
Krever 9.000 identiske hammerslag for å få et godt resultat
Lexus har en egen avdeling for metallsløyd, der mestere kalt «Takumi» bruker hammer og metallplater slik kunstnere bruker pensel og kanvas.
NAGOYA, JAPAN: Som en tommelfingerregel bør en regne med å bruke 10.000 timer på noe for å bli skikkelig god. Men i Japan er du knapt ferdig som lærling på det tidspunktet, hvis du sikter mot å bli Takumi. Uttrykket beskriver noen som er en mester i sitt fag, og har dedikert over 60.000 timer på å utvikle og raffinere ferdighetene.

Klippet papir i 30 år
I tradisjonell japansk kultur er det gjerne sterke bånd mellom kunstneriske uttrykk og forskjellige former for håndverk, som snekkerarbeid, fletting og veving av tekstiler, byggeteknikker og fremstilling av objekter i keramikk, metall, papir og plantefibre. Lexus har laget en dokumentar om den lange reisen enkelte legger ut på for å kunne kalle seg Takumi.

Samtlige disipliner knyttes sammen av en rød tråd, nemlig fokuset på å skape noe som er estetisk tiltalende, tidløst og elegant, med utgangspunkt i så enkle materialer som mulig. Japans eldste snekkerfirma Kongō Gumi ble grunnlagt i år 578, og bygde landets først Buddhist-tempel.

De utformet og tilpasset hvert element av treverk, slik at tempelet kunne oppføres uten bruk av skruer eller spiker. Nahoko Kojima har skapt kunstverk ved klippe ut mønster av papir i 30 år, der hvert prosjekt starter med ett enkelt ark.
Bygger sine egne verktøy
Finansavisen Motor dro til Nagoya i Japan, og fikk se Takumiene i arbeid.

I et lokale som må være en formingslærers drøm, formes utrolig detaljerte objekter av metall med enkle redskaper. Representanten fra Lexus forklarer at de som jobber der bygger sine egne verktøy, og har et bredt utvalg av hammere, tenger og filer.
På et bord i midten av rommet står det noen spektakulære eksempler på hva som er mulig å lage, med utgangspunkt i en flat metallplate og en verktøykasse med noen enkle redskaper.

En av de ansatte plukker opp den skinnende blanke baseballhansken, og later som om han tar imot en imaginær ball. En drage ser nesten ut som om den har tenkt å fly av gårde, og en diger samurai-hjelm er prydet med utsøkte detaljer.
Når Lexus utformer prototyper for kommende modeller, er det disse mesterne i metallsløyd som hamrer og banker på de ytre panelene for å få alt til å passe sammen. Men de påtar seg også oppdrag for kunder som ønsker å utsmykke bilen sin med en personlig signatur.

På veggen henger et ratt, og over det et utvalg forskjellige metallstykker som passer perfekt inn i den øvre delen av rattkransen. Det går også an å få et personlig bensinlokk, med navnet på eieren gravert inn, eller noe å pynte opp girspaken med.
9.000 hammerslag
For å illustrere hvor mye arbeid slike prosjekt krever, blir det anledning til å prøve hammeren på en dørterskel som skal merkes med små horisontale linjer. Ifølge instruktøren kreves det 9.000 identiske hammerslag for å få et godt resultat.

Hvert slag må treffe metallet fullstendig horisontalt, og ikke vinkles i noen retning for å skape et jevnt avtrykk. I en annen øvelse demonstrerer en av Takumiene hvordan en bolle skapes av et flatt metallstykke. Ved å bruke hørselen finjusterer han treffpunktet, slik at den runde ambolten befinner seg direkte under på innsiden av bollen.

Takumiene på metallverkstedet har en enorm dedikasjon til perfeksjon, og det blir ikke mindre imponerende når mesteren deler noe av filosofien som ligger til grunn for det de lager.

– Dørterskelen med 9.000 hammerslag skal oppleves som porten til et japansk tempel, og den som passerer over den for å sette seg i bilen skal finne indre ro.