Absurd Porsche-nyhet
En Porsche 911 så dryppende av gullbelagte detaljer og sylfrekke referanser til 70-tallet at du bare må ha den? Kanskje, men prisen er definitivt i det friske hjørnet.

Berlin: For de aller fleste er det en stor dag å hente sin nye Porsche, Maserati eller Lamborghini uansett hvilke farger og ekstrautstyr som er lagt til. Sportsbiler er ikke noe du trenger – dette er ren moro.
Det kan samtidig virke litt pussig at Porsche kjører på med spesialmodeller der «noen nye farger», striper og emblemer er lagt på. Den nye modellen heter Porsche 911 Spirit 70 og skal feire 70- og begynnelsen av 80-tallet. Er ikke dette bare nok en litt oppjazzet 911?
Foretrekker du sølvfarget bil og ikke lar deg besnære av fortiden, kan nye Porsche 911 Spirit 70 fremstå litt unødvendig. Mest fremtredende er den nye Olive Neo-fargen Porsche har valgt å trekke frem på lanseringen, men det er svært mange andre detaljer å la seg besnære av.
Finansavisen har besøkt Porsches provisoriske showroom i Berlin, et nedlagt utested dekorert med så mange 70-tallseffekter det var mulig å få inn i det lille lokale som en gang også inneholdt et svømmebasseng.
Arven tas frem
Først litt bakgrunn: 911 Spirit 70 er ikke Porsches første spesialmodell. Fra før kjenner du kanskje 911 Targa 4S Heritage Design Edition som ble vist i 2020, inspirert av 1950- og begynnelsen av 60-tallet.
I 2022 kom 911 Sport Classic som handler om 60- og begynnelsen av 70-tallet. Da var det snakk om et begrenset antall på 1.250 biler, mens det denne gangen skal lages 1.500 stykker av Spirit 70.
– Å finne riktige farger er en prosess som går over flere år. Heritage-modellene skal peke mot fortiden, men det skal samtidig fremstå moderne. Det gjør oppgaven ekstra krevende, forteller Boris Apenbrink, sjef for Porsche Exclusive Manufaktur.
Der det teller
Som på andre Heritage-modeller fra Porsche er det gullbokstaver og tall som gjelder. Dette er kanskje den letteste måten å kjenne igjen bilen på når du ser den på gata. Emblemene i matt sort på siden er valgfrie, men ifølge Apenbrink er det mange av kundene som velger å ta det med. Da blir det lettere å se på avstand at det er snakk om en spesialmodell.
911 Spirit 70 er basert på dagens 992.2 facelift GTS Cabriolet med bakhjulsdrift. Denne koster for tiden fra 2.736.713 kroner i Norge, mens Spirit 70 starter på 3.308.049 kroner.
Det er ikke gjort noen endringer på det tekniske rundt Spirit 70, så den er slik sett identisk med en vanlig GTS. Det betyr at du får hybriddrivlinjen med utgangspunkt i den nye 3,6 liter store boksersekseren. Motoreffekten er på 541 hestekrefter.
Porsche-importøren i Norge opplyser at nordmenn har muligheten til å bestille Spirit 70, men at tilgangen naturlig nok er svært begrenset, siden det kun skal lages 1.500 stykker totalt.
På utsiden er taket sort, men du kan skimte fartsstripene også her. De er langt tydeligere på panseret, men Porsche kaller dem artig nok «sikkerhetsstriper», siden det på 70-tallet ikke var helt uvanlig at eiere av raske biler klistret på striper så bilene skulle være mer synlige i høy hastighet.
Dette var noe Porsche leverte på 70- og 80-tallet, og har artig nok funnet veien til Spirit 70.
Subtilt, og kanskje bare åpenbart for kjennere, er alle detaljene lakkert i den gull-grå fargetonen Bronzite. Også hjulene har denne fargen og tilfører et ganske spesielt utseende med innrammingen til frontruten som er sort. Av produksjonstekniske årsaker er denne foliert fra fabrikken – ikke lakkert.
Sprøtt interiør
Siden bilen er ment å feire 70-tallet, hadde det kanskje vært naturlig at Porsche valgte å vise frem bilen i en oransje farge, men dette hadde ifølge Apenbrink blitt et litt for åpenbart valg. Hans team har imidlertid plukket ut en som kan velges fremfor fargen du ser på bildene, og det er over 120 andre å velge mellom.
Mer interessant, og muligens det mest oppsiktsvekkende med hele bilen, er interiøret i det plysjlignende stoffet Pasha. Ifølge Porsche var navnet i sin tid ment å få folk til å tenke på osmanske sultaner som hvilte seg på komfortable silke- og fløyelsputer.
Pasha ble lansert med Porsche 928 i 1977 og ble levert på 911, 924 og 944 også. Ifølge Apenbrink var det ikke uten utfordringer at dette mønsteret, riktignok på et litt annet og mer komfortabelt stoff, brukes på nytt.
For å få de psykedeliske rutene til å gå opp og matche hverandre på en elegant måte (i den grad interiøret kan kalles det), må stoffet kuttes med uvanlig høy grad av presisjon.
Det er imidlertid liten tvil om at dette tilfører Spirit 70 en uvanlig egenart, der bagasjerommet foran leveres med en matte med samme mønster, alle dørsidene er kledd i stoffet og selv hanskerommet er trukket i det underfundige stoffet.
Om grønnfargen på Pasha-stoffet ikke skulle falle i smak, tilbyr Porsche det samme mønsteret, men i sort og sølvaktig grått. Dette ser slett ikke dumt ut, men det må antas at de fleste går for stoffet i den mer spenstige grønnfargen.
Hva skjer videre?
Det er ventet én siste Heritage-modell fra Porshce. Apenbrink avslører at det er 80-tallet de nå har i kikkerten, og det kan bli svært spennende. Mange vil nok ønske seg en 90-tallsinspirert 911, og tenk bare på hvor kul en slik bil kan være – i alle fall for dem som var barn da Lillehammer 94 var den store snakkisen.
Kanskje noe turkis, rosa og hvitt, med mønster fra 90-tallet?
Apenbrink er rask med å påpeke at de ikke har noen slike planer på lur, men at hans avdeling ser på andre Porsche-modeller som egner seg for et blikk i bakspeilet. Det snakkes om både Taycan og Cayenne, så at det er noe som kommer, er ganske sikkert.
Hele intervjuet med Apenbrink, der det snakkes mer om utvikling, produksjonsteknikk og andre spesialprosjekter Porsche jobber med, kan du høre i Finansavisens Mil etter mil – en podcast om bil. Episoden slippes mandag 28. april.