Article lead
lead
KOMMER TIL NORGE: Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4Matic+ Stasjonsvogn. Alle foto: Mercedes-Benz AG

Ekstrem Mercedes

Det er ikke bare elbil som gjelder. Nå kommer en ny og heftig AMG-stasjonsvogn fra Mercedes – og den skal selges i Norge.

Publisert 8. mai
Lesetid: 3 minutter

Forbrenningsmotoren er slett ikke død. Det var i fjor at Mercedes-importør Bertel O. Steen meldte at de ville kutte ut nærmest alle sine modeller som ikke er helelektriske, men siden er det blitt helomvending. 

I år startet leveringen av Mercedes-Benz E-Klasse som ladbar hybrid med dieselmotor, og nå følges det opp med en langt råere stasjonsvogn. 

612 hestekrefter

Den nye modellen, som kommer til Norge i løpet av sommeren, heter Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4Matic+ Stasjonsvogn og har hele 612 hestekrefter. Navnet avslører imidlertid at dette nok ikke er ment å være toppmodellen. Mercedes-AMG benytter «53»-benevnelsen om det nest heftigste nivået på E-Klassen, mens «63»-benevnelsen ennå ikke er tatt i bruk på dagens E-Klasse. 

Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4Matic+ Stasjonsvogn

Systemeffekt 585 hestekrefter (612 hestekrefter i RACE START)
Systemdreiemoment 750 Nm
Forbrenningsmotor R6 bensinmotor
Volum 2.999 cc
Nomilell effekt forbrenningsmotor 449 hestekrefter
Nominelt dreiemoment forbrenningsmotor 560 Nm
Nominell effekt elektrisk motor 163 hestekrefter
Nominelt dreiemoment elektrisk motor 480 Nm
Drivlinje 4MATIC+ firehjulstrekk
Kombinert drivstofforbruk 0,9 – 1,1 l/100 km
Kombinert CO2-utslipp 21 - 24 g/km
Kombinert elektrisk forbruk 25,0 – 26,7 kWh/100 km
Elektrisk rekkevidde Opptil 96 kilometer
Akselerasjon 0-100 km/t 4,1 sekunder (3,9 sekunder i RACE START)
Toppfart 275 km/t
Bagasjevolum 460 – 1.675 liter
Tilhengervekt Opptil 2.100 kg
Taklast 100 kg
Pris fra 1.397.000 kroner

Det er derfor ingen overraskelse at nye Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4Matic+ ikke har V8-motor, selv om den samlede systemeffekten fra forbrenningsmotoren og hybridsystemet egentlig tilsier det. At den nye bilen har samme antall hestekrefter som forrige generasjon E 63 med V8, er neppe noen tilfeldighet. 

EKSOS OG EL: Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4Matic+ Stasjonsvogn kan kjøres utslippsfritt, så lenge du husker å lade bilen.

Under panseret i Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4Matic+ finner du en 3,0-liters bensindrevet rekkesekser som alene yter 449 hestekrefter og 560 Nm. En elektrisk motor sitter i nitrinnsautomatgirkassen og yter 163 hestekrefter som til sammen blir til 585 hestekrefter. 

Fulle 612 hestekrefter er tilgjengelig når du tar en rivstart (Race start). 

Så kjapp er den

Foretar du nevnte rivstart, hevder Mercedes-AMG at 0 til 100 kilometer i timen skal gå unna på 3,9 sekunder. Dette er et lite stykke bak konkurrenten BMW M5 Touring som skal klare samme øvelse på 3,6 sekunder. Imidlertid har BMW-en, som også er en ladbar hybrid, hele 727 hestekrefter fra en twin-turbo V8 og elmotor plasser på samme måte som hos Mercedes. 

MER SPORTSLIG: Innvendig avslører blant annet rattet at Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4Matic+ Stasjonsvogn ikke er en vanlig Mercedes.

BMW-en har en toppfart på 305 kilometer i timen, mens E 53 hybrid stopper på 275 kilometer i timen. 

Trøsten får være at det er en ganske annen pris Bertel O. Steen forlanger for sin E-Klasse, sammenlignet med det du må ut med for en BMW M5 Touring. E 53 starter på 1.397.000 kroner, mens BMW-en fås fra 1.986.000 kroner. 

Elektrisk i hverdagen

Den nye Mercedesen har et stort hybridbatteri på 21.2 kWh (VW e-Golf hadde i sin tid 21,8 kWh). Det betyr at du kan kjøre langt på strøm før rekkesekseren tennes. Tyskerne oppgir en elektrisk rekkevidde på 96 kilometer og bilen kan sågar hurtiglades med effekt på 60 kW om det ønskes. 

IKKE 63: Motoreffekten er høy, men det er ingen V8 under panseret her. Det er lov å håpe på at en skikkelig BMW M5-konkurrent også kommer.

Normalt pleier kostbare Mercedeser å være utstyrt med luftfjæring, men denne AMG-en har stålfjærer i kombinasjon med adaptive støtdempere. Disse kan justeres fra «Comfort», via «Sport» til «Sport+». Bilen har også bakhjulsstyring på 2,5 grader, stivere karosseri sammenlignet med en vanlig Mercedes og større sporvidde med 11 millimeter bredere forskjermer blant annet. 

At denne AMG-en ser mer sportslig ut enn en vanlig Mercedes, må tas som en selvfølge.