Dramatisk prisfall
I 2014 kostet Steve McQueens 1967 Ferrari 275 GTB/4 10,2 millioner dollar. Ni år senere er prisen nær halvert.
For en hel generasjon bilelskere var Steve McQueen «The King of Cool» takket være sine mange populære filmer, hvor ofte fete biler hadde sentrale roller på 1960- og 1970-tallet. Ikke minst i legendariske Bullitt og Le Mans.
Fireganger’n
Så enhver av hans privatbiler eller biler med tilknytning til en av hans filmer har hatt en «McQueen-faktor» som historisk har mangedoblet prisen i forhold til tilsvarende biler.
Feberen tiltok utover mot og inn på 2000-tallet. De som så McQueen-filmer i ungdommen var blitt middelaldrende menn. Og for de med litt ekstra i fôret var det å eie en McQueen-bil det største de kunne tenke seg på den fronten.
En av dem var briten David Moores, som i 2014 kjøpte den nevnte 1967 Ferrari 275 GTB/4 for 10.175.000 dollar på RMs auksjon i Monterey.
Toppen passert
Da auksjonshuset skulle selge den samme bilen på samme sted for noen uker siden stoppet betalingsviljen på 5.395.000 dollar.
Et prisfall på 47 prosent – på en ettertraktet klassisk Ferrari. Det er jo ikke slik det skal være.
Forklaringen er nok ganske enkel. I 2014 var prisen omkring fire ganger høyere enn for en «vanlig» 275 GTB/4. Ni år senere er det lengre mellom McQueen-tilbederne, som i mellomtiden også ofte har fått minst et 7-tall først i alderen sin.
5,4 millioner dollar er fortsatt en høy pris for en slik bil, men McQueen-faktoren har sunket fra 400 prosent til rundt 60. Alt skal ikke til himmelen, selv ikke i den klassiske Ferrari-verden.