<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Morgans svar på Porsche 911 – her er prisen

Mindre krimskrams, mer aero og adskillig mer moderne linjer. Vi har prisen på nye Morgan Supersport.

Publisert 12. mars
Lesetid: 6 minutter
Artikkellengde er 6 ord
Article lead
FINN ÉN FEIL: Du ser det ikke ved første øyekast, men nye Morgan Supersport fås kun med automatgirkasse. Manuell girkasse blir det ikke. Foto: Morgan

Kortversjon

  • Morgan lanserer den nye Supersport-modellen, en bil som kombinerer tradisjonell håndverksteknikk med moderne design, og introduseres eksklusivt med en automatgir.
  • Supersport vil ha en startpris på 1.755.000 kroner i Norge, og tilbyr flere bærekraftige materialvalg som 60 % resirkulert aluminium i karosseriet og chassiset.
  • Designmessig har Supersport inspirerte linjer fra både klassiske Morgan-modeller og italienske sportsbiler fra 1970-tallet, med moderne forbedringer i aerodynamikk.
  • Innvendig har bilen færre skjermer enn vanlig i nye modeller, men inkluderer trådløs mobillading og et nytt lydanlegg fra Sennheiser.
  • Morgan planlegger å produsere 180 Supersport enheter i inneværende år og øke produksjonen til 200 biler årlig fra 2026.
Kortversjonen er laget med kunstig intelligens og kvalitetssikret av våre journalister.

Kabriolet med hardtopp, en bil du kan bruke hver dag og hele året. Slik sier Morgan-ledelsen det. Signalet på at vi er i gang med en ny tidsregning hos Morgan, kom da det ble klart at nye Supersport skulle lanseres på YouTube. Mangeårig Morgan-entusiast og biljournalist Richard Hammond, fikk æren av å avduke bilmodellen. 

Fabrikkens arbeidere dannet publikum, som i kjent «BBC Top Gear» og «The Grand Tour»-stil, klappet i hendene, mens Hammond «intervjuet» daglig leder Matthew Hole og sjefdesigner Jonathan Wells.

NESTEN RACING: Fronstplitter i en Morgan Classic? Jo visst. Nye Supersport har frontsplitter, sideskjørt og diffusor for å øke marktrykket foran og bak. Foto: Morgan

– Dette er vår mest dynamisk kapable Morgan noensinne, sier Matthew Hole.

– Et langt panser, kabinen godt trukket bakover og man sitter mellom bakhjulene. Vi har beholdt «stigbrettene», men de er litt mer komplekse og vi har et lett aluminium-karosseri på toppen, supplerer Jonathan Wells, og får det til å høre akkurat som enhver gammel Morgan. Men det er det ikke. 

NYTT SNITT: Ikke alle vil falle pladask, og det er lov å skjære grimaser. Men vi antar at de fleste vil la seg omvende. Morgan viser at de tør å fornye seg. Foto: Morgan

Selv om Supersport har alu-chassiset CXV, med treramme av ask og håndvalsede og håndbankede aluminium-paneler, er dette noe helt nytt. 60 prosent av materialene i karosseri og chassis er av resirkulert aluminium. Dette er også tidenes første Morgan med tre mikrofoner i midtkonsollen, for å kunne ringe med Bluetooth.

RULE BRITANNIA: Instrumentene er lagd av britiske Caerbont, som også produserer Smith’s-instrumenter. Foto: Morgan

Aero-grepene gir bilen fem prosent mindre luftmotstand og 20 produsent mindre vertikal løft. Chassiset er 10 prosent stivere enn på tidligere modeller, og med hardtoppen på er det ytterligere 10 prosent stivere. Om man spesifiserer «Dynamic Handling Pack» (ekstrautstyr), får man justerbare Nitron-dempere foran og bak, som har 24 «klikk»-innstillinger.  Man kan også spesifisere differensialbrems hvis man vil ha det ekstra presist. 

– 70-talls Italiana

Spesielt med hardtoppen påmontert, ser man det nye snittet. Pininfarina-linjene vi kjenner fra fjorårets spesialutgave Midsummer, er spesielt tydelige i front, nederst på siden av hekken og i den bakruten.

PRAKTISK: Det store bakvinduet bader kupeen i lys, og gir rikelig med bagasjeplass bak setene. Den store glassflaten gjør at man ikke trenger ryggekamera. Det visuelle uttrykket er litt Triumph Stag og Mazda Cosmo. Foto: Morgan

– Supersport minner litt om italienske biler fra 1970-tallet, gamle Zagato bygd på Alfa Romeo og Lancia, mener Morgans norske salgssjef Carl Henrik Unelsrød.

Mens vi tenkte på Jensen Interceptor først, hjelper importøren oss å løfte blikket opp fra De britiske øyer. Med Investindustrial i ryggen er italienske linjer på sin plass. Enkelte vil nok si at bilen er blitt i overkant såpeglatt, men de nye formene sørger for at luften dirigeres dit den trengs, mens marktrykk og balanse optimaliseres.

TO BILER I ÉN: Supersport er kabrioleten som ser bedre ut med taket på. Det kan også være lakkfargen «Lilac». Andre farger kler muligens formene bedre. Foto: Morgan

Har bagasjerom

Årvåkne vil umiddelbart se at denne nye Morgan-modellen har noe spektakulært annerledes akterut, sammenlignet med Plus Four og Plus Six. Nederst på hekken er det faktisk et bagasjerom! 

Her kan man stue vekk sideskjermene, når man ikke trenger dem, eller bagasje og shopping. Og i motsetning til sportsbiler flest er det ikke elektriske vinduer, ei heller manuell sveiv. Men sideskjermene kan nå enkelt fjernes med én spake.

ALUMINIUM: Fronstplitteren er lagd av aluminium, farget grå for syns skyld. Foto: Morgan

Skjørtene, diffusoren og frontsplitteren er lagd av aluminium, lakkert i grått. Kontrasten til resten av karosseriet er valgt med omhu. Man skal se det nye, enten man vil eller ikke. Disse detaljene kan muligens kundene velge å få i en annen farge senere. 

De nye 8-tommers LED-frontlyktene har integrerte blinklys, for å holde overflatene mest mulig «rene» og uforstyrret. I profil skal linjene minne om den første 4/4 fra 1936.

NY SLAGER: Supersport vil trolig slå an. Målet er å bygge 180 biler i år, dernest 200 biler i året fra 2026. Foto: Morgan

Innvendig er det nye instrumenter, inspirert av armbåndsur, mens skjermer er det befriende lite av. Hvem andre tør å lansere en ny bil uten skjerm på dashbordet i 2025? Digg, tenker vi. 

Men man kan montere egen mobiltelefon og det går også an å lade mobilen trådløst. Det har aldri Morgan tilbudt før. Et nytt lydanlegg fra Sennheiser, komplett med subwoofer og alt man skulle trenge av mindre høyttalere er tilgjengelig. Sett slikt, nesten Bentley jo. Sier vi, en smule ironisk. Skjønt, prisene har sjelden vært nærmere naboen fra Crewe.

«TWIN POWER»: BMWs B58 TwinPower Turbo rekkesekser med 335 HK, er koblet til en 8-trinns ZF automatgirkasse med hendler på rattet. Foto: Morgan

Priset som antatt

Nylig spådde vi at forestående Morgan Supersport ville koste rundt 1,8 millioner kroner. Importøren bekrefter i ettertid at det stemmer ganske bra. Norske priser på nykommeren vil nemlig starte på 1.755.000 kroner. Dermed skal du ikke ha mange personlige preferanser, før prisen overstiger vårt stalltips.

– Hvor mye håndlaget sportsbil får du egentlig for 2 millioner, resonnerer salgssjef Carl Henrik Unelsrød hos importøren XPND Automotive, som også selger Aston Martin og Lamborghini.

AERO-FELGER: To nye hjul er tilgjengelige. «Superlite» støpt alu-felg veier 10,8 kilo. Alternativt 19-tommers støpte «Aerolite»-felger (avbildet) veier 9,7 kilo pr. hjørne. Dekk av typen Michelin Pilot Sport 5 er standard. Foto: Morgan

– Hva synes du om linjene på Supersport?

– Jeg synes det er en flott og moderne tolkning av første generasjon Morgan Aero 8, i sær hvordan de har integrert bagasjelokket i bakenden. Fronten er mer som Midsummer. Dette er en flott måte å differensiere toppmodellen fra Plus Four på. Tidligere har jo forskjellen på Plus Four og Plus Six omtrent bare vært motoren, utdyper Carl Henrik Unelsrød.

ENKELT: Bagasjelokket (som åpnes elektrisk) gjør det enklere å stue vekk sideskjermene når man ikke trenger dem. Kalesjen har også diger bakrute. Foto: NICK DIMBLEBY

Mer særpreg har nye Morgan Supersport fått, i sær med hardtopp. Kjøreegenskapene skal være striglet, men Nürburgring-stivt blir det aldri. Det lover Morgan-sjefen Matthew Hole muntert, ettersom en av de første spørsmålene under YouTube-lanseringen er om bilen er blitt testet på Nordschleife. Stivt er vel og bra, gjerne i en Lotus eller racerigget Porsche, men Morgan (uansett modell) skal være deilige å kjøre, også fra A til B.

Det mest negative med nye Supersport er at bilen kun fås med automatgir. Manuell girkasse er ikke planlagt.  Det positive er at kabrioleten er mer enn en halv million kroner billigere enn en ny Porsche 911 Carrera Cabriolet. Den eneste 2025-modellen av den på Finn.no, er i skrivende stund priset til 2.495.000 kroner.

MATCHER: Hardtoppen av karbonfiber og kompositter er kledd med mohair og veier 19,7 kilo. Den fås i utgangspunktet i samme farge som eksteriøret. Foto: Morgan

Motor

Informasjon om bruk av AI