<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Rekkeviddebyks

Nå oppdaterer BMW sin store, elektriske familie-SUV, og retter opp i én feil som gjør den nye bilen langt mer aktuell. 

Publisert 29. jan.
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 3 ord
Article lead
GÅR LANGT: Nye BMW iX får rekkevidde på rett over 700 kilometer.  Foto: BMW

Siden leveringen for alvor kom i gang i 2022, er det registrert nærmere 8.800 BMW iX i Norge, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). 

Fordelingen er i skrivende stund slik: Innstegsmodellen BMW iX xDrive40 er det registrert 4.631 av, BMW iX xDrive50 med det større batteriet og bedre rekkevidde er det registrert 3.857 av og toppmodellen BMW iX M60 er det registrert 352 av. 

Nå er oppdaterte BMW iX på vei, med små endringer på utsiden og innsiden, og en riktig god nyhet for dem som tidligere slo innstegsmodellen fra seg på grunn av for dårlig rekkevidde. 

BEDRE SETER: Oppdaterte BMW iX får nye og mer sportslige seter. Foto: BMW

 Øker rekkevidden betraktelig

De tre modellene videreføres og lanseres samtidig i fornyet utgave, men alle bytter navn. Nå går innstegsmodellen fra å hete BMW iX xDrive40 til xDrive45, xDrive50 heter xDrive60 og M60 får navnet iX M70 xDrive. 

Da BMW iX først kom, var det nok en del kunder som stusset på rekkevidden til innstegsmodellen. Den feilen har BMW nå rettet opp i. 

. Ifølge BMW er det i kombinasjon av batteristørrelsen og mer effektive elmotorer som gjør at rekkevidden forbedres med inntil 160 kilometer.

FAMILIELYKKE: BMW iX sluker fortsatt 500 liter i bagasjerommet og har solid plass i baksetet. Foto: BMW

BMW oppgir et rekkeviddeintervall på mellom 490 og 602 kilometer avhengig av utstyr. Forøvrig er motoreffekten økt til med 82 hestekrefter til 408 hestekrefter og 0 til 100 skal gå unna på 5,1 sekunder. Effekten på hurtigladeren avslører imidlertid at dette er ment å være «billigmodellen»: Her får du bare maksimale 175 kW, mens en Audi Q6 e-tron ligger på 270 kW. 

Dem som har kjørt litt elbil og ladet på veien, vet imidlertid at det er snitteffekten som teller, og her har BMW tidligere vist seg å være gode. Å lade fra 10 til 80 prosent skal ifølge tyskerne ta mellom 34 og 35 minutter. 

OPPFRISKET: Med det nye ansiktsløftet kommer BMW trekkende med en såkalt M-Sportpakke som ekstrautstyr på de litt mindre kostbare modellene. Med toppmodellen får du pakken på kjøpet. Lyktene har nytt design. Foto: BMW

Bikker 700 kilometer

Vil du har mer rekkevidde, ladehastighet, akselerasjon og motoreffekt, er det BMW iX xDrive60 som gjelder. Her oppgis en rekkevidde på mellom 596 og 701 kilometer. Hurtiglading skjer med effekt på 195 kW, motoreffekten ler økt med 21 hestekrefter til 544 hestekrefter og 0 til 100 skal gå unna på 4,6 sekunder. 

BMW iX xDrive60 koster fra 839.900 kroner, men er du villig til å punge ut enda litt mer, får du den sportslige toppmodellen iX M70 xDrive. 

BEDRE INNSTEG: Den rimeligste modellen heter nå BMW iX xDrive45 og har betydelig bedre rekkevidde. Foto: BMW

Denne skilter med 659 hestekrefter, opp fra 619 hestekrefter tidligere. Her er M-sportpakke, som for første gang er tilgjengelig på iX, standardutstyr. I tillegg til mer sportslige seter får den større hjul som er med på å spise rekkevidde. 

Batteriet har en kapasitet på 108,9 kWh og rekkevidden oppgis å ligge mellom 518 og 600 kilometer. BMW iX M70 xDrive koster fra 1.029.000 kroner. 

Flere endringer

På utsiden er det ikke de helt store forandringene å finne, men lyktene har i alle fall fått nytt utseende og nevnte M-sportpakke strammer opp uttrykket. Som ekstrautstyr på xDrive45 og xDrive60 kan grillen fås med belysning. 

Ifølge BMW har grillen fiffig nok et såkalt «selvhelende polyuretanbelegg» som visstnok fjerner lette riper innen 24 timer, eller raskere med varme. 

MANGE KONKURRENTER: Mercedes har EQE SUV og EQS SUV, Audi har Q6 e-tron og Porsche har Macan. Vil du ha en luksuriøs, elektrisk SUV er det mye å velge blant, men iX er større enn sistnevnte. Foto: BMW

På innsiden er det snakk om forbedrede seter og på undersiden hevder BMW at fjæringen er finjustert. Bagasjerommet er fortsatt på 500 liter, eller 1.750 liter med baksetene slått ned. BMW iX kan trekke tilhenger på inntil 2,5 tonn.