<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
RASK: Porsche-sjef Morten Scheel (f.v.) med Isabell Rustad som knuste både Sigurd Wongraven og Aksel Lund Svindal i Porsche Sprint Challenge Scandinavia på Rudskogen i fjor høst. Foto: Privat

Kjendisdatter knuste Svindal på bane

Motorsportlegenden og TV-kjendis Tommy Rustads datter Isabell (17) slo de fleste på Rudskogen og havnet på pallen. Det har gitt henne et sete i Porsche Sprint Challenge Scandinavia.

Publisert 17. mars 2023 kl. 11.49
Oppdatert 4. okt. 2023 klokken 10.04
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 935 ord

– Drømmen er å leve av å kjøre racerbil, sier Isabell Rustad (17).

Det sier hun på telefon fra bilen der hun øvelseskjører med pappa og bilsportlegenden Tommy Rustad.

HEFTIGE: Med 425 hestekrefter og slicks er Porsche 718 Cayman GT4 ClubSport en ekte racerbil. Foto: Marius Svingen

– Øvelseskjøringen går greit, men trafikkreglene er krevende, sier Isabell, som er blant de raskeste bak rattet.

Pallplasser

Det viste hun da hun fikk prøvekjøre en Porsche 718 Cayman GT4 ClubSport med 425 hestekrefter i Porsche Sprint Challenge Scandinavia på Rudskogen i fjor høst. Med én andre og én tredje plass i de to løpene i konkurranse med mange erfarne og meritterte sjåfører, som Aksel Lund Svindal og Sigurd Wongraven, er hun nå klar for å kjøre en full sesong.

ØVELSESKJØRER: Isabell Rustad får ikke lov til å kjøre alene på veien, men på bane kjører hun fortere enn de fleste. Foto: Marius Svingen

– Vi har fått med flere gamle og noen nye sponsorer til å sikre budsjettet på rundt 1,5 millioner kroner for de syv løpene i år. Porsche Center Son og Porsche Norge er også med på laget og ambisjonsnivået er å kjempe i toppen, sier hun.

GRUNNLAGET: Som så mange andre motorsportutøvere har Isabell Rustad åtte år i gokart bak seg. Foto: Privat

Hun innser at det blir tøft, da det blir kjøring på mange nye og ukjente baner, men ser på det som en videreutvikling. Som de fleste motorsportutøvere har Isabell Rustad kjørt gokart i mange år, før hun de to siste sesongene har kjørt GT5 i Norge, som ifølge pappa og manager Tommy Rustad er en innstegsklasse til GT-Racing i Norge.

TETT: Med 15 biler på start blir det trangt om plassen, spesielt i de første svingene. Foto: Armin Hadzic | A1 Work

Stort sprang

– Her har hun kjørt en Peugeot 206 GTI med 170 hestekrefter med flere enkeltseire og en femteplass i NM, så spranget blir stort til Porsche 718 Cayman GT4 ClubSport, understreker han.

INNSTEGSRACING: Isabell Rustad skal også i år kjøre GT5 i en Peugeot 206 GTI med 170 hestekrefter. Foto: Privat

– Det var et stort sprang å gå fra GT5 til Porsche 718, men det var kult og jeg var heldig som fikk prøve, bekrefter Isabell.

I tillegg til kjøringen i Porsche Sprint Challenge Scandinavia skal hun kjøre de fleste løpene i GT5 i Norge mens hun også går på skole.

OVERBEVISENDE: En gjesteopptreden på Rudskogen med én andre og én tredje plass ga Isabell Rustad et sete i årets Porsche Sprint Challenge Scandinavia. Foto: Privat

Plan B

– Jeg går på Wang Toppidrett på Lørenskog, så det skal bli deilig å få lappen, men jeg har planer om å studere mer etter videregående for å ha noe å falle tilbake på, forhåpentligvis etter en karriere innen racing. Målet er internasjonal DTM og Touring Car, sier hun.

Da er det trolig både smart og trygt å ha Norges mestvinnende racerbilsjåfører som manager.

ALLSIDIG: I tillegg til mye trening på Wang Toppidrett deltar Isabell Rustad i troppsturn for å holde seg sterk og smidig. Foto: Privat

– Jeg driver mitt eget lastebilfirma og har mulighet til å bidra på flere måter, og det går fort et halvt årsverk på det nivået vi satser nå, sier Tommy Rustad.

Sesongen starter 12. og 13. mai på Anderstorp i Sverige med de to første løpene, mens løp 11 og 12 går på Rudskogen 8. og 9. september i forbindelse med Porsche Festivalen, hvor også Porsche Carrera Cup Scandinavia skal kjøres.