<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Elbilen bommer – både på pris og rekkevidde

Interiøret og prisene til Callum Skye røpes, idet ordrebøkene åpnes. Men rekkevidden skuffer veldig.

Publisert 8. jan.
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 2 ord
Article lead
+ mer
lead
«VITAMIN C»: Oransje kontraststriper frisker opp. Arktisk-lyst skinn blir etterfulgt av et mer praktisk interiør, myntet på offroad-bruk senere. Foto: Rich Pearce
«VITAMIN C»: Oransje kontraststriper frisker opp. Arktisk-lyst skinn blir etterfulgt av et mer praktisk interiør, myntet på offroad-bruk senere. Foto: Rich Pearce

Elbilen til den tidligere Ford-, TWR-, Jaguar- og Aston Martin-designeren Ian Callum kunne ha blitt et alternativ til Jaguar, nå som en ny SUV fra Gaydon neppe kommer før i 2027. Men rekkevidden er ikke god nok. Callum Skye er en fireseter, men benken som utgjør baksetene er mest beregnet på barn.

MINST 50 I ÅRET: Callum som nå består av 20 ansatte, har som mål å bygge mellom 50 og 250 biler i året. De første kundebilene ventes ferdige neste år. Foto: Rich Pearce

Høyreist coupé

SUV-en med 2 + 2 setekonfigurasjon er mer å anse som en høyreist coupé enn en familiebil. Vakkert er det blitt innvendig. Sportssetene og deler av dashbordet er kledd i lyst «Arctic Pearl»-skinn fra Bridge of Weir Leather, som har eget verksted ved Callum-fabrikken i Warwick. Det er gulvmatter av grafitt med en gummifinish, som skal gjøre dem enkle å holde rene.

Lav egenvekt

Det blir to varianter; «Dynamic» til landeveien og «Capable» til offroad-bruk. Begge har to elmotorer, en på hver aksling og en batteripakke på 42 kWh. Det gir en rekkevidde på 274 kilometer. Ikke stort, prisen tatt i betraktning. Til gjengjeld er målet en egenvekt på 1.150 kilo, som er ekstremt lite til elbil å være.

BENK BAK: Med kun en benk til baksetene, vil neppe barna dra på langtur. Foto: Rich Pearce

Oppimot 2 millioner kroner

Prisene strekker seg fra 80.000 til 100.000 pund. Med avgifter blir det fra 1,4 millioner kroner til nesten 1,8 millioner kroner. Skreddersøm eller ei, med dårlig rekkevidde er det nok kun de mest trofaste Ian Callum-entusiastene som slår til.