjerm i baksetet. 

Plaid-modellene får et helt nytt uttrykk Foto: Tesla

Hovedskjermen foran er på 17 tommer og blir omtalt som en «gamingmaskin med 10 teraflops med kraft», ifølge Teslas nettsider. Til sammenligning kan den splitter nye spillkonsollen Xbox Series X skilte med 12 teraflops. Det skal også være støtte for trådløse kontrollere å koble seg til så man kan spille spill på skjermen. 

I baksetet kan passasjerene glede seg til midtarmlene, koppholdere og trådløs lading til to telefoner. Setene skal også ha blitt mer komfortable med bedre sidestøtte. 

Tesla Model S Plaids trådløse lademuligheter Foto: Tesla

Rekkeviddeangst?

De nye Plaid-modellene skal få elbiltvilerne og rekkeviddepessimistene til å trekke sitt siste åndedrag. 

Model S Plaid+ kommer nemlig med rekkevidde på hele 840 kilometer og lillebror Plaid skal klare å levere 628 kilometer. Innstegsmodellen Long Range kan kjøre 663 kilometer før du må innom en ladestasjon.

Baksetene byr på høyere komfort, midtkonsoll med koppholdere og ny skjerm. Foto: Tesla

Samtlige modeller får trekk på fire hjul og vil koste henholdsvis 1,4 millioner, 1,2 millioner og 830.000 kroner, ifølge Teslas hjemmesider.

Super-SUV

Familiefavoritten Model X får samme løsning som Model S. Familie-SUVen kommer i to varianter: Plaid og Long Range. 

Long Range får en rekkevidde på 540 kilometer og gjør unna 0-100 km/t på 3,9 sekunder. Startprisen er på 949.900 kroner.

Den nye toppmodellen, Model X Plaid, for også ytelse som ligner superbiler. Fra stillestående til 100 km/t skal SUVen klare på 2,6 sekunder. Innvendig kommer de samme løsningene her, også: Nytt ratt, opptil tre skjermer og nye seter 

Tesla Norge melder at alle de nye modellene vil komme i september.