<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
RACING-GENER: Designer og konstruktør Egil Ranvig har tatt med seg erfaringer fra båtrace i utforming av Cormate Chase 35.  Foto: Cormate

«Sjøens Aston Martin» – fra Fredrikstad

Egil Ranvig begynte med båtrace i ung alder, og designer nå båter han beskriver som sjøens Aston Martin.

Publisert 24. mars 2023 kl. 21.23
Oppdatert 26. mars 2023 klokken 14.21
Lesetid: 9 minutter
Artikkellengde er 2031 ord

– Hvis Cormate var et bilmerke, hva ville det vært?

– Aston Martin. Selv om du selvsagt ikke spaserer over panseret på en Aston for å komme inn i den. En båt må være robust og brukervennlig, men Cormate har i likhet med Aston Martin tidløse linjer og racing-genene i behold, pakket inn i et minimalistisk design, sier Egil Ranvig med et smil.

KRYPTO KINGS: Cormate Chase 32 ble nylig brukt i TV-produksjonen Krypto Kings, da med en Mercury V12 Påhengsmotor med 600 hk. Foto: Ragnvald Johansen

Båtrace

Ranvig har lang fartstid i båtbransjen, og kjørte båtrace fra midten av 70-tallet. Han grunnla Hydro Design i 1985, og selskapet fløt over krisen etter jappetiden ved å produsere fremgangsrike racerbåter som vant løp i USA, Japan og og Dubai.

ASTON MARTIN: Designeren selv mener Cormate Chase 35 er sjøens Aston Martin. Foto: Egil Ranvig

– Til sammen har jeg grunnlagt tre båtmerker; Hydrolift, Stormway og Cormate. Det å kunne starte med blanke ark flere ganger føler jeg har vært en stor fordel, samtidig som jeg har kunnet ta med meg tidligere erfaringer i etableringen av nye merker, sier Ranvig som er eier, designer og konstruktør i Cormate.

100 propeller

Inne i konstruksjonshallen henger det blankpolerte propeller på rekke og rad.

– Hvor mange propeller har dere, og hva er forskjellen på dem?

– Vi har over 100 propeller tilgjengelig her, og vi kan gjerne teste ut 15 til 20 propeller på hver båt før den leveres til kunden, sier Ranvig.

NØYE: Alle båtene blir testet med opptil 20 forskjellige propeller før de overleveres til kunden. Foto: Ragnvald Johansen

Han forklarer at det viktigste er å finne riktig utveksling, og de prøver gjerne ut tre forskjellige for å gi båten best mulig egenskaper og drivstofforbruk.

– Selv om vi har et fast utvalg modeller, vil hver båt oppføre seg litt forskjellig, blant annet avhengig av hvordan den er utstyrt. Det kan for eksempel være nødvendig å gi en båt mer løft i baugen for å kompensere for større tyngde foran, sier Ranvig.

NYANSER: Egil Ranvig i Cormate Boats forklarer hvordan hver båt må tilpasses med riktig utveksling og propeller for å få den beste balansen. Foto: Ragnvald Johansen

Foredlet

Nye båter pakket inn i plast står stablet opp i hyller langs veggene, og venter på kommende eiere. Inne i en annen hall står en kundebåt som får service og oppgradering før neste sesong.

KLASSIKER: Denne 20 år gamle Cormate T27 båten er inne for service og oppgradering, med ny kartmodul og litt finpuss på motoren. Foto: Ragnvald Johansen

– Det der er klassikeren vår, T27, som er et nesten 20 år gammelt design. Da vi begynte å utvikle etterfølgeren T28 som står ute i lokalet, spurte vi kundene våre hva de ønsket av forbedringer. Vi endte med å kopiere oss selv, og foredle et allerede vellykket design. Vi har jo hatt 20 år på tenke ut en ny versjon, men det er en god del forbedringer på produksjonssiden og elektronikken som ikke er synlig, sier Ranvig. 

Salgs- og markedssjef Thomas Tømta bekrefter at de også har levert en T27 til kongehuset, og skriver i en kommentar at ryktene sier det Dronning Sonjas båt. 

NY VERSJON: Cormate T28 er oppfølgeren til T27, og selv om mye ser likt ut er det en mengde oppgraderinger blant annet på konstruksjons-siden. Foto: Ragnvald Johansen

Salgsrekord

Tømta forteller litt om de nyoppussede lokalene på Torp utenfor Fredrikstad.

– Vi har vært her i det som tidligere var Borregaard papirfabrikk siden 2004, og hadde produksjonshall i kjelleren, sier Tømta.

NYHET: Salgs og markedssjef Thomas Tømta i Cormate Boats viser frem den nyeste modellen Chase 35 i de nyoppussede lokalene utenfor Sarpsborg. Foto: Ragnvald Johansen

– Hvor produseres båtene nå?

– Volumet og kostnadene økte, og produksjonen ble flyttet til Polen i 2015, sier Tømta.

NY SESONG: På lageret til Cormate Boats ligger det flere hyllemeter med nye båter pakket inn i plast, klare neste sommer. Foto: Ragnvald Johansen

– Hvordan fordeler salget seg på de forskjellige modellene?

– I fjor satte vi rekord med 90 båter. Vi solgte mest av den minste på 23 fot, den gikk det 50 stykker av. Så solgte vi 30 Chase 28, og 10 Chase 35. Innstegsmodellen på 23 fot ligger på omtrent en million kroner, og så kan du øke på med utstyr til over 300.000 kroner ekstra, sier Tømta.

DOBLE V8-ERE: Cormate Chase 35 utstyrt med to 350 hk Mercruiser skal greie 62 knop, men det går an å øke helt opp til to 565 hk racing-motorer. Foto: Ragnvald Johansen

Fort nok

– Hvor mye må en regne med i båt-budsjettet hvis en har lyst på den nyeste og største modellen?

– For en godt utstyrt Chase 35 kan du regne med rundt tre og en halv millioner kroner. Denne som står utstilt her har to 6,2 liters V8 bensinmotorer fra Mercruiser på 350 hestekrefter hver, som sørger for at båten gjør 62 knop. Det er hurtig nok for de fleste, men fordelen er at når du ligger i mellom 30 og 40 knop går den så pent at du nesten blir litt fartsblind, sier Tømta.

80 KNOP: Cormate Chase 35 utstyrt med de største V8-erene skal ifølge produsenten kunne gå i 80 knop. Foto: Cormate

Knuser toalettet

Konstruktør og designer Egil Ranvig viser vei ned under dekk, der toalettet er konstruert av karbonfiber.

– Det er jo litt uvanlig å ha toalett laget av karbonfiber, er det for å spare vekt?

KARBON: Toalettet er konstruert av karbonfiber for å ikke knuse når kapteinen legger sleivene helt ned i bordgangen. Foto: Ragnvald Johansen

– Dersom kunden går for det største motoralternativet på to 565 hesters Mercruiser racing V8-ere så går båten i over 80 knop. Da vil andre toaletter laget av for eksempel porselen bli utsatt for så store krefter at det knuser, sier Ranvig.

Inne i det lille badeværelset er det også en hånddusj montert i benken, og alle overflatene er laget for å tåle vann.

SJØ-PØLSE: Cormate Chase 35 har mulighet for å lage litt mat ute på dekk, så ikke det blir så mye stekeos nede i kabinen. Foto: Ragnvald Johansen

Racing-arv

Foran i baugen er det plass til to personer som ikke snorker alt for høyt, og under madrassene er det oppbevaringsplass for tauverk og redningsvester. En luke over køya skal gjøre det enkelt å stue vekk eller legge frem putene til solsengen foran på dekk.

Førerposisjonen er utstyrt med separate håndtak for gir og gass, en arv Ranvig har tatt med seg fra den tiden han var aktiv innen båtracing.

MIDT MELLOM: Cormate Chase 35 treffer ifølge produsenten markedet midt mellom Goldfish og Windy. Foto: Ragnvald Johansen

– Det finnes jo en rekke spennende båter på denne størrelsen med gode ytelser, hva skiller Cormate Chase 35 fra konkurrentene?

– Jeg ser oss som «the missing link» mellom Goldfish og Windy. Begge de to lager båter av meget høy kvalitet, og jeg mener vi havner i skjæringspunktet mellom høye ytelser og luksus, sier Ranvig.

TESTBENK: Inne på bakrommet testes forskjellige konfigurasjoner, og her kan også egenskaper ved skroget som steglister justeres for å finne den beste balansen. Foto: Ragnvald Johansen

Trådløs dødmannsknapp

En finurlig detalj er den kombinerte dødmannsknappen og fjernkontrollen, utformet som en liten medaljong en kan henge rundt halsen.

EGENUTIVKLET: Egil Ranvig i Cormate Boats viser frem den kombinerte dødmannsknappen og start-nøkkelen de har utviklet selv. Foto: Ragnvald Johansen

– Denne dødmannsknappen har vi designet selv. Den er også nøkkelen for å starte båten, og det gjør at båtføreren vil ta den på seg og bruke den. En tradisjonell dødmannsknapp du må hekte fast i beltet blir ofte bare hengende og slenge, og da mister den funksjonen. Med en trådløs tilkobling kan du bevege deg fritt omkring uten å tenke over det, sier Ranvig.