<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Article lead
lead
2014: Steve McQueens 1967 Ferrari 275 GTB/4 ble solgt for 10,2 millioner dollar. FOTO: IVAR ENGERUD

Dramatisk prisfall

I 2014 kostet Steve McQueens 1967 Ferrari 275 GTB/4 10,2 millioner dollar. Ni år senere er prisen nær halvert. 

Publisert 18. okt. 2023
Lesetid: 2 minutter

For en hel generasjon bilelskere var Steve McQueen «The King of Cool» takket være sine mange populære filmer, hvor ofte fete biler hadde sentrale roller på 1960- og 1970-tallet. Ikke minst i legendariske Bullitt og Le Mans.

Fireganger’n

Så enhver av hans privatbiler eller biler med tilknytning til en av hans filmer har hatt en «McQueen-faktor» som historisk har mangedoblet prisen i forhold til tilsvarende biler.

Feberen tiltok utover mot og inn på 2000-tallet. De som så McQueen-filmer i ungdommen var blitt middelaldrende menn. Og for de med litt ekstra i fôret var det å eie en McQueen-bil det største de kunne tenke seg på den fronten.

En av dem var briten David Moores, som i 2014 kjøpte den nevnte 1967 Ferrari 275 GTB/4 for 10.175.000 dollar på RMs auksjon i Monterey.

Toppen passert

Da auksjonshuset skulle selge den samme bilen på samme sted for noen uker siden stoppet betalingsviljen på 5.395.000 dollar.

2023: Ni år senere var prisen nesten halvert, til 5,4 millioner dollar. FOTO: IVAR ENGERUD

Et prisfall på 47 prosent – på en ettertraktet klassisk Ferrari. Det er jo ikke slik det skal være.

Forklaringen er nok ganske enkel. I 2014 var prisen omkring fire ganger høyere enn for en «vanlig» 275 GTB/4. Ni år senere er det lengre mellom McQueen-tilbederne, som i mellomtiden også ofte har fått minst et 7-tall først i alderen sin.

5,4 millioner dollar er fortsatt en høy pris for en slik bil, men McQueen-faktoren har sunket fra 400 prosent til rundt 60. Alt skal ikke til himmelen, selv ikke i den klassiske Ferrari-verden.