<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Krise for Porsche

Porsche spår nedskrivninger på 800 millioner euro og svakere marginer i 2025.

Publisert 7. feb.
Oppdatert 7. feb.
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 1 ord
Article lead
SLITER: Porsche har falt 30 prosent siden børsnotering. Her Porsche 911 Carrera. Foto: Håkon Sæbø

Porsche forventer en kostnadssmell på 800 millioner euro, tilsvarende 9,4 milliarder norske kroner, i 2025. Dette kommer som følge av omfattende tiltak for å styrke selskapets lønnsomhet på kort og mellomlang sikt, ifølge en pressemelding fra bilprodusenten.

Blant tiltakene er utvidelse av porteføljen med flere modeller med forbrenningsmotorer og plug-in hybrider. I tillegg vil økte investeringer i kjøretøyutvikling og batterivirksomhet i selskapets datterselskaper føre til betydelige kostnader.

«Stor bekymring»

De økte kostnadene vil redusere salgsmarginen til mellom 10 og 12 prosent i 2023. Dette er betydelig lavere enn selskapets prognose ved børsnoteringen i 2022, da Porsche spådde en margin på 17 til 19 prosent på mellomlang sikt.

«Stor bekymring» er ordene Bernstein Research-analytiker Stephen Reitman bruker om fremtidsutsiktene, ifølge Reuters.

Aksjen er ned rundt 3 prosent etter nyheten. Siden notering har aksjekursen gått fra 82,70 til 57,62 euro, en nedgang på over 30 prosent.

Skrotet elbilovergangen

En av hovedutfordringene for Porsche har vært overgangen til elektriske kjøretøy. I fjor trakk selskapet seg delvis tilbake fra denne overgangen, med henvisning til skuffende etterspørsel. Dette har særlig rammet selskapets resultater i Kina, et nøkkelmarked hvor leveransene har falt betraktelig.

Tidligere denne måneden avslørte Porsche at de vurderer å erstatte både finansdirektøren og salgssjefen etter svake resultater.

Motor

Informasjon om bruk av AI