<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

VW-salget krymper: – Intens konkurranse

VW solgte færre biler i fjor. Det tyske merket skylder på svak økonomi, politiske utfordringer og intens konkurranse.

Publisert 9. jan.
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 1 ord
Article lead
+ mer
lead
ANNENHVER BIL EN SUV: SUV-ene utgjorde 47 prosent av VW-salget globalt i fjor. Tiguan ble igjen merkets mest populære SUV-modell. Foto: Bloomberg
ANNENHVER BIL EN SUV: SUV-ene utgjorde 47 prosent av VW-salget globalt i fjor. Tiguan ble igjen merkets mest populære SUV-modell. Foto: Bloomberg

Det ble solgt totalt rundt 4,8 millioner Volkswagen-biler globalt i fjor, viser nye tall fra det tyske bilmerket. Det utgjør en nedgang på 1,4 prosent fra året før.

– Verden rundt var 2024 et vanskelig år, med svak økonomisk aktivitet, politiske utfordringer og intens konkurranse – spesielt i Kina, sier Martin Sander, salgs-, markeds- og ettersalgssjef i Volkswagen, i en kommentar.

VW-merkets Kina-salg falt 8,3 prosent til snaut 2,2 millioner biler.

Europa-salget falt også – med 1,7 prosent til drøyt 1,25 millioner biler. I Sør- og Nord-Amerika økte imidlertid salget med henholdsvis 21,1 og 18,4 prosent, til nær 1,1 millioner biler.

Av Volkswagen-merkets totalsalg i fjor, var 383.100 batterielektriske biler.

Når det gjelder SUV-modeller, sto disse for 47 prosent av salget i fjor. Det er 1,4 prosentpoeng mer enn året før.

Størst på hjemmebane

Hjemme i Tyskland oppnådde VW en markedsandel på 19,1 prosent i 2024.

Fem av merkets modeller – Golf, T-Roc, Tiguan, Passat og Polo – kom med i listen over landets ti mest populære biler.

VW var også størst på elbiler i hjemlandet i fjor, med en markedsandel på 16,3 prosent – 2,8 prosentpoeng mer enn i 2023.

Volkswagen-gruppens aksje stiger 0,5 prosent i Frankfurt-handelen torsdag ettermiddag. Det seneste året er den ned rundt 20 prosent.