<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Toyota lanserer en helt ny elbil

Med den helt nye C-HR+ lanserer Toyota en elektrisk SUV i det stadig viktigere C-segmentet.

Publisert 12. mars
Oppdatert 12. mars
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 3 ord
Article lead
NY OG FORBEDRET: Toyota C-HR+ har fått et mindre utspjåket utseende enn forgjengeren med hybriddrift og bilen ser meget bra ut. Foto: Jeroen Peeters/Toyota

BRUSSEL, BELGIA: Toyota ligger ikke på latsiden når det gjelder lansering av elbiler, til tross for utsettelse av CAFE-kravene (Clean Air for Europe) til bilindustrien og Donald Trumps «drill baby, drill».

FORTSATT KUL: De kule dørhåndtakene på bakdørene er beholdt mens baklyktene har fått en tredimensjonal utforming. Foto: Jeroen Peeters/Toyota

Til høsten kommer bZ4X i ny og oppgradert versjon med lengre rekkevidde, forvarming av batteriet og flere hestekrefter. I tillegg til designendringer både utvendig og innvendig. En ny elektrisk Urban Cruiser er også på vei, og for så vidt også en nye «kusine» i form av Lexus RZ 550e.

Ny bil, samme navn

Før de utskjelte nyttårsrakettene eventuelt skytes opp vil Toyota også lansere den helt nye elbilen C-HR+, som vil hente mye av teknologien fra søstermodellen bZ4X. 

MYE LIKT: Interiøret og førermiljøet er i stor grad likt som det i den nye bZ4X som dukker opp tidligere i høst. Foto: Jeroen Peeters/Toyota

Modellen C-HR har riktignok vært en småslapp hybridbil i Norge i mange år, med et overkant spenstig design som hadde passet bedre til en heftig bensinturbo, men med et «+» som etternavn blir bilen helt ny.

Designet er meget avslepent sammenlignet med forgjengeren og har noen elementer hentet fra den nye bZ4X, som nye lykter, skrånende bakrute og markerte skjørter rundt bilen og hjulbuene.

PROPORSJONER: Fasongen på den nye Toyota C-HR+ er harmonisk og den ser bedre ut enn mange andre doninger på veien. Foto: Jeroen Peeters/Toyota

De spesielle dørhåndtakene på bakdørene er riktignok bevart og hekken har fått en lysstripe i hele bilens bredde og den ser rett og slett veldig bra ut.

To batteristørrelser

Alle tekniske detaljer er foreløpig ikke bekreftet, men med et batteri på 77 kWh (brutto) som er større enn det største batteriet i bZ4X ventes C-HR+ å få en rekkevidde på opp mot 600 kilometer i bilen med forhjulsdrift.

KRAFTFULL: Hekken har fått en lyslinje i hele bilen bredde og en todelt diffusor som gir et kraftfullt uttrykk. Foto: Jeroen Peeters/Toyota

Med firehjulsdrift får bilen hele 343 hestekrefter og skal gjøre 0 til 100 kilometer i timen på 5,2 sekunder. Da blir rekkevidden noe kortere.

LIKT: Instrumentpanelet og trolig mye av Infotainmentsystemet er likt som det i Toyota bZ4X. Foto: Jeroen Peeters/Toyota

Et mindre batteri på 57,7 kWh (brutto) vil kunne kombineres med forhjulsdrift og lavere pris.

Mer effektiv lading

Med en lengde på 452 centimeter og et bagasjerom på 416 liter vil bilen ta opp kampen med de stadig flere aktørene i C-SUV-segmentet, hvor Volvo EX30, BMW iX1 og Hyundai Kona er blant aktørene.

MINDRE LYS: Toyota C-HR+ har den samme markerte støtfangeren som bZ4X, men det er ingen lyslinje mellom lyktene. Foto: Jeroen Peeters/Toyota

Ombordladeren er på 22 kW mens hurtiglading skjer med småskuffende 150 kW, men med forvarming av batteriet er det større sjanse for å nærme seg kapasiteten, også på kalde dager.

Prisene på den nye helelektriske C-HR+ er ikke klare, men forvent priser på drøye 300.000 kroner med det lille batteriet og forhjulsdrift, og drøye 400.000 kroner med stort batteri og firehjulsdrift.

Motor

Informasjon om bruk av AI