<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Mustang med frie tøyler

Ford Mustang GTD tar utgangspunkt i racerbilen Mustang GT3, og benytter noen deler fra jagerflyet F-22 Raptor.

Publisert 30. sep. 2023
Lesetid: 5 minutter
Artikkellengde er 1213 ord
Article lead
lead
ROAD-RACER: Ford Mustang GTD skal ifølge produsenten være en racerbil bygget for gatebruk.  Foto: Ford
ROAD-RACER: Ford Mustang GTD skal ifølge produsenten være en racerbil bygget for gatebruk.  Foto: Ford

– Vi skal bruke det vi er gode på, som en Mustang, og gjøre det utenkelige. Vi skal utfordre de europeiske produsentene og gå til frontalangrep, som en «underdog». Jeg vil se Porsche, Aston Martin og Mercedes svette, sier sjef og adm. direktør i Ford, Jim Farley, i et videoklipp på selskapets nettside.

UTFORDRER: Ford Mustang GTD skal ifølge selskapets sjef utfordre europeiske merker som Porsche, Mercedes og Aston Martin. Foto: Ford

For å gi et inntrykk av bredden til bilen du ser på bildene, er dimensjonen på fordekkene 325/30 ZR 20. Bak øker de til 345/30 ZR20, montert på smidde aluminiumsfelger, eller magnesium for å gi mest mulig racing-følelse.

Fryd for ørene

Noe annet som får nakkehårene til å reise seg er lyden av den 5,2-liters V8-eren med kompressor. Den røde markeringen på turtelleren starter ved 7.500 omdreininger, og spiller på trommehinnene gjennom et eksosanlegg av titan med aktive ventiler.

TITANTROMPET: Ford Mustang GTD får eksosanlegg av titan, med klaffer som sørger for gode grøss når du drar turtelleren opp mot 7.500 omdreininger. Foto: Ford

Ford har lagt ut et klipp av Mustang GTD på racerbanen, og det skyldes kanskje den stadig større dosen av lydløse elbiler, men når den gurglende snerringen går over i et hardt metallisk hyl er det en sann fryd for ørene.

Ingen kofferter

Du får ikke med noen store kofferter i Ford Mustang GTD, for samarbeidspartneren i prosjektet Multimatic har brukt mesteparten av plassen i bagasjerommet til fjæringsoppsett.

FJÆR I BAGASJEN: Ford Mustang GTD bruker området du normalt plasserer bagasjen i til det avanserte hjulopphenget. Foto: Ford

Visepresident Larry Holt i Multimatic Special Vehicle Operations skriver at de har tatt i bruk mer avansert teknologi enn det som er tillat i racing. Den aktive fjæringen skal kunne tilpasses kjøring på vei eller bane, og senke bilen med 40 millimeter for banekjøring.

Mener alvor

Ofte oppgir amerikanske bilprodusenter hvordan nye modeller klarer seg på baner som Laguna Seca Raceway, men det er tydelig at Ford mener alvor med utfordringen til de europeiske merkene. Greg Goodall som har tittelen Ford chief program engineer skriver at målsettingen med prosjektet var å kjøre mye raskere enn noen gang før, med en rundetid på under syv minutter på Nürburgring.

LUFTING: Ford Mustang GTD får sprosser i skjermene som minner om Porsche 911 GT3 RS, for å lufte ut varmen fra bremsene og redusere trykket inn i hjulbuene. Foto: Ford

I tiden før Ford Mustang fikk uavhengig hjuloppheng på bakakselen kunne det å presse rundetider på bane tidvis være en svært krevende øvelse. Den avanserte fjæringen vil nok bli til stor hjelp, men Ford Mustang GTD vil også bli den første hesten i stallen med transaksel.

Måtte ha gateversjon

Kort fortalt kombinerer en transaksel funksjonene til girkassen, akslingen og differensialen i en integrert enhet. Det gjør blant annet at vektfordelingen blir mer ideell, siden det ikke er noen tung girkasse koblet sammen med motoren foran.

UTFORDRING: Ford Mustang GTD blir den første Mustangen med transaksel i stedet for girkasse koblet på motoren, noe som visstnok var litt av en utfordring å få plass til. Foto: Ford

Larry Holt i Multimatic beskriver hvordan de var i gang med å bygge den kommende Le Mans-raceren Mustang GT3, da sjefen i Ford Jim Farley sa at de måtte lage en gateversjon også. Holt beskriver blant annet utfordringen med å installere transaksel i en bil som var bygget for å ha en girkasse som «Smoking hard».

Hydrauliske klaffer

For å holde vekten nede er det aller meste av karosseriet laget av karbonfiber, mens dørene er av aluminium. Den gigantiske vingen bak er justerbar, og skal også få DRS-modus for minst mulig luftmotstand på langsiden.

KLAFFER: Fronten på Ford Mustang GTD får hydraulisk styrte klaffer over spoileren som regulerer gjennomstrømningen av luft, og tilpasser marktrykket sammen med vingen bak. Foto: Ford

Hydraulisk styrte klaffer i fronten varierer luftgjennomstrømningen, noe som ikke er tillatt på racerbilen. Før eller siden kommer det jo en sving, og da skal karbonkeramiske bremser fra Brembo sørge for å dempe farten. Forskjermene har digre sprosser for å senke trykket inni hjulbuene, og slippe ut varmen fra bremsene.

F-22 Raptor

På innsiden er det kun to seter produsert av Recaro, men det er jo like greit siden bagasjerommet er fullt av fjæringskomponenter. Interiøret er kledd opp i lær og karbonfiber, med digitale display. Transakslingen inneholder en åttetrinns dobbelclutch girkasse, og en ganske kul detalj er girhendler bak rattet og girvelger som er 3D-printet av titan fra utrangerte F22-Raptor jagerfly.

FRITT FARGEVALG: Ford Mustang GTD skal tilbys i en rekke farger, og kundene kan også ta med en farge-prøve for å skape noe helt unikt. Foto: Ford

Da Ford Mustang ble introdusert på midten av 60-tallet, var det en av de første bilene som ga kunder mengder av muligheter for å gjøre personlig tilpasninger. I kjent stil vil Ford tilby et rikholdig utvalg fargekombinasjoner, tilleggspakker, samt at kunder kan ta med egen fargeprøve for å skape en unik design. 

Prisen i USA vil ifølge Ford starte på 300.000 dollar, omtrent 3,2 millioner kroner før norske avgifter, og produksjonsstart er planlagt mot slutten av 2024. 

Informasjonsdirektør i Ford Motor Norge Anne Sønsteby kan bekrefte at det vil bli noen få eksemplarer tilgjengelig for norske kunder. Norske priser er foreløpig ikke klare.