Skal du ha denne, må du være kjapp
Triumph Bonneville Bobber TFC frister med custom-detaljer, men kun 10 stykk skal selges i Norden.

Menn i alderen 40 år og oppover er målmarkedet for den nye cruiser-motorsykkelen, som har en to-tonet fargedrakt, høyglanset svart lakk og eksponert karbonfiber, samt håndmalte kontrastdetaljer farget i gull.
– 70 prosent custom
Kommersiell direktør Paul Stroud forklarer hvorfor det nå har kommet en TFC-utgave av Bonneville Bobber.
– Bobber er førstevalget for mange dyktige custombyggere, og vi vet at mer enn 70 prosent av våre kunder individualiserer motorsyklene med ekstrautstyr. Det er derfor våre designere og ingeniører, inspirert av det globale custommarkedet, har forsøkt å lage den vakreste, mest eksklusive og attraktive motorsykkelen, sier Stroud.
Bonneville Bobber TFC etterfølger tidligere spesialvarianter av kjente fabrikkmodeller, som Thruxton TFC og Rocket 3 TFC.
Tre kjøremodi
Den væskeavkjølte 1.200-kubikks parallell-twin-motoren byr på 78 HK ved 6.000 omdreininger i minuttet, mens dreiemomentet er 106 Nm ved 3.750 omdreininger. Den har elektronisk bensininnsprøytning og tre kjøremodi; «Road» (vanlig), «Rain» og «Sport», der sistnevnte byr på raskere gassrespons.
Det visuelt mørke og barske uttrykket forsterkes av hjuldimensjonene. Det er et smalt 19 x 2,5-tommers forhjul og 16 x 3,5-tommers bakhjul, begge med 32 eiker. To lyddempere fra Akrapovic gir en dyp hot-rod-basslyd, samtidig som man ikke skremmer naboene.
Sekstrinns manuell girkasse er standard. Det er justerbare Öhlins dempere, doble 310 millimeters Brembo-bremser i front, én 255 millimeter skivebrems bak, samt ABS og analogt speedometer med LCD-display.
Billigere enn to gamle
Nesten 300.000 kroner er en del for en tohjuling, særlig med tanke på hva man kan kjøpe på bruktbilmarkedet. for samme prisen.
I skrivende stund er det to stykk Triumph-veteranbiler til salgs på Finn.no, en fireseters Herald 13/60 kabriolet fra 1968 og en toseters Spitfire Mk3 fra 1967. Førstnevnte er en sedan ombygd til kabriolet og utstyrt med en 1,3-liters rekkefirer på 60 HK. Spitfire'n har 75 HK og firetrinns manuell girkasse. Samlet pris for tospannet, om man legger det anglofile godhjertet til, er 289.000 kroner. Bare for å sette det i perspektiv.
Nye Bobber Bonneville TFC koster 277.900 kroner. Det skal lages en serie på 750 sykler, men ifølge den nordiske markedssjefen Marianne Fyrberg i Sverige vil kun 10 stykker komme til Norden. Det betyr sannsynligvis at vi må nøye oss med to-tre eksemplarer i Norge. De første kundesyklene ble levert i mars.
Egenvekten er 237 kilo. Lengden er 2.235 millimeter, bredden er 774 millimeter. Bensintanken tar ni liter. Alt i alt høres det ut som en oppskrift på mange flotte kjøreturer, og «ladekø» trenger du ikke å bekymre deg for.