Bilprodusentene strever med å selge nok elbiler i Europa, og risikerer kraftige bøter fra EU om ikke gjennomsnittsutslippet er lavere enn 93,6 gram CO2 pr. kilometer, ned fra 116 gram i fjor.
I henhold til EUs CAFE-reglement (Clean Air For Europe) vil det bli gitt bøter på 95 euro per gram som overstiger grensen – mulitiplisert med antallet biler som selges.
Etterspørselen etter elbiler har vist seg å være laber utenfor Norge, og flere produsenter tyr nå til priskutt. Sist ut er Stellantis-eide Jeep, som kutter prisen på sin Avenger med 40.000 kroner her til lands.
Startprisen blir nå 328.900 kroner, mens toppmodellen Summit vil starte på 358.900 kroner (eks. leveringskostnader).
Fellesprosjekt
Avenger er en kompakt SUV i B-segmentet. Selv om importøren Bertel O. Steen fremhever at den er «designet og bygget som en Jeep», deler den nesten all teknologi med andre Stellantis-biler som Fiat 600e, Peugeot e-2008, Opel Mokka-e og DS3 Crossback.
På ubrøytede veier er Avenger likevel mer kapabel enn mange andre biler. Angrepsvinkelen er 20 grader, mens den såkalte utkjøringsvinkelen er hele 32 grader. Bakkeklaringen er 20 centimeter.
Rekkevidden er oppgitt til 395 kilometer under ideelle forhold. I NAFs rekkeviddetest i fjor vinter klarte bilen 286 kilometer.
Jeep er ikke den første produsenten med lavere priser i 2025. For bare fire dager siden kuttet Hyundai prisen på sin konkurrerende Kona Electric – også det med 40.000 kroner.
Ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) ble det registrert 277 nye Jeep Avenger i Norge i fjor. Til sammenligning ble det registrert 3.278 nye Kona Electric.