– Vi skal bruke det vi er gode på, som en Mustang, og gjøre det utenkelige. Vi skal utfordre de europeiske produsentene og gå til frontalangrep, som en «underdog». Jeg vil se Porsche, Aston Martin og Mercedes svette, sier sjef og adm. direktør i Ford, Jim Farley, i et videoklipp på selskapets nettside.
For å gi et inntrykk av bredden til bilen du ser på bildene, er dimensjonen på fordekkene 325/30 ZR 20. Bak øker de til 345/30 ZR20, montert på smidde aluminiumsfelger, eller magnesium for å gi mest mulig racing-følelse.
Fryd for ørene
Noe annet som får nakkehårene til å reise seg er lyden av den 5,2-liters V8-eren med kompressor. Den røde markeringen på turtelleren starter ved 7.500 omdreininger, og spiller på trommehinnene gjennom et eksosanlegg av titan med aktive ventiler.
Ford har lagt ut et klipp av Mustang GTD på racerbanen, og det skyldes kanskje den stadig større dosen av lydløse elbiler, men når den gurglende snerringen går over i et hardt metallisk hyl er det en sann fryd for ørene.
Ingen kofferter
Du får ikke med noen store kofferter i Ford Mustang GTD, for samarbeidspartneren i prosjektet Multimatic har brukt mesteparten av plassen i bagasjerommet til fjæringsoppsett.
Visepresident Larry Holt i Multimatic Special Vehicle Operations skriver at de har tatt i bruk mer avansert teknologi enn det som er tillat i racing. Den aktive fjæringen skal kunne tilpasses kjøring på vei eller bane, og senke bilen med 40 millimeter for banekjøring.
Mener alvor
Ofte oppgir amerikanske bilprodusenter hvordan nye modeller klarer seg på baner som Laguna Seca Raceway, men det er tydelig at Ford mener alvor med utfordringen til de europeiske merkene. Greg Goodall som har tittelen Ford chief program engineer skriver at målsettingen med prosjektet var å kjøre mye raskere enn noen gang før, med en rundetid på under syv minutter på Nürburgring.
I tiden før Ford Mustang fikk uavhengig hjuloppheng på bakakselen kunne det å presse rundetider på bane tidvis være en svært krevende øvelse. Den avanserte fjæringen vil nok bli til stor hjelp, men Ford Mustang GTD vil også bli den første hesten i stallen med transaksel.
Måtte ha gateversjon
Kort fortalt kombinerer en transaksel funksjonene til girkassen, akslingen og differensialen i en integrert enhet. Det gjør blant annet at vektfordelingen blir mer ideell, siden det ikke er noen tung girkasse koblet sammen med motoren foran.
Larry Holt i Multimatic beskriver hvordan de var i gang med å bygge den kommende Le Mans-raceren Mustang GT3, da sjefen i Ford Jim Farley sa at de måtte lage en gateversjon også. Holt beskriver blant annet utfordringen med å installere transaksel i en bil som var bygget for å ha en girkasse som «Smoking hard».
Hydrauliske klaffer
For å holde vekten nede er det aller meste av karosseriet laget av karbonfiber, mens dørene er av aluminium. Den gigantiske vingen bak er justerbar, og skal også få DRS-modus for minst mulig luftmotstand på langsiden.
Hydraulisk styrte klaffer i fronten varierer luftgjennomstrømningen, noe som ikke er tillatt på racerbilen. Før eller siden kommer det jo en sving, og da skal karbonkeramiske bremser fra Brembo sørge for å dempe farten. Forskjermene har digre sprosser for å senke trykket inni hjulbuene, og slippe ut varmen fra bremsene.
F-22 Raptor
På innsiden er det kun to seter produsert av Recaro, men det er jo like greit siden bagasjerommet er fullt av fjæringskomponenter. Interiøret er kledd opp i lær og karbonfiber, med digitale display. Transakslingen inneholder en åttetrinns dobbelclutch girkasse, og en ganske kul detalj er girhendler bak rattet og girvelger som er 3D-printet av titan fra utrangerte F22-Raptor jagerfly.
Da Ford Mustang ble introdusert på midten av 60-tallet, var det en av de første bilene som ga kunder mengder av muligheter for å gjøre personlig tilpasninger. I kjent stil vil Ford tilby et rikholdig utvalg fargekombinasjoner, tilleggspakker, samt at kunder kan ta med egen fargeprøve for å skape en unik design.
Prisen i USA vil ifølge Ford starte på 300.000 dollar, omtrent 3,2 millioner kroner før norske avgifter, og produksjonsstart er planlagt mot slutten av 2024.
Informasjonsdirektør i Ford Motor Norge Anne Sønsteby kan bekrefte at det vil bli noen få eksemplarer tilgjengelig for norske kunder. Norske priser er foreløpig ikke klare.