<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
lead
lead
JAPANSK TRIKS: Hyundai gjør som japanerne gjorde i gamle dager, leverer en bil med kompakte ytre dimensjoner og forbløffende god plass innvendig. Foto: Hyundai

Her er Hyundais elektriske billigbil

Hyundai Inster blir en svært billig elbil, trolig priset fra rundt 250.000 kroner. Det er dyrere enn Citroën ë-C3, men rekkevidden blir lengre.

Category iconMotor
    Publisert 27. sep.
    Lesetid: 4 minutter

    Daihatsu Terios, Fiat Panda 4x4 og Suzuki Offroad 4×4 Hybrid er de første bilene vi tenker på når vi ser nye Hyundai Inster. Det er en kompakt SUV-aktig bil med fire seter, men i motsetning til de gamle firehjulstrekkerne er Inster en ren elbil. Og nykommeren fås kun med forhjulstrekk. Dessverre vil mange si.

    NESTEN TERIOS: Enhver som har kjørt første generasjon Daihatsu Terios, vil kjenne seg igjen. Ergonomi og skjermer som i en moderne bil, er en selvfølge. Foto: Hyundai

    To batteripakker blir tilgjengelige; Inster Standard Range med 42 kWh og 97 HK og Inster Long Range med 49 kWh og 115 HK.

    MER PRAKTISK? Selv om Citroën ë-C3 har kortere rekkevidde, får den ifølge Stellantis Norge hengerfeste, og kan trekke en henger på inntil 550 kilo. Foto: Citroën

    Jeg tør ikke å si at prisen blir under 250.000 kroner her til lands, men alle indikasjoner er at det blir en veldig rimelig bil

    Øyvind Knudsen i Hyundai

    Skjønt veldig lang rekkevidde har ikke Hyundai Inster, ettersom vi snakker henholdsvis opptil 305 og 355 kilometer, avhengig av versjon. Men det er bedre enn Citroën ë-C3 som klarer maks 326 kilometer. Prisen på ë-C3 You med 44 kWh er riktignok lavere, priset fra 219.900 kroner. Men så har den også mindre utstyr, mener Hyundai.

    – Sub 25.000 euro

    Norsk pris er ikke fastsatt, men alt tyder på at Inster blir en av de billigste elbilene i salg. Kommunikasjonsdirektør Øyvind Knudsen hos Hyundai Motor Norway letter litt på sløret.

    KORT: Inster er bare 3.825 millimeter lang. Maks hjuldimensjon er 205/45 R17. Innstegsutgaven nøyer seg med 15-tommers aluminiusfelger. Foto: Hyundai

    – I Europa kommer Inster til å legge seg under 25.000 euro i pris, i dette nye sub-kompakte bilsegmentet som bransjen har snakket om en stund. Jeg tør ikke dermed å si at prisen blir under 250.000 kroner her til lands, men alle indikasjoner er at det blir en veldig rimelig bil, sier Øyvind Knudsen.

    KOREANSK PANDA: På avstand minner Inster om Panda, men der Fiat satser på den større utgaven Grande Panda, holder Hyundai igjen på volumet. Med en 120 kW-hurtiglader, kan du lade fra 10 til 80 prosent på rundt 30 minutter. Foto: Hyundai

    – Får Inster krok og hva blir tilhengervekten?

    – Ja, det blir mulighet til å ha krok på bilen, men kun til vertikallast.

    – Hva betyr det?

    – Det betyr at man kan sette på sykkelstativ eller rasteboks bak, men ikke benytte tilhenger, sier Knudsen.

    GLAMPING LIGHT: Du skal være veldig glad i bilen din for å overnatte i den, selv med seter som kan legges helt flate. En madrass er nok lurt å ha med. Foto: Hyundai

    Fem seter på sikt

    Selv om Inster kun har fire seter nå, kommer det en versjon med fem seter senere. Hyundais mann tror likevel fireseteren er å foretrekke. Forståelig nok i en bil som er kun 3,8 meter lang og 1,6 meter bred.

    SKYVBARE: Baksetene kan skyves att og fram, for bitte litt mer plass. Foto: Hyundai

    – Fireseteren er mer fleksibel. Det at man skyve på baksetene gjør at selv jeg som er 190 centimeter lang, kan sitte bak meg selv. Man kan legge alle setene ned flatt, inklusive førersetet, og jeg har sett bilder der bilen har blitt brukt til å sove i på campingtur.

    – Du mener sånne Instagram-vennlige bilder?

    – Ja, humrer Øyvind Knudsen

    Bobil er neppe Inster spesielt egnet som, men det at baksetene kan deles 50/50 og skyves frem og tilbake, øker brukervennligheten. Bagasjerommet oppgis å være 280 liter med baksetene i vanlig posisjon, men dette kan økes til 351 liter om man trekker baksetene helt frem. Med passasjersetene foldet ned blir det sannsynligvis betraktelig mer plass.

    SMAL SAK: Inster er en smal bil for et foreløpig smalt marked. Men den kan bli en populær bil nr. 2, i sær i byene. Men er den virkelig Frogner-chic? Foto: Hyundai

    Til Norge ved nyttår

    Toppfarten er ikke all verden. Standard Range klarer 140 km/t, Long Range 150 km/t. Akselerasjonen fra 0 til 100 km/t er henholdsvis 11,7 sekunder og 10,6 sekunder.

    – Småbiler sett med norske øyne er ikke det største segmentet, men jeg tror denne bilen vil bli populær i byer og i sær i Europa. Dette er en flott bil til de som vil ha en bil nr. 2, som også innimellom kan brukes på langtur, ivrer Øyvind Knudsen.

    Det blir flere utstyrsversjoner. Innstegsutgaven har 15-tommers hjul, varme i ratt og seter, samt varmepumpe og batterivarmer. Toppversjonen får 17-tommers felger og et utstyrsnivå på høyde med Kona Electric og Ioniq 5. Med blant annet digital nøkkel via mobilen og online-tjenester. De første eksemplarene av Hyundai Inster ventes til Norge ved nyttårstider.