<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Ford avslører Tesla Model 2-konkurrent

Ford vet hvor skoen trykker og setter inn støtet mot Tesla og kinesiske elbilprodusenter. 

Publisert 7. feb. 2024 kl. 14.20
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 404 ord
GODE TIDER: Ford-toppsjef Jim Farley. Foto: AFP

Ford-aksjen stiger mer enn 6 prosent i førhandelen på Wall Street tirsdag etter å ha slått Wall Streets forventninger på inntekter. I tillegg kunngjorde de en neste generasjons, mindre elbil som skal konkurrere direkte med Teslas kommende «Model 2».

Ford-topp Jim Farley melder også om rundt 2 milliarder dollar i kostnadsreduksjoner i løpet av året og kunngjorde et ekstraordinært utbytte, ifølge CNBC.

SLUTT: Ford vil ikke lenger fokusere på store, dyre elbiler. Nå er fokuset smått. Avbildet: Ford F-150 Lightning. Foto: Andreas Scheel

Fokuserer smått

Året 2023 var solid for den amerikanske bilgiganten, men Ford er langt fra ferdig, var beskjeden fra Farley i presentasjonen etter resultatene.

Han sier at Ford vil bruke mindre kapital på større elbiler, og heller fokusere på mindre elbiler som skal bygges på neste generasjons plattform.

Han er også veldig klar på hvor konkurransen ligger:

– Vårt elbilteam fokuserer nådeløst på kostnader. Den endelige konkurransen kommer til å være den rimelige Teslaen og de kinesiske produsentene.

Farleys budskap kan se ut til å ha gått rett hjem hos investorene som sendte aksjen oppover etterhvert som presentasjonen ble holdt.

STOR SUKSES: Ford Mustang Mach-E har hatt enorm suksess i Norge. Avbildet: Rally-modellen. Foto: Ford

Guider høyt

Ford guider justert driftsresultat mellom 10 og 12 milliarder dollar i 2024, med 6 til 7 milliarder i justert fri kontantstrøm. Kapitalutgifter ventes mellom 8 og 9,5 milliarder dollar.

Elbilenheten ventes å pådra seg et tap på driften på 5 til 5,5 milliarder dollar, ifølge Ford.

Selskapet kunngjorde også en ordinær utbytte for første kvartal på 15 cent pr. aksje og et tilleggsutbytte på 18 cent pr. aksje. Utbyttet betales 1. mars til aksjonærer registrert 16. februar.

Ford-aksjen har vært volatil det siste året, men har endt omtrent på stedet hvil de siste 12 månedene. I samme periode har S&P 500-indeksen steget rundt 20 prosent.