Gir opp

Morgan har avsluttet kontrakten med XPND Automotive. – Vi solgte én bil på ett år og fikk det ikke til å lønne seg, sier Carl-Henrik Unelsrød.

Publisert 3. mai
Article lead
+ mer
lead
TIL SVERIGE I MAI: Medlemmer fra Norsk Morgan Klubb planlegger å besøke British Auto 10. mai, blant annet for å ta den nye Supersport-modellen nærmere i øyesyn. Her en mer tradisjonell modell i form av Plus Four. Foto: Morgan Motor Company
TIL SVERIGE I MAI: Medlemmer fra Norsk Morgan Klubb planlegger å besøke British Auto 10. mai, blant annet for å ta den nye Supersport-modellen nærmere i øyesyn. Her en mer tradisjonell modell i form av Plus Four. Foto: Morgan Motor Company

Kortversjon

  • Morgan har avsluttet sitt samarbeid med XPND Automotive etter å ha solgt kun én bil på ett år, noe som ikke var økonomisk bærekraftig.
  • Carl-Henrik Unelsrød, tidligere ansatt i Insignia, uttrykker utfordringer med å gjøre Morgan lønnsomt på grunn av økte garantikostnader og behov for biloppfølging.
  • XPND hadde planlagt å huse Morgan sammen med Aston Martin, men veiutbygging påvirket deres ekspansjonsplaner negativt, ifølge Unelsrød.
  • British Auto Classic & Vintage Cars i Sverige vil nå håndtere det norske salget av Morgan, og det pågår samtaler om en ny norsk servicepartner.
  • Den svenske servicepartneren Tegbrings Bil och Motor i Borås vil midlertidig bistå med reservedeler til det norske markedet.
Kortversjonen er laget med kunstig intelligens og kvalitetssikret av våre journalister.

Morgan ble tatt inn i XPND Automotive-porteføljen i februar 2024 og sportsbilene skulle etter planen huses i samme bygg som Aston Martin på Billingstadsletta. Utbyggingen av E18 sparket ben på selskapets ekspansjonsplaner.

– Vi har dessverre ikke fått til det vi ønsket å oppnå med Morgan. Selv om vi selger høyst eksklusive bilmerker, er vi en liten gründerbedrift uten en stor forhandlergruppe i ryggen. Det har vært vanskelig å få Morgan til å lønne seg økonomisk, vedgår Carl-Henrik Unelsrød.

– Mest garantiarbeid

Unelsrød, som har stor sans for merket, jobbet med Morgan i 10 år hos Insignia, før han ble med over til XPND som Aston Martin-ekspert i oktober 2023.

– I gamle dager hadde Morgan seks måneders nybilgaranti, mens det nå er femårsgaranti og mesteparten av arbeidet som gjøres på verkstedet er på garanti, sier Carl-Henrik Unelsrød.

Sånt blir det ikke penger av. Spesielt når enkelte biler har trengt mer oppfølging enn ventet.

Svensker overtar

British Auto Classic & Vintage Cars, som er den eneste Morgan-forhandleren i Sverige, holder til i Stenkullen øst for Gøteborg. Nå overtar de ansvaret for det norske salget.

– Vi er i samtaler med flere aktører i Norge om å være servicepartner for Morgan, men ingenting er avklart ennå. Men vi håper å ha en avtale på plass etter påske, sier Ann Hedström hos det som heretter også kalles Morgan Sweden.

Enn så lenge vil den svenske servicepartneren Tegbrings Bil och Motor i Borås bistå med reservedeler.

Motor

Informasjon om bruk av AI