<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Lader på seks minutter

Julian Thomson har gjenoppfunnet hjulet – unnskyld – Lotus Elise på ny. Via batteriselskapet Nyobolt.

Publisert 7. juli 2023
Oppdatert 12. juli 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 2 ord
Article lead
BLIR TROLIG DYR: Med lavt produksjonsvolum, ny batteriteknologi og skreddersøm, vil det overraske om prisen blir under 2,5 millioner kroner. Foto: NICK DIMBLEBY / NYOBOLT

Nyobolt EV ser ut som en retro-mod av første generasjon Lotus Elise, naturlig nok. Bildesigner Julian Thomson som først tegnet Lotus Elise i 1994, med lansering to år etterpå, har i mange år ønsket seg en mer moderne design. 

EVIG UNG: Nyobolt EV har karbonfiber-karosseri, der Lotus Elise S1 klarte seg med glassfiber. Originalen er fortsatt synlig, til tross for de nye grepene. Foto: NICK DIMBLEBY / Nyobolt

Da Autocar henvendte seg til ham i 2021, gjorde han noen nye skisser, uten at det ble noe mer enn luftige tanker. Trodde alle. Men Nyobolt tok kontakt med Thomson, og før han ble ny designdirektør hos GM Advanced Design Europe, hjalp designerne hos CALLUM (designbyrået til tidligere Aston Martin og Jaguar-desiger Ian Callum) batteriselskapet med å fullføre prosjektet.

Ørlite lengre og bredere

Den nye varianten har altså et karosseri av karbonfiber, 19-tommers hjul samt en mer moderne «stance», i form av at elbilen er 100 millimeter bredere og 150 millimeter lengre enn utgangspunktet. Som et vink til Elise Series 1, er det runde lykter, LED-lykter sådan. De mildt sagt stygge og billige sidespeilene er erstattet med smale kameraspeil.

KAMERASPEIL: Enklere å justere enn de analoge originale, men også dyrere. Foto: NICK DIMBLEBY / NYOBOLT

Elbilen har en 35 kWh batteripakke som angivelig lar seg lade til 100 prosent kapasitet på seks minutter. Rekkevidden er opptil 250 kilometer. Det kan bli bygd en begrenset serie. Bilen avbildet er en statisk modell, mens en kjørbar prototyp ventes på veien i november. Dernest blir det avgjort hvorvidt det blir produksjon, muligens maksimalt 25 biler i året.

ASTON ELISE: Litt mer muskuløs, litt mer aggressiv. Hekken gir assosiasjoner til både Aston Martin DBS og Vantage, samt naturligvis originale Lotus Elise. Foto: NICK DIMBLEBY / NYOBOLT

Opptil 25 biler i året

Nyobolt som holder til Cambridge, vil starte storproduksjon av hurtigladingsbatterier i 2026, og åpner en ny fabrikk i Asia i januar 2024. Ifølge Nyobolt kan de mer energitette anodebatteriene lades opp til 80 prosent på fire minutter. Prisen er ikke bestemt, men vi tipper at den blir høy.