Gir opp
Morgan har avsluttet kontrakten med XPND Automotive. – Vi solgte én bil på ett år og fikk det ikke til å lønne seg, sier Carl-Henrik Unelsrød.

Morgan ble tatt inn i XPND Automotive-porteføljen i februar 2024 og sportsbilene skulle etter planen huses i samme bygg som Aston Martin på Billingstadsletta. Utbyggingen av E18 sparket ben på selskapets ekspansjonsplaner.
– Vi har dessverre ikke fått til det vi ønsket å oppnå med Morgan. Selv om vi selger høyst eksklusive bilmerker, er vi en liten gründerbedrift uten en stor forhandlergruppe i ryggen. Det har vært vanskelig å få Morgan til å lønne seg økonomisk, vedgår Carl-Henrik Unelsrød.
– Mest garantiarbeid
Unelsrød, som har stor sans for merket, jobbet med Morgan i 10 år hos Insignia, før han ble med over til XPND som Aston Martin-ekspert i oktober 2023.
– I gamle dager hadde Morgan seks måneders nybilgaranti, mens det nå er femårsgaranti og mesteparten av arbeidet som gjøres på verkstedet er på garanti, sier Carl-Henrik Unelsrød.
Sånt blir det ikke penger av. Spesielt når enkelte biler har trengt mer oppfølging enn ventet.
Svensker overtar
British Auto Classic & Vintage Cars, som er den eneste Morgan-forhandleren i Sverige, holder til i Stenkullen øst for Gøteborg. Nå overtar de ansvaret for det norske salget.
– Vi er i samtaler med flere aktører i Norge om å være servicepartner for Morgan, men ingenting er avklart ennå. Men vi håper å ha en avtale på plass etter påske, sier Ann Hedström hos det som heretter også kalles Morgan Sweden.
Enn så lenge vil den svenske servicepartneren Tegbrings Bil och Motor i Borås bistå med reservedeler.