<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Article lead
lead
STØRRELSEN TELLER: I profil ser man tydelig at Lexus RZ 300e er en større bil enn Volvo EX40, men det er også andre egenskaper som er viktige for å velge riktig bil. Foto: Andreas Scheel

Elbilduell med slagside

Volvo EX40 og Lexus RZ 300e er på mange måter like, men antall drivhjul og dermed også pris kan avgjøre valget.

Category iconMotor
Biltest
Publisert 6. des. 2024
Lesetid: 9 minutter

Det finnes snart like mange elektriske biler i SUV/Crossover-segmentet som det finnes nybilkunder. Prisene varierer dessuten kraftig fra under 500.000 kroner til godt over en million avhengig av merke, drivlinje, batteri, effekt og utstyr.

MOTE: Lexus RZ 300e er blant de mange bilmodellene som har en lyslinje over hele bilens bredde bak. Foto: Andreas Scheel

To- eller firehjulsdrift

Skal du yppe deg i denne kampen bør bilen samtidig ha 500 kilometers rekkevidde og firehjulsdrift, selv om både Volvo og Lexus selger biler med drift på to hjul. Riktignok har bare 46 av 717 registrerte Volvo EX40 og 61 av 628 Lexus RZ i år tohjulsdrift, hvor bilen med firehjulsdrift heter RZ 450e og koster fra 643.800 kroner.

SVENSK? Volvo sniker gjerne inn et svensk flagg på passasjersetet i EX40 for å vise til sitt opphav, selv om de eies av kinesere og produseres i Belgia. Foto: Andreas Scheel

Det er omtrent det samme som Volvos velutstyrte testbil EX40 Twin Performance Ultra koster med firehjulsdrift, så denne duellen kan også sees på som en kamp mellom to- og firehjulsdrift, hvor sistnevnte koster betydelig mer, uansett om du velger Volvo eller Lexus.

DETALJER: Girvelgeren i Lexus RZ 300e er et elegant hjul mellom forsetene. Foto: Andreas Scheel

Lexus testbil Exceutive Tech med forhjulsdrift koster i kampanjemodellen her 479.900 kroner, så den kampen vinner Lexus lett. Det er likevel en rekke andre forskjeller og likheter som gjør det enkelt å velge riktig, både når det gjelder merke og drivlinje.

Ukledelig

En av forskjellene som gjør valget enklere er at EX40 har lengre rekkevidde. En annen er at RZ 300e er en større bil. Sistnevnte er også mer komfortabel og føles litt mer Premium. Volvo på sin side har bedre ytelser og er morsommere å kjøre hvis du liker å holde hastigheten oppe i svingene.

IDENTITET: Volvo EX40 har som andre Volvo-modeller kjørelys inspirert av Tors hammer. Foto: Andreas Scheel

Volvo EX40 med 442 hestekrefter og firehjulsdrift er faktisk så sprek og raskt at det nesten ikke kler bilen. Du formelig hopper over lyskrysset når du gir full gass og når du kjører ut på motorveien må du passe deg for bilene foran deg og ikke de som kommer bak.

VARSLING: Foruten de matte kjørelysene med hovedlys under, ser man både sensorer og kameraer i fronten på Lexus RZ 300e. Foto: Andreas Scheel

Ved forbikjøringer kommer disse ytelsene meget godt med, men vil du ha en litt roligere og mer behagelig hverdag holder du deg unne Performance-knappen i kjøreoppsettet og benytter deg av Standard.

Slapp akselerasjon

Da er overgangen til RZ 300e stor, der de 204 hestekreftene på forhjulene bruker tid på å få opp hastigheten, selv om du setter bilen i Sport. Åtte sekunder fra 0 til 100 kilometer i timen er nesten dobbelt så lang tid som EX40, men velger du firehjulsdrift kuttes tiden til 5,3 sekunder.

KOMFORT: Setene i Lexus RZ 300e ser bra ut og er meget komfortable, selv om seteputen er kort. Foto: Andreas Scheel

Toppfarten på 160 for Lexus og 180 for Volvo er av akademisk betydning for de fleste. Viktigere er det at EX40 har et stivt understell som mange nok vil reagere på når de krysser trikkeskinner, asfaltskjøter og andre ujevnheter.

LIKE? Lexus RZ 300e og Volvo EX40 ser vidt forskjellige ut, men bakfra er det ikke lett å se størrelsesforskjellen. Foto: Andreas Scheel

RZ 300e fremstår mykere både i understell og styring. Kombinert med svakere ytelser gir dette en helt annen og mykere kjørefølelse, samtidig som begge bilene stod på vinterdekk. De forskjellige kjøreoppsettene gir liten forskjell, selv om gassresponsen er kjappere i Sport enn Eco. Normal, Range og Custom kan du også velge, hvor kraftoverføring, styring og klima påvirkes, men bare litt.

TRADISJONELL: Førermiljøet i Volvo EX40 er noe du har sett før, men det fungerer greit på alle måter. Foto: Andreas Scheel

Deilig ratt

Forskjellene kommer raskt frem når du setter deg inn i bilene. De elektrisk justerbare setene i Lexus er dypere og mykere med litt kort setepute og bedre støtte for hoftene enn ryggen. Det velformede rattet er kledd i skinn som med ekstra polstring er mykere enn i alle andre biler.

SPESIELL: Lexus lar designerne leke seg litt, som med de to små «vingene» over bakluken. Foto: Andreas Scheel

Kunstskinn og plast er kanskje ikke det man forbinder med premium, men lekker utforming og en romslig kupe gir et godt inntrykk hos Lexus. Grafikken og brukervennligheten er dessuten blitt bedre enn før, men for å skru av hastighets- og andre varsler må du trykke og bla i berøringsskjermen til det kjedsommelige hver gang du starter bilen. Å bla i de mange radiokanalene er også vanskelig, da scrollingen ofte lever sitt eget liv.

LANGE BEN: Setene i Volvo EX40 er faste med god støtte og sitteputen kan justeres i lengden for langbente. Foto: Andreas Scheel

Instrumentpanelet er utradisjonelt og sært, med noe betjening fra rattet av dette og frontrutevisningen for blant annet fartsholder, telefon, stereo og stemmestyring. Sistnevnte sliter med å forstå enkle telefonoppføringer, som at Henriette konsekvent ble «hennes hett», men navigering til Helsetveien gikk bedre.

Mindre premium

Volvo har også elektrisk justerbare, men også hardere seter med god støtte for hoftene og en sittepute som kan justeres i lengden. Utforming av ratt og førermiljø er velkjent for Volvo-sjåfører, mens kunstskinn, stoff og plast gir heller ikke her den store premiumfølelsen.

LEKKERT: Førermiljøet i Lexus har en større berøringsskjerm og noen analoge knapper og hjul for enklere betjening. Foto: Andreas Scheel

Berøringsskjermen er relativt liten, men samtidig intuitiv med fin Google-inspirert grafikk. Instrumentpanelet har mulighet for navigasjon og kjøreinformasjon, mens rattet har en hurtigknapp for fartsgrensevarslingen.

OFFROAD? Markerte hjulbuer og store skjørt vitner om at EX40 er en liten SUV. Foto: Andreas Scheel

Ønsker du økt regenerering skjer det tungvint via berøringsskjermen, men forskjellen er stor. I Lexus har du fire nivåer du kan justere med hendler på rattet, men regenereringen er uansett moderat inntil du trykker på bremsepedalen.

KUNSTIG: Skinnet kommer ikke fra dyr, men utformingen og premiumfølelsen i Lexus RZ 300e er god. Foto: Andreas Scheel

EX40 er en 37 centimeter kortere bil og gir seg mest utslag i baksetet med små seter og mindre plass. Bagasjerommet er også betydelig mindre, så hvis plass er en viktig faktor kan valget gjøres allerede her.

ENKEL 1: Instrumentpanelet er enkelt, men frontrutevisningens mange funksjoner kan betjenes fra rattet. Foto: Andreas Scheel

Rekkeviddeutfordringer

Viktigere for mange er likevel rekkevidden og her er Volvo best, både på papiret og i praksis. Et batteri på 79 kWh skal gi 535 km ifølge WLTP, men ga oss bare drøye 40 mil i kaldt høstvær med både full bil, mye venting og motorveikjøring. Det er rundt 75 prosent av det oppgitte men ikke så langt unna gjettometerets 465 kilometer.

ENKEL : I Volvo EX40 kan du vise kartet i instrumentpanelet og betjene både det og hovedskjermen fra rattet. Foto: Andreas Scheel

Lexus på sin side har et ærligere gjettometer som oppga 352 kilometer, som er langt under WLTP-tallet på 475. Reell kjørelengde med de samme forutsetningene ble imidlertid kun 307 kilometer om vi hadde kjørt batteriet helt tomt, noe som er 65 prosent av det oppgitte.

ELEGANT: Du kan si mye om Lexus, men designerne har hatt en god dag på jobben. Foto: Andreas Scheel

I sommertemperaturer vil dette være bedre, men det er ikke godt nok om vinteren. Nå har riktignok Lexus og deres Toyota-søsken en større buffer for å bevare batteriet bedre, men de færreste tør å kjøre forbi ladestasjonen når batteriprosenten nærmer seg null.

LYSER OPP: Skjermen i Volvo EX40 er liten, men velfungerende, mens panelene på siden lyser elegant opp i mørket. Foto: Andreas Scheel

Ladeutfordringer

Ingen av disse bilene er heller best på lading, med en effekt på 150 kW for Lexus og 175 for Volvo. Selv uten forvarmer spratt Lexus opp i 149 kW før den sank jevnt og etter 20 minutter kunne vi suse ubekymret videre.

VINNER: Når det kommer til plass, og da spesielt i baksetet er Lexus RZ 300e betydelig større enn Volvo EX40. Foto: Andreas Scheel

Volvo EX40 ladet i praksis omtrent like raskt en annen dag under litt andre forhold. Med mindre du skal på en veldig lang tur og begynner med lite strøm bør ikke hurtiglading være din største bekymring. Ladekø og betalingsproblemer kan være det, men dette er mindre problematisk i dag enn for bare noen år siden.

GJENKJENNELIG: Bak har Volvo gjerne noen L-inspirerte baklys, så også EX40. Foto: Andreas Scheel

De viktigste forskjellene og dermed også kriteriene for et riktig valg er da plass, antall drivhjul, rekkevidde, ytelser og komfort. Mye annet er smak og behag, selv om Lexus liker å trekke frem sin suverene kundetilfredshet år etter år.

Volvo EX40

Drivlinje: To elmotore AWD
HK/kW/Nm: 442/325/670
0-100 km/t: 4,6 sekunder
Toppfart: 180 km/t
Rekkevidde (WLTP): 535 km
Batterikapasitet, netto: 79 kWh
Maksimal ladeeffekt: 175 kW
Egenvekt uten fører: 2.184 kg
L/B/H: 444/187/166 cm
Forbruk: 11,1 kWh/100 km
Bagasjerom: 410/1.296 liter
Maksvekt tilhenger m/brems 1.800 kg
Maks nyttelast: 391 kg
Priser
Fra 489.900 kroner
Denne modellen: 612.237 kroner
Med utstyr: 673.737 kroner
Dette liker vi: Dette liker vi ikke:
Ytelser Pris
Kjøreegenskaper Plass
Infotainment Ladeeffekt
Design Kompakt SUV tro mot Volvos DNA med linjer og detaljer som ser bra ut.
Førermiljø Har fulgt Volvo i noen år allerede, velfungerende uten de store høydepunktene.
Kjøreegenskaper Fast og fin for dem som liker det og helårsbil med firehjulsdrift.
Ytelser Akselerasjonen er nesten i overkant selv om toppfarten svikter i Tyskland.
Plass Baksetet og bagasjerommet gjør at de kravstore vil savne mer.
Mye for pengene Med tanke på ytelser får du mye, men plass og premiumfølelse skorter det på.
Konklusjon 6 Plassen trekker ned og ytelsene opp i en bil som burde hatt litt mer av noe.

Lexus RZ 300e

Drivlinje: Elmotor FWD
HK/kW/Nm: 204/150/266
0-100 km/t: 8,0 sekunder
Toppfart: 160 km/t
Rekkevidde (WLTP): 475 km
Batterikapasitet, netto: 64 kWh
Maksimal ladeeffekt: 150 kW
Egenvekt uten fører: 1.999 kg
L/B/H: 481/189/164 cm
Forbruk: 15,0 kWh/100 km
Bagasjerom: 586/1.515 liter
Maksvekt tilhenger m/brems 750 kg
Maks nyttelast: 446 kg
Priser
Fra 492.400 kroner
Denne modellen: 526.500 kroner
Med utstyr: 479.900 kroner
Dette liker vi: Dette liker vi ikke:
Design Rekkevidde
Komfort Ladeeffekt
Plass Infotainment
Design Lexus skiller seg positivt ut fra en grå og aerodynamsik virkelighet.
Førermiljø

Lekker utforming og meget komfortabel, men infotainmentsystemen er ikke vår favoritt.

Kjøreegenskaper

Her er komfort satt i høysetet og forhjulsdriften takler de få kreftene du har til disposisjon.

Ytelser

I dagens elbilverdenen er dett svakt, men du trenger ikke være en sinke før du er på Autobahn.

Plass Her er det plass til det meste i komfortable omgivelser.
Mye for pengene Kampanjemodell til under en halv million, men firehjulsdrift koster mye ekstra.
Konklusjon 7

Vinner på pris, plass og kundetilfredshet, men rekkevidde og fremkommelighet ikke det beste.