<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Voksenpris på nye Vanquish

Nye Aston Martin Vanquish frister med bakhjulsdrift og en 5,2-liters twin-turbo V12-motor på 835 hestekrefter. Prisen starter på 5.950.000 kroner.

Publisert 4. sep.
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 973 ord
Article lead
lead
13 PROSENT STØRRE: Nye Vanquish har en grill som er 13 prosent større enn på DBS 770 Ultimate, for å hjelpe til å kjøle ned V12-motoren. Nye inntak ytterst på støtfangeren, guider luft rundt nesen og avkjøler bremsene. Foto: Aston Martin
13 PROSENT STØRRE: Nye Vanquish har en grill som er 13 prosent større enn på DBS 770 Ultimate, for å hjelpe til å kjøle ned V12-motoren. Nye inntak ytterst på støtfangeren, guider luft rundt nesen og avkjøler bremsene. Foto: Aston Martin

Toseteren er dermed den kraftigste Aston Martin-modellen med motoren i front, og med en toppfart på 345 km/t blir det også den raskeste serieproduserte bilen fra det britiske merket.

SER DU DET? Dette har aldri tidligere vært standard på en Aston Martin V12. Foto: Aston Martin
HYBRID: Det var en gang Bentley Continental GT Speed var synonymt med W12. Nå er det kun 4,0-liters V8 og en elmotor (190 HK). Det gir 782 HK. Foto: Bentley

Aston Martin Oslo opplyser at prisene vil starte på 5.950.000 kroner og «kan leveres i tide til våren». Det betyr at det nye flaggskipet kommer til Norge i april-mai 2025.

Med en slik pris har man virkelig posisjonert seg i det øverste sjiktet. Til sammenligning starter Bentley Continental GT Speed med hybrid-V8 og 782 hestekrefter, på 3.979.000 kroner. 

Kjennerne vil si at det er som å sammenligne epler og pærer. Der Bentley-en har aktivt driv på alle fire hjulene og 2 + 2 seter, nøyer Vanquish seg med bakhjulsdrift og altså kun to seter. Ferrari 12Cilindri er mer i samme sfære, med en selvpustende V12 med 830 HK, og også den skilter kun med to seter. Prisen på den ypperste tradisjonelle GT-vognen fra Maranello starter på cirka 6.150.000 kroner.

SATTE FOTEN NED: Ifølge Autocar skal Aston Martin-sjefen Lawrence Stroll ha motsatt seg tidlige planer om å plassere en V8-hybridmotor i nye Vanquish. Foto: NTB

«Boost Reserve»

Nye Vanquish var først tiltenkt en V8-hybrid, men mangemilliardær og administrerende styreleder Lawrence Stroll insisterte på en skikkelig V12. Det må man kunne kalle det.

Tolvsylinderen i nye Vanquish yter 835 HK ved 6.500 omdreininger i minuttet, og har et maksimalt dreiemoment på 1.000 newtonmeter fra 2.500 til 5.000 omdreininger. Null til 100 km/t tar 3,3 sekunder.

FLERE FINGRE: Berøringsskjermen skal kunne styres med én eller flere fingre. Foto: Aston Martin

I likhet med Porsche og deres «push to pass»-knapp, offisielt «Sport Response», har nye Vanquish en «Boost Reserve»-funksjon. Den øker trykket i turboladeren mer enn normalt, for å gi maksimalt gasspådrag.

ZF-automatgirkassen med åtte trinn, jobber i lag med en elektronisk differensialbrems (e-diff). Sammen med stabilitetsprogrammet tillater det at bakhjulene slipper feste og biter seg fast, i henhold til underlaget. I motsetning til en mekanisk differensialbrems, skal e-diffen kunne gå fra helt åpen til låst på bare 135 millisekund. Såfremt man ikke velger det bort.

Det er fem kjøremodi å velge mellom; «Wet», «Sport», «Sports Plus», «Track» og «Individual», som lar deg kalibrere drivlinjen, styringsresponsen og chassis-demperne.

STREKKER PÅ SEG: Med lengre akselavstand enn foregående DBS-modeller, fremstår nye Vanquish som et flaggskip. Skapt kun for fører og passasjer. Foto: Aston Martin

Lengre og lettere

I likhet med DB12 og Vantage har nye Vanquish et chassis av bondet aluminium. Det er doble wishbone-oppheng i front og multi-link-oppheng bak, og det er karosseri av karbonfiber og kompositter. Sammenlignet med det forrige flaggskipet, DBS 770 Ultimate, er deler av undersiden forsterket slik at konstruksjonen og sidene er avstivet med 75 prosent. Akselavstanden er 80 millimeter lengre, mellom A-stolpen og den fremre akselen. 

NYE DEMPERE: Nye adaptive Bilstein DTX-dempere skal gi mer stabilitet, og bilen skal føles tightere. Nye luftuttak vil nok også prege andre modeller. Foto: Aston Martin

Ifølge designsjef Miles Nurnberger er forhjulene trukket 18 millimeter lengre frem, mens sporvidden bak er 10 millimeter bredere. Med en lengde på 4.850 millimeter, er Vanquish 125 millimeter lengre enn DB12. Egenvekten er 1.774 kilo, og det er 14 kilo mindre enn DB12.

Karbonkeramiske bremser er standard, med 410 millimeter bremseskiver i front og 360 millimeter bak. Foruten å kraftig redusere varmegangen, er de 27 kilo lettere enn stålskiver.

STANDARD: Vanquish er første V12 med panoramaglasstak som standard. Foto: Aston Martin

Eget interiør

Selv om interiøret ser til forveksling likt ut med DB12, insisterer Aston Martin på at Vanquish har en skreddersydd layout. Midtkonsollen er gjort lavere for å øke både plassen og luksusfølelsen. 

MER ROM: Vanquish er mer romslig inni enn øvrige GT-modeller fra Gaydon. Foto: Aston Martin

Instrumentene vises på en 10,25-tommers TFT-skjerm, som kan konfigureres slik du selv foretrekker. Infotainment vises på en egen 10,25-tommers «Pure Black»-berøringsskjerm, som lar seg styre med én eller flere fingre. Online-tjenester inngår. Man velger ønsket kjøremodi med en bryter, og «Drive», «Neutral» og «Reverse» velges med en sentrert spake. Selvfølgelig er det en egen knapp for «manuelt» modus, der man kan overstyre ZF-kassen, bruke girhendlene foran rattet og la seg involvere mer i kampens hete.

IKKE ALT PÅ SKJERM: Mange av de viktigere funksjonene velges med knapper. Foto: Aston Martin

Utover Aston Martins egen mobilapp med blant annet navigasjon, kan man benytte sin egen mobiltelefon med enten Apple iOS eller Android. Vanquish støtter også trådløst Apple Car Play.

I likhet med de øvrige modellene kan man spesifisere egne materialvalg og detaljer via skreddersømavdelingen Q, naturligvis med garantert heftige pålegg i prisen. Et 15-høyttalers «Surround Sound» lydanlegg fra Bowers & Wilkins er standard.

ANDESTJERT: Trolig inspirert av Valour er hekkspoileren del av karosseriet. Foto: Aston Martin

«Light Blades» akterut

Vanquish blir den første V12-modellen med panoramaglasstak, sotet for at kun seks prosent av lyset skal slippe inn, mens «Low-E Coating» skal redusere UV-A og B-stråler.

Akterut er det et nytt designelement kalt «Shield», der navnet Aston Martin er skrevet i store bokstaver. Dette partiet kan fås i matchende lakkfarge eller med eksponert karbonfiber. De nye LED-baklyktene som kalles «Light Blades» består av syv individuelle lyssverd på hver side, et uttrykk som først ble sett på Valkyrie, og som garantert sørger for særpreg natt og dag. Dermed unngår man at hekken blir forvekslet med rimeligere bilmerker fra Kina, Sør-Korea, Tyskland og USA.

SÆRPREG: Aston Martin leverer det vi alle har etterspurt, hekk med sæpreg. Foto: Aston Martin

En større diffusor omkranser et eksosanlegg av rustfritt stål, med fire eksosrør. V12-brøl loves. Ønsker man det lille ekstra kan man spesifisere et eksosanlegg av titan, med en ny og mindre lyddemper, som gir en heftigere V12-basslyd og reduserer vekten med 10,5 kilo.

For å gjør det eksklusivt, skal det maksimalt bygges 1.000 eksemplarer av Vanquish pr. år.