<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

En slags flytende bobil, men innvendig er det lite campingaktig

Wallywhy100 bryter med konvensjonene, og serverer 70 fot med italiensk luksus i en slags flytende bobil.

Publisert 9. aug. 2024
Oppdatert 13. aug. 2024
Lesetid: 5 minutter
Artikkellengde er 5 ord
Article lead
BOBILFERIE: Wallywhy100 ble lansert i Venezia, der gatene består av kanaler, så da passer det jo fint med en flytende bobil.  Foto: Wally Yachts

Wally Yachts begynte stort med Wallywhy200, som ble etterfulgt av Wallywhy150. Trenden med en form for trefotssyke i revers fortsetter med introduksjonen av den nye Wallywhy100, som altså er den foreløpig minste i modellserien. Det er allikevel ikke snakk om noen pram, med en lengde 70 fot, eller 21,4 meter.

Deler filosofi 

Tallene i navnet på de forskjellige modellene referer ikke til antall fot, men antall bruttotonn. Dersom du trenger en rask oppfriskning av hva det betyr, kan du søke opp artikkelen om Sunseeker Ocean 182. 

MENGDER AV LYS: Wallywhy100 har ikke flybridge, noe som gir plass til skylight i hele taket. Foto: Wally Yachts

I tillegg til grunnlaget for betegnelsen, deler også Wallywhy100 noe av filosofien bak konstruksjonen med Sunseeker-en. Inne i salongen på begge yachtene er det lagt vekt på å skape mest mulig lys og luft med store vinduer, god takhøyde og fritt utsyn forover og akterut.

Jagerfly

De to større Wallywhy-modellene 150 og 200 har kommandobro lengst fremme på flybridge for å frigjøre plass på hoveddekket, mens lillebror Wallywhy100 har førerposisjonen nesten helt fremme i baugen på styrbord side. 

JAGERPILOT: Wallywhy100 har et seæregent design, med frontvindu som minner om cockpiten på en Stealthfighter. Foto: Wally Yachts

Frontruten er delt inn med en massiv sprosse på midten, og gir assosiasjoner til cockpiten på et jagerfly. Kapteinen ser ut på et ganske kort fordekk med to sofaer, mens hele resten av båten befinner seg bakenfor. Plasseringen minner om å ratte en diger bobil, utstyrt med propeller i stedet for tvillinghjul.

Doble gyroer

Propellene står montert på to Volvo Penta IPS1350 som til sammen yter 2.000 hk. Det skal gi en toppfart på 27 knop, og i 24 knops marsjfart skal tanken med 4.600 liter diesel rekke til 340 nautiske mil. 

GLAMPING: Salongen i Wallywhy100 minner om en eksklusiv bobil, av den typen som benyttes til glamorøs camping, eller Glamping som det ofte kalles. Foto: Wally Yachts

Vekten er i utgangspunktet 45,5 tonn, og 53,5 tonn fullt lastet med drivstoff, 900 liter ferskvann og 18 personer om bord. Nede i det nokså trange maskinrommet har Wally montert ikke én, men to Seakeeper gyrostabilisatorer, noe som forsterker inntrykket av at du egentlig kjører et mobilt hjem ut på havet, der folk skal kunne sitte i sofaen og drikke kaffe uten at det skvulper.

Hybrid

Dette er med andre ord ingen racerbåt. Wally er navnet på produsenten, og tallet er antall bruttotonn, men de tre bokstavene «why» er ikke et forsøk på å stille filosofiske spørsmål om meningen med båtlivet.

I et intervju med administrerende direktør Stefano de Vivo på yachtmessen i Cannes i fjor, forklarte han at det er en forkortelse som indikerer de mange forskjellige bruksområdene. «W» står for Wally, kanskje litt unødvendig siden det allerede er kjent hvem som lager den, men det passer bedre sammen med neste bokstav som er «H». Det skal stå for «hybrid», men ikke som en indikasjon på noen form for dieselelektrisk drivlinje.

Kan kjøre selv

Ifølge de Vivo skal eieren kunne velge å kjøre yachten selv for å stikke utpå en ettermiddag, eller hyre en kaptein for lengre turer. Det skal være mulig å håndtere yachten på egen hånd, eller ta med mannskap som kan sørge for den daglige driften.

MANNSKAP: Wallywhy100 har plass til mannskap om bord, dersom en ønsker å kunne nyte ferien uten å styre med navigasjon, fortøyning og servering. Foto: Wally Yachts

I lave fartsområder går skroget gjennom sjøen som en fortrenger, men løfter seg gradvis opp når Volvo Penta-ene får mer turtall å jobbe med, uten at det er noen planeterskel.

Mistral

Det lange overbygget har store skyvedører langs begge sider og ut mot akterdekket, noe som gjør at en kan velge mellom å spise utendørs med havbrisen i luggen, eller stenge alle lukene dersom Mistralvinden skulle komme som sluppet ut av en sekk.

FORTELT: Spiseplassen i Wallywhy100 har store skyvedører som kan åpnes mot elementene, litt som et fortelt. Foto: Wally Yachts

Fordelen med den lave profilen uten flybridge, er at hele taket har store vinduer som slipper inn mengder av naturlig lys og gir en ekstra god romfølelse i salongen.

Sover på tvers

Trappen på babord side fører ned til tre gjestekabiner, utstyrt med hvert sitt bad. På styrbord er det gjort plass til to enkeltsenger, som kan slås sammen til en dobbel med et knappetrykk. VIP-kabinen på babord side har en dobbeltseng plassert på tvers av fartsretningen, mens eierkabinen lengst bak benytter hele skrogets bredde på 5,73 meter, tilsvarende omtrent 18 fot. 

ITALIENSK STIL: Eierkabinen om bord i Wallywhy100 er designet av italienere, og oser av luksus og eleganse. Foto: Wally Yachts

Her er det mengder av skapplass og en stor sofa med utsikt. En stilig detalj er at det svært romslige badet er skjult bak en kromatisk glassvegg. Den er i utgangspunktet ikke gjennomsiktig, men blir bokstavelig talt glassklar ved å trykke på en knapp.

Egen trapp

Wally har også fått klemt inn to køyeplasser til mannskap lengst fremme i baugen, og uvanlig nok for en 70 fots yacht har de en egen trapp opp til hoveddekket, slik at de kan bevege seg opp og ned til byssa uten å passere gjester i badekåpe. 

TVERS: VIP-kabinen i Wallywhy100 har dobbeltsengen plassert på tvers av fartsretningen. Foto: Wally Yachts

Wallywhy100 er helt tydelig beregnet på salg til landene rundt Middelhavet, der antall eiere som lager maten selv om bord får plass i en sardinboks uten å ta ut sardinene. Derfor er det ikke så farlig at byssa helt tydelig er beregnet på en innleid kokk. Skulle noen mot formodning ville svinge sleivene selv, finnes det en kokeplate gjemt under en benkeplate i salongen.

Vinger

Wallywhy100 har flere skjulte overraskelser på lur, for de som gjerne vil nyte solen. Den store badeplattformen på 14 kvadratmeter kan nesten dobles i størrelse, ved å felle ut de to vingene på hver side. 

KROMATISK: Badet i eierkabinen til Wallywhy100 er skjult bak kromatisk glass, som blir gjennomsiktig med et knappetrykk. Foto: Wally Yachts

Den har også en hydraulisk seksjon som gjør det enkelt å sjøsette seg selv, eller lettbåten på 3,6 meter som er gjemt i garasjen under gulvet. Badestigen senkes hydraulisk ned i vannet, men kan også snus andre vei for å bli en landgang.

Holder posisjonen

I områdene rundt Middelhavet blir yachtene som regel fortøyde med akterenden inn mot brygga. Siden førerposisjonen er plassert helt fremme i baugen har Wally plassert en ekstra førerposisjon der ute med de viktigste kontrollene, som vippes ut fra skrogsiden. 

Volvo Penta IPS motorene gjør det enkelt å manøvrere båten med joystick, og siste generasjon dynamisk posisjonering - DPS - kan holde yachten fast i en posisjon dersom en må vente på annen trafikk i travle havner. Prisen starter på 3,8 millioner euro, tilsvarende 45.470.000 kroner på dagens kurs før tilvalg, frakt, klargjøring, levering og lokale avgifter.

Motor

Informasjon om bruk av AI