Tesla fornyer sine norgesfavoritter Model S og Model X og byr på økt rekkevidde og revolusjonerende nytt interiør.
Musk er ikke fremmed for å overraske bilverdenen og pushe grenser, og de nye Plaid-modellene er intet unntak. Eksteriøret har det ikke blitt gjort nevneverdige forandringer med, men interiøret har virkelig fått gjennomgå.
Den heftigste Plaid-modellen hevdes å bli verdens raskeste serieproduserte bil, får et ratt som ligner noe du finner i en Boeing 737, og over 800 kilometer rekkevidde.
Sinnssyk ytelse
Musk vil ikke at de nyeste Tesla-modellene skal være noen sinker i trafikken. I en Twitter-melding hevder Tesla-sjefen at den råeste modellen Plaid+ vil bli verdens raskeste serieproduserte bil.
Den skal klare 0-100 km/t på under 2 sekunder og kjøre en quarter mile på under 9 sekunder.
Hvis du ikke er helt oppdatert på hva som er raskt fra 0-100 eller en god tid på en quarter mile kan vi informere om at dette er raskt. Sinnssykt raskt.
Porsches nyeste fartsmonster – 911 Turbo S – gjør unna samme distanse på 10,1 sekunder og 0-100 på 2,2 sekunder. Det er den raskeste bilen Finansavisen Motor noensinne har testet. Det er også den raskeste serieproduserte bilen de tyske ingeniørene har produsert.
Lillebror Plaid klarer 0-100 på 2,1 sekunder og Long Range gjør det hele unna på 3,2 sekunder. Den tregeste Teslaen er imidlertid ingen sinke, og klokker fra 0-100 inn samme tid som for eksempel Lamborghini Huracan og Audi R8.
Revolusjon
Det er ikke store endringene som er gjort på utsiden av de nye modellene, bortsett fra en liten justering i grillen. Den såkalte chrome delete-konfigurasjonen – at all blank krom på bilen fjernes – er nå standard. Glasstaket er også heldekkende.
Innvendig er det imidlertid snakk om en aldri så liten revolusjon: Rattet har blitt firkantet og ligner noe du finner i et fly. Den store, vertikalt orienterte skjermen er snudd horisontalt og har fått selskap av en mindre åtte tommer stor skjerm i baksetet.
Hovedskjermen foran er på 17 tommer og blir omtalt som en «gamingmaskin med 10 teraflops med kraft», ifølge Teslas nettsider. Til sammenligning kan den splitter nye spillkonsollen Xbox Series X skilte med 12 teraflops. Det skal også være støtte for trådløse kontrollere å koble seg til så man kan spille spill på skjermen.
I baksetet kan passasjerene glede seg til midtarmlene, koppholdere og trådløs lading til to telefoner. Setene skal også ha blitt mer komfortable med bedre sidestøtte.
Rekkeviddeangst?
De nye Plaid-modellene skal få elbiltvilerne og rekkeviddepessimistene til å trekke sitt siste åndedrag.
Model S Plaid+ kommer nemlig med rekkevidde på hele 840 kilometer og lillebror Plaid skal klare å levere 628 kilometer. Innstegsmodellen Long Range kan kjøre 663 kilometer før du må innom en ladestasjon.
Samtlige modeller får trekk på fire hjul og vil koste henholdsvis 1,4 millioner, 1,2 millioner og 830.000 kroner, ifølge Teslas hjemmesider.
Super-SUV
Familiefavoritten Model X får samme løsning som Model S. Familie-SUVen kommer i to varianter: Plaid og Long Range.
Long Range får en rekkevidde på 540 kilometer og gjør unna 0-100 km/t på 3,9 sekunder. Startprisen er på 949.900 kroner.
Den nye toppmodellen, Model X Plaid, for også ytelse som ligner superbiler. Fra stillestående til 100 km/t skal SUVen klare på 2,6 sekunder. Innvendig kommer de samme løsningene her, også: Nytt ratt, opptil tre skjermer og nye seter
Tesla Norge melder at alle de nye modellene vil komme i september.