Ny Bugatti – så mye koster den
Bugatti W16 Mistral er klar for produksjon, og sender Chiron plattformen inn i historiebøkene med et voldsomt stormkast.

Provence var selvstyrt og delvis uavhengig frem til 1486, da regionen offisielt ble en del av Frankrike. Fremdeles snakker en del av innbyggerne «Provençal», og ordet Mistral betyr «Mester» på den lokale dialekten.
Det er kanskje et tegn på respekt for naturkreftene, at en av de kraftige vindene i områdene rundt Middelhavet nettopp har fått navnet Mistral.
Når Mesteren våkner
Fenomenet oppstår når kald luft synker ned fra fjellene, og følger de to dalførene Rhone og Garonne ut i Lions bukten. Mistral vinden regnes som en av de farligste i Middelhavet, med vindhastighet på over 40 knop og opp mot 80 knop i kastene.
Bølgehøyden ligger vanligvis mellom fire og seks meter, men har blitt målt opp mot ni meter. Etter en uforglemmelig tur fra Hvar til Vis i åpen RIB, kan det bekreftes at mennesket blir lite når «Mesteren» våkner.
Vant 1.000 løp
Den moderne reinkarnasjonen av Bugatti som et merke i Volkswagengruppens stall har videreført merkets lange tradisjoner for spesialutgaver.
På 1920 og 1930 tallet vant racerbilen Bugatti Type 35 over 1.000 løp, og Bugatti Type 41 Royale hadde en åttesylindret rekkemotor på 12,7 liter og 4,3 meter akselavstand. Sistnevnte ble kun produsert i seks eksemplarer, og på en eventuell auksjon må en regne med å følge budene forbi 40 millioner dollar.
Hermès
Da Bugatti Veyron ble lansert med W16 motor, 1.000 hk og toppfart på 400 km/t bekreftet den på mange måter Ettore Buggatis utsagn om at «hvis det er sammenlignbart, er det ikke lenger Bugatti». Etter hvert kom det en tilsynelatende endeløs rekke med spesialutgaver, samarbeid med motehus som Hermès, mer effekt og høyere toppfart.
Takeoff
Oppfølgeren Bugatti Chiron fulgte samme oppskrift, der en av de mer ekstreme avartene het Chiron Super Sport 300+. W16 motoren hadde en oppgitt effekt på 1.600 hk og 1.600 Nm.
Hele bilen var kledd i synlig karbonfiber, hekken var bygget om, og tallet 300+ sladret om at de 30 eksemplarene var basert på bilen de hadde kjørt i over 300 miles per hour på Ehra-Lessien i 2019.
482 km/t er tett på det dobbelte av hastigheten til en Airbus A380 når den tar av, og burde holde for de fleste ærend til butikken og kontoret.
Står alene
I disse dager kan den som vil kjøpe en elektrisk SUV med 1.000 hk, og nok sitteplasser til å gjøre hele familien bilsyk. Den åtte liters W16 motoren står snart alene igjen som en brølende dinosaur mens batteridrevne pattedyr overtar næringskjedene.
Det nye selskapet Bugatti Rimac åpner design og utviklingssenter i Berlin, der elektriske lekkerbiskener pønskes ut for å møte en verden hvor ladehastighet trumfer toppfart.
Begynte i garasjen
Før ladekablene fester kvelertaket for godt, vil Bugatti sende den buldrende kjempen gjennom Monacos trange gater en siste gang. Kroatiske Mate Rimac startet med å bygge elektriske biler i garasjen, og er nå administrerende direktør i Bugatti Rimac.
– Den aller siste modellen med Bugattis legendariske W16 måtte bli en roadster. De to luftinntakene bak setene mater motoren med rundt 70.000 liter luft i minuttet ved fullt gasspådrag. Det er den ultimate måten å oppleve samspillet mellom menneske og maskin, skriver Rimac på selskapets nettside.
Mistral
Effekten oppgis å være den samme som i Bugatti Chiron Super Sport 300+ med 1.600 hk og 1.600 Nm, men toppfarten til Bugatti W16 Mistral er begrenset til 420 km/t. Dersom du prøver det med taket av bør det være nok til å forsøke deg som vindens mester, og skape din egen Mistral inni kupeen.
Og skulle du være uheldig og lande med smørsiden ned, er luftinntakene bygget som strukturelle elementer av karbonfiber, og hver av dem skal tåle vekten av hele bilen uten å knekke sammen.
Doble funksjoner
Frontlyktene er helt nye, og har to funksjoner. I tillegg til å lyse opp fortauskafeene i St. Tropez slipper de inn luft som bidrar til å senke trykket inni hjulbuene. Hvis du kikker nøye på bildene, ser du at luften kommer ut igjen via åpningene lengst fremme på døren i det sortlakkerte feltet.
Baklysene er inspirert av Bugatti Bolide, en versjon kun ment for bruk på private racerbaner. De har også fått flere oppgaver, og slipper ut varm luft fra radiatorene som kjøler ned motoroljen, i åpningen mellom øvre og nedre rad med LED-lys.
Mest vellykket
Da den opprinnelige Bugatti Veyron ble lansert var designen kontroversiell, og langt i fra alle syntes den hadde linjene til en superbil. Bugatti Chiron fikk en mer positiv mottakelse, men Mistral vil kanskje bli regnet som den mest vellykkede.
Alle linjene har blitt skarpere, den store buen formet som bokstaven «C» har blitt integrert i luftinntaket på døren, og særlig fronten har endelig fått et uttrykk som står i stil med prislappen på fem millioner euro før avgifter, tilsvarende ca. 56 millioner kroner på dagens kurs. Bugatti W16 Mistral skal produseres i totalt 99 eksemplarer i løpet av 2024, og samtlige er allerede bestilt.