Tesla med saftig priskutt på luksusbilene
Elon Musk har sett seg nødt til å kutte prisene med så mye som 145.000 kroner på en av sine Tesla-modeller.

Tesla fortsetter priskrigen på elbiler med et nytt, saftig priskutt på sine dyreste biler i Kina.
Kina er verdens største marked for elbiler, og en rekke nye utfordrere har tvunget Tesla til å gå ned i pris for å kunne delta i konkurransen.
Det er bare to uker siden Tesla sist satte ned prisene på Model S og Model X, som regnes som Teslas «premiumbiler». De er også blant selskapets eldste kjøretøy, og priskuttene kan være et forsøk på å gi nytt liv til modellene.
Frykter BYD
Model S blir nå 56.000 yuan billigere, tilsvarende 82.000 kroner, skriver The Wall Street Journal. Nå koster den 698.900 yuan, like over 1 million kroner.
Model X får et heftigere priskutt på 98.900 yuan, vel 145.000 kroner. Startprisen begynner dermed på 738.000 yuan, like under 1,1 millioner kroner.
Ingen av disse modellene produseres i Kina. Tesla eier en fabrikk i Shanghai, men der produseres bare Model 3 og Model Y, som er langt rimeligere.
Leveringene fra Shanghai-fabrikken falt med 31 prosent i juli til det laveste nivået i år.
Kinesiske BYD er Teslas største konkurrent i Kina, og øker stadig salgstallene i verdens nest største økonomi.
Kule på børs
Tesla fortsetter å fokusere på å øke markedsandelen og øke salget av bilene sine – og det går på bekostning av marginene, til aksjonærenes fortvilelse. I kvartalsresultatene for juni rapporterte bilprodusenten en driftsmargin på 9,6 prosent – det laveste på de siste fem kvartalene.
Adm. direktør Elon Musk advarte i sommer om at selskapet ville måtte fortsette å kutte prisene hvis renten fortsatte å stige.
Tesla har imidlertid har et svært sterkt år på børs, med en oppgang på nærmere 140 prosent i 2023. En aksje koster nå 258 dollar, et godt stykke ned fra toppen på 407 dollar i november 2021.