<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Seinfelds Porsche-salg: Bud på 280 mill. – endte i fiasko

Klassikerverden stusser over at selv et bud på 25 millioner dollar ikke var nok for å få tilslag på Jerry Seinfelds Porsche 917K fra filmen Le Mans.

Publisert 14. feb.
Lesetid: 6 minutter
Artikkellengde er 6 ord
Article lead
KVART MILLIARD IKKE NOK: Jerry Seinfeld ville ikke la sin ex-Steve McQueen Porsche 917K gå for et bud på 25 millioner dollar. FOTO: MECUM

Kortversjon

  • Jerry Seinfelds salg av en Porsche 917K skapte oppsikt da han avviste et bud på 25 millioner dollar under Mecum-auksjonen i Kissimmee.
  • Porsche 917K-modellen, kjent fra Steve McQueens film 'Le Mans', har en betydelig historisk verdi, men budet nådde ikke Seinfelds reservepris.
  • Selv om auksjonen fikk stor oppmerksomhet, spekuleres det i om Seinfeld ønsket å selge bilen eller bruke anledningen for å øke interessen.
Kortversjonen er laget med kunstig intelligens og kvalitetssikret av våre journalister.

«Do I get 50 million dollars?» starter Mecums auksjonarius for en fullsatt sal av stående publikum med mobilkameraene på. Høydepunktet under den ni dager lange Kissimmee-auksjonen skal nås kvelden lørdag 18. januar.

SA NEI: Komiker og TV-kjendis Jerry Seinfeld ville ikke selge sin Porsche 917K til tross for et høyt bud. Foto: NTB

Tung jobb

Siden det er dørgende stille i salen blir budkravet raskt halvert til 25 millioner dollar, i overkant av svimlende 280 millioner kroner. Fortsatt uten noen reaksjon. Så startbudet blir senket til 15 millioner før det hele begynner å bevege seg oppover med flere bydere.

Men det tar ikke akkurat av, selv om auksjonarius tilsynelatende greier å jobbe budene helt opp til 25 millioner dollar ganske raskt.

STINN BRAKKE: Det var tettpakket hos Mecum Kissimmee da Porscheen skulle selges, eller skulle den egentlig det? FOTO: MECUM

Normalt tar det Mecum kun to minutter per objekt før de finner en ny eier eller forlater podiet usolgt i en tirade av uforståelige lyder iblandet et og annet forståelig tall som er den summen han ønsker bud på.

Fascinerende i en kort stund, men utrolig slitsomt i lengden, og langt nærmere en amerikansk kvegauksjon enn av eksklusive biler.

Uvanlig arena

Gjennom Mecum-maskinen måkes hundrevis av amerikanske klasikere, muskelbiler og hot rods hver dag under auksjonene. Totalt er det over 4.500 biler på den ni dagers Kissimmee-auksjonen.

Men de betraktes ikke som den beste arenaen for de virkelige toppobjektene. Det forsøker eieren Dana Mecum å gjøe noe med, med flere slike supereksklusive biler enn tidligere.

DYREST: Jo Sifferts 1970 Porsche 917K (917-024) ble solgt for 14,1 millioner hos Gooding & Co i 2017. Den dyreste Porsche solgt på auksjon gjennom tidene. FOTO: GOODING & CO

Og mer eksklusivt enn Steve McQueens egen Porsche 917K fra filmen Le Mans skal du lete lenge etter. Budet på 25 millioner dollar er mer enn ti millioner høyere enn nåværende Porsche-rekorden på 14,1 millioner dollar fra 2017. Også det for en tilsvarende 1970 917K, den mest ikoniske modellen i hele Porsche-katalogen.

Massiv satsing

Porsche-arving Ferdinand Piëch hadde siden midten av 1960-tallet bygd stadig mer erfaring og konkurransekraftige biler for Sportsvogn-VM og Le Mans: 904, 906, 910, 907, 908. På Genève-utstillingen i 1969 lanserte han det endelige målet med satsingen: Porsche 917.

FIRE FRYKTLØSE MENN: Det krevdes både kunnskap, mot og ikke så rent lite dumskap for å være med på utvikling, test- og løpskjøring med Porsche 917 innrømmte disse fire karene som var sentrale i utviklingen av vinnerbilen. Fra venstre Hans Herrmann (vinner av Le Mans 1970), Willy Kaushen, Herbert Linge (Porsche-ansatt nr. 1 i 1948!) og Kurt Ahrens. FOTO: IVAR ENGERUD

Et monster av en bil med en flat V12 på 4,5 liter og en ytelse på 580 hestekrefter ved 8.400 o/min. Den var montert i et superlett aluminiumschassis, og det hele veide kun 800 kilogram. Porsche greide raskt å bygge 25 eksemplarer slik at den kunne homologeres for Gruppe 4.

Tre av dem sto på startstreken på Le Mans i 1969, sammen med fire 908, to 910 og hele syv 911. Til sammen 16 Porsche, seks av dem kom til mål, men ingen 917. Privatføreren John Wolfe forulykket sågar i en krasj i første runde.

Porsche hadde jobbet mye med vektreduksjon og aerodynamikken på 917. Noe som gjorde den til et fryktet våpen, ikke bare for konkurrentene, men også for førerne. Bilen var innblandet i flere ulykker i høye hastigheter, og blant førerne ble den kjent som «mer enn en håndfull».

LEGENDEN: Richard Attwood vant Le Mans 1970 sammen med Hans Herrmann i 917, og han er også tidligere eier av Seinfeld-bilen. FOTO: IVAR ENGERUD

I 1970 kom seieren Ferdinand Piëch lengtet etter på Le Mans, i en 917K kjørt av Hans Herrmann og Richard Attwood. Modellens legendestatus var sikret for alltid.

Chassis 917-022

Til sammen ble det bygd (og ombygd/oppgradert) et dusin biler til 917K-spsifikasjoner i 1970/71, og Jerry Seinfelds eksemplar 917-022 var en av bilene som ble bygd for homologeringen av 917 i 1969.

Den ble oppgradert til 917K til 1970-sesongen, men i stedet for å bli sendt i krigen ble den solgt til Steve McQueens Solar Production for å få en sentral rolle i Le Mans-filmen, lakkert i Gulf-farger.

Etter at alle scenene der var skutt, ble den solgt Reinhold Joest, som brukte den i 1971-sesomngen med Willi Kauhsen som co-driver. Fjerdeplass i Spa 1000km ble beste resultat. Brian Redman overtok i 1975, før Le Mans-vinneren Richard Attwood kjøpte den noe år senere.

TIDLIGERE EIER: Racerføreren Brian Redman var på plass for å se sin gamle 917K få ny eier, men måtte skuffet se at det ikke ble noe salg. FOTO: MECUM

Jerry Seinfeld har hatt den i sin imponerende Porsche-samling siden 2002, og han kjøpte den for langt mindre enn en tiendel av budet på 25 millioner dollar denne kvelden.

Forgjeves

Forgjeves prøver Mecums auksjonarius å få noen til å melde enda høyere innsats. Forgjeves. Det finnes ingen i hele verden som er villige til å høyne budet denne kvelden, selv om han sliter i nærmere fem minutter til.

«Come on, Jerry, are you gonna sell this thing or not?», ropes det fra salen samtidig som det er spredt buing.

«Don’t blame me. The bid goes on…» sier auksjonarius rolig mens bilen rulles ut av podiet med Steve McQueens barnebarn og tidligere eier, racerfører Brian Redman blant tilskuerne.

Hva budet skulle være for at Jerry Seinfeld skulle akseptere vites ikke, for Mecum opererer ikke med offisielle estimater. Og man vet ikke om budene var ekte eller falske, for auksjonshuset selv har lov til å by mot en byder så lenge man er under reserven.

EN EIER SIDEN 1973: Briten Mark Finburgh (i midten bak bilen) har hatt sin 917K (917-034) siden 1973 – også det en bil fra Le Mans-filmen. FOTO: IVAR ENGERUD

Auksjonen går sin gang videre, men lufta har gått ut av ballongen. Hva skjedde? Godtok ikke Seinfeld budet? Skulle han i det hele tatt selge bilen? Var det hele bare et show for å bygge hypen rundt hele auksjonen?

Mange spørsmål

Reaksjonene lot ikke vente på seg i sosiale medier. «Tell Jerry Sienfeld that it wasn't a Cool Joke on that 917K», «Was one of Jerry's worst Jokes playing the Auction Buyers and Fans», «Jerry Seinfeld was greedy» var bare noen av de umiddelbare kommentarene.

EKSPERTEN: Bruce Canepa i Scotts Valley, California er USAs fremste ekspert på Porsche 917-modellene. FOTO: IVAR ENGERUD

Også Amerikas fremst Porsche 917-ekspert, Bruce Canepa (han har fem stykker selv), var overrasket over at den ikke ble solgt da budet ble så høyt. På forhånd hadde han antydet at prisen for en kjøper kunne bli opp mot 25 millioner dollar. Med salær hadde byderen måttet ut med over 27,5 millioner dollar.

UTROLIG SAMLING: Bruce Canepa har nok verdens beste private Porsche 917-samling, med en håndfull eksemplarer av ulike versjoner, også 917K i Gulf-dekor. FOTO: CANEPA

Canepa peker på at Steve McQueen-magien som var der for 15-20 år siden nå har gått mer ut av markedet med yngre kjøpere. De har ikke en like sterk heltestatus på ham, og dermed er færre villige til å betale store beløp over vanlig markedspris for et objekt eid av McQueen.

Ikke vet vi hva som skjedde i kulissene denne kvelden, men at det finnes noen andre kjøpere på det åpne markedet som er villige til å gå enda høyere tviler vi på. Dette var et salg «hele verden» visste om etter måneders hyping. Markedsprisen er satt – rundt 25 millioner dollar.

NY EIER I SIKTE? Hva som nå skjer med Jerry Seinfelds 917K er uvisst – og svært avhengig av om han egentlig vil selge. FOTO: MECUM

Motor

Informasjon om bruk av AI