Tilbake med full styrke
Rétromobile i Paris er tilbake med full styrke neste uke. Og med den gjør auksjonskarusellen et stort stopp der, med rådyre Ferrarier på topp.

Totalt stiller Artcurial, RM Sotheby’s og Bonhams med godt over 300 biler på fem dager i den franske hovedstaden. Det er noe for enhver smak og lommebok, men selvsagt mer jo tykkere den er. Og det mangler ikke på attraktive Ferrarier for de aller tykkeste.
Fresh to market
Når dette leses (1. februar) selger RM Sotheby’s det som ligger an til å bli verdens nest dyreste bil på Mercedes-museet i Stuttgart: en Mercedes-Benz W196R Streamliner, kjørt av Stirling Moss i F1-løpene i Reims og på Monza i 1954. I 60 år har den stått i Indianapolis Motor Speedway Museum, og de håper/forventer et bud over 50 millioner euro.
Fullt så dyr er ikke auksjonshusets dyreste objekt til Paris-auksjonen 4. og 5. februar. De har imidlertid med seg vinnerbilen fra Le Mans 1965. En Ferrari 250 LM kjørt av Jochen Rindt og Masten Gregory for NART-teamet til den amerikanske Ferrari-importøren Luigi Chinetti. 1965 var siste gang Ferrari vant totalseier på Le Mans før i 2023.
Den har også stått i samme samling i Indianapolis i flere tiår, og forventningene som signaliseres for bilen er «i overkant av 25 millioner euro». Bilen er det absolutt siste objektet på auksjonen, og forventningene er langt over fjorårets dyreste auksjonsbil.
Le Mans-historie
Det kommer mer tung Le Mans-historie på RM Sotheby’s-auksjonen i form av en 1970 512 M. Den er en av bare 15 bygde, med en 5. plass i 1970 som beste resultat og et tilhørende estimat på 9,0 til 12,0 millioner euro.
En 1981 512 BB/LM har to brutte LM-starter, for Fabrizio Violati i 1981 og 1984. Deretter sto den i Violatis Maranello Rosso Collection nær Rimini til hans død i 2010, før den franske dealeren Jean Guikas i Marseilles kjøpte den.
Dagens eier, tyskeren Chris Steel kjøpte den på en RM Sotheby’s-auksjon i 2021. Det han imidlertid ikke hadde sjekket var om han fikk plass til sin lange kropp. Og det gjorde han ikke på noen måte som var egnet for hverken racing eller kjøring.
Han tok den imidlertid til den fantastiske The Aurora-utstillingen i Båstad sist sommer, før den nå er på markedet igjen. Med et estimat på 2,0 – 2,5 millioner euro håper Steel å få igjen de to millioner euro han betalte sist.
Totalt har RM Sotheby’s 13 Ferrarier på Paris-auksjonen, med en samlet forventning som overstiger 500 millioner kroner.
Spanske perler
Bonhams mener også alvor når de fyller Grand Palais med over 100 biler i sitt «Les Grandes Marques du Monde»-salg. Ferrari-objektene teller åtte totalt, med to 1950-tallsperler fra den spanske entusiasten og amatørraceren Juan Quintano som de virkelige høydepunktene.
Helt siden 1980 har han eid, restaurert og senere racet sin nydelige 1950 Ferrari 166 MM Touring Barchetta i historic racing. Nå er tiden kommet for å si farvel til både den og en minst like spennende 1955 Ferrari Tipo 555 'Super Squalo' Formel 1-bil. De har fått kjørt seg i Monaco, på Goodwood og andre europeiske baner.
Begge bilene bærer en prisforventning i området 4,0 til 6,0 millioner euro. Selger disse to Ferrariene på sitt øverste nivå, vil de alene bringe inn minst like mye som de 25 dyreste andre bilene på auksjonen.
Det viser hvor avhengige auksjonsselskapene er av å selge de dyreste objektene, men det er også her de har hatt problemer med å nå reservene de seneste par årene.
På det jevne
Et par uker før auksjonene på hjemmebane har Artcurial merkelig nok ikke annonsert noen virkelige kanoner på linje med de dyreste fra sine konkurrenter. De pleier å ha noen virkelige godbiter du aldri har sett. Gjerne biler som ikke har vært på markedet på mange tiår, men tilsynelatende ikke i år.
Og da er et par Ferrari 275 GTB de som (foreløpig) troner øverst med forventninger rundt 2,5 millioner euro. Ikke akkurat småpenger, men langt unna konkurrentenes toppobjekter.