<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Zenvo til 40 millioner kroner

Zenvos to nye ladbare hybrider Aurora Agil og Aurora Tur koster nesten 40 millioner kroner hver, med avgifter – enten du velger 1.450 HK eller 1.850 HK.

    Publisert 30. sep. 2023 kl. 14.51
    Lesetid: 7 minutter
    Artikkellengde er 1589 ord
    SKIKKELIG BRUNST: V12-motoren på 6,6 liter har fire turboladere. Aurora Agil (nærmest kamera) klarer seg med den ene elmotoren, bakhjulsdrift og 1.450 HK. Aurora Tur klinker til med tre elmotorer, firehjulsdrift og 1.850 HK. Foto: Zenvo

    Svimlende priser gjør at det allerede eksklusive bilmerket Zenvo Automotive kun er forbeholdt de aller mest velholdne. 

    ALT I ETT: Dørene åpnes på skrå og tar med seg deler av taket, á la Ford GT. Foto: Zenvo

    Drift på to eller fire hjul

    Danmarks stolthet har til nå hatt ganske intetsigende modellbetegnelser som Zenvo ST1 (2009-2016), TS1 og TS1 GT (2016-2019), samt TSR (fra 2016), TSR-S (fra 2018) og TSR-GT (fra 2022). 

    SÆRPREG: Zenvo rekker å lodde stemningen for det nye designspråket. De første eksemplarene av Aurora Tur blir ikke overlevert til kundene før i 2026. Foto: Zenvo

    Med den nye hyperbilen Aurora, omfavner ikke bare danskene et skikkelig skandinavisk fenomen i form av aurora borealis, nordlyset på hjul fås også i to versjoner; Aurora Tur er myntet på landeveien, mens Aurora Agil er en mer aggressiv variant. Gjerne til banebruk. Begge blir gategodkjente, men appellerer til kundenes ulike preferanser. Ifølge selskapet er kundene splittet omtrent 50/50 på hva de ønsker; turvogn eller racer. 

    LUFTIG: Aurora Tur har ikke mer karosseri enn strengt tatt nødvendig. Tørrvekten er under 1.450 kilo. Elmotorer i forhjulene gir firehjulsdrift. Foto: Zenvo

    Begge Aurora-utgavene har en 6,6-liters V12-motor kalt Mjølner, utviklet i samarbeid med Mahle Powertrain, som er utstyrt med fire turboladere og yter 1.250 HK ved 9.800 omdreininger i minuttet. Zenvo har planer om å bygge 100 eksemplarer av Aurora, med 50 biler av hver versjon – Agil og Tur. Samtlige skal bygges for hånd i Præstø i Danmark. Produksjonen starter i 2025, de første kundeleveransene ventes i 2026.

    KASTER HANSKEN: Sverige har Koenigsegg og Danmark har Zenvo. Det er nærmest som om hansken er kastet – når kommer den norske hyperbilen? Foto: Zenvo

    Aurora Tur har permanent firehjulsdrift og ytterligere tre elmotorer på 200 HK hver, derav en elmotor på hvert forhjul, samt én separat elmotor montert inni 7-trinnsgirkassen med elektronisk differensial. Plasseringen der gjør det mulig å gi litt ekstra kick fremover, mens turboene holder på med å lade seg opp.

    «NORMAL»: Aurora Tur er skapt for landeveien, men neppe norske landeveier som stort sett bare tillater 80 km/t. Eller unntaksvis motorvei med 110 km/t. Foto: Zenvo

    Opptil 1.850 hestekrefter

    Aurora Tur har altså en samlet motoreffekt på 1.850 HK, mens dreiemomentet estimeres å være 1.700 Nm. Fra 0 til 100 km/t skal ta 2,3 sekunder, mens fra 0 til 400 km/t skal gå på 17 sekunder. Toppfarten blir 450 km/t.

    IKKE VELDIG MILJØVENNLIG: Batterikapasitet på 10 kWh gjør at rekkevidden på strøm alene er stakkarslige 35 kilometer. Foto: Zenvo

    Aurora Agil nøyer seg med bakhjulsdrift, og har kun én elmotor. Det gir en samlet motoreffekt på litt mer beskjedne 1.450 HK. Fra 0 til 100 km/t skal ta 2,5 sekunder, mens toppfarten blir «bare» 365 km/t.

    I utgangspunktet har det vært litt vanskelig å tyde om nykommerne er ladbare eller ikke-ladbare hybrider, men én telefon til Danmark avslører det vi hadde håpet på. Aurora-paret er ladbare. Batterikapasiteten er riktignok på sparsommelige 10 kWh, og rekkevidden på strøm alene er kun 35 kilometer. Det kan holde i enkelte byer, men kjøper deg neppe mange bonuspoeng hos Miljøpartiet De Grønne.

    VENDBAR: Speedometeret sitter lengst til venstre. Med et tastetrykk snur skiven seg rundt, og røper en skjerm med de mest brukte app-funksjonene. Foto: Zenvo

    – Null rekkeviddeangst

    Elektrifiseringen av Zenvo er ikke gjort for at bilene skal oppføre seg som elbiler. Ei heller er miljøaspekt alibiet. Euro 7-krav er innvilget, men strømmen er der for at det skal gå riktig så fort.

    INTIMT: Aurora-modellene er bygd med det nye Zenvo ZM1 modulære monocoque-systemet av karbonfiber, som kommende biler benytter seg av. Vi antar at McLaren og deres Monocell-karbonfiiber-chassis har stått modell. Foto: Zenvo

    – Våre kunder elsker gassresponsen fra selvpustende motorer og den umiddelbare kraften du får med elbiler, men uten (å måtte ha) den tunge vekten og rekkeviddeangsten som følger med batterier, sier styreleder og salgsdirektør Jens Sverdrup i en pressemelding.

    NY PROFIL: Zenvo-merket er blitt tydeligere, men kunne like gjerne har vært logoen til en verktøybedrift. Mon tro om ikke designen må sette seg litt. Foto: Zenvo

    – Gasspedalfølelsen og responsen var sentral da vi utviklet kjøreegenskapene. Det er derfor vi har fire mindre turboer, fremfor konvensjonelt to større. De lader kjappere og resultatet er et drivverk som kombinerer det beste av forbrenning- og hybridteknologi, påpeker Jens Sverdrup selvsikkert.

    MINDRE TULL: Hekkspoileren later til å være av det mer konvensjonelle slaget, enn den tilsynelatende lealause vippevingen på TSR-S. Foto: Zenvo

    Nesten 40 millioner kroner

    Eksakt hva de nye ladbare hybridbilene kommer til å koste, beror på hver enkelt kundes preferanser. Offisielt starter prisene på 2,59 millioner euro. Det er nesten 30 millioner kroner, før norske avgifter er inkludert.

    EKSTREMT: Zenvo-bilene har begge flere HK enn Koenigsegg CC850, med sine 1.385 HK. Men vi antar at de etablerte svenskene har mer suksess. Foto: Zenvo

    I skrivende stund vil Aurora Tur med 1.850 HK, koste vel 38,7 millioner kroner på norske skilter. Men det vil sannelig Aurora Agil med 1.450 HK gjøre også. Til tross for at standhaftige 400 hestekrefter skiller de to modellene, vil avgiftene – basert på den samme inngangsprisen – utgjøre snaue 12.000 kroner i forskjell. 

    MYE KARBON: Monocoque-chassiset og karosseriet på tospannet er lagd av karbonfiber og kompositter. Resultatet er former du ikke ser på en alu-bil. Foto: Zenvo
    Foto: Zenvo

    Hvorvidt man kjenner forskjell på de to effektpakkene gjenstår å se. Avsindig er det uansett, men er prisen ren teori for oss her på berget? De aller færreste, om noen, vil la seg friste av den rådyre dansken. Men det alene kan være grunn nok for én. Bare tenk deg tanken. Å ha den eneste bilen i Norge kan friste samlerne.