
Ekstrem Mercedes
Det er ikke bare elbil som gjelder. Nå kommer en ny og heftig AMG-stasjonsvogn fra Mercedes – og den skal selges i Norge.
Forbrenningsmotoren er slett ikke død. Det var i fjor at Mercedes-importør Bertel O. Steen meldte at de ville kutte ut nærmest alle sine modeller som ikke er helelektriske, men siden er det blitt helomvending.
I år startet leveringen av Mercedes-Benz E-Klasse som ladbar hybrid med dieselmotor, og nå følges det opp med en langt råere stasjonsvogn.
612 hestekrefter
Den nye modellen, som kommer til Norge i løpet av sommeren, heter Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4Matic+ Stasjonsvogn og har hele 612 hestekrefter. Navnet avslører imidlertid at dette nok ikke er ment å være toppmodellen. Mercedes-AMG benytter «53»-benevnelsen om det nest heftigste nivået på E-Klassen, mens «63»-benevnelsen ennå ikke er tatt i bruk på dagens E-Klasse.
Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4Matic+ Stasjonsvogn
Systemeffekt | 585 hestekrefter (612 hestekrefter i RACE START) |
Systemdreiemoment | 750 Nm |
Forbrenningsmotor | R6 bensinmotor |
Volum | 2.999 cc |
Nomilell effekt forbrenningsmotor | 449 hestekrefter |
Nominelt dreiemoment forbrenningsmotor | 560 Nm |
Nominell effekt elektrisk motor | 163 hestekrefter |
Nominelt dreiemoment elektrisk motor | 480 Nm |
Drivlinje | 4MATIC+ firehjulstrekk |
Kombinert drivstofforbruk | 0,9 – 1,1 l/100 km |
Kombinert CO2-utslipp | 21 - 24 g/km |
Kombinert elektrisk forbruk | 25,0 – 26,7 kWh/100 km |
Elektrisk rekkevidde | Opptil 96 kilometer |
Akselerasjon 0-100 km/t | 4,1 sekunder (3,9 sekunder i RACE START) |
Toppfart | 275 km/t |
Bagasjevolum | 460 – 1.675 liter |
Tilhengervekt | Opptil 2.100 kg |
Taklast | 100 kg |
Pris | fra 1.397.000 kroner |
Det er derfor ingen overraskelse at nye Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4Matic+ ikke har V8-motor, selv om den samlede systemeffekten fra forbrenningsmotoren og hybridsystemet egentlig tilsier det. At den nye bilen har samme antall hestekrefter som forrige generasjon E 63 med V8, er neppe noen tilfeldighet.

Under panseret i Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4Matic+ finner du en 3,0-liters bensindrevet rekkesekser som alene yter 449 hestekrefter og 560 Nm. En elektrisk motor sitter i nitrinnsautomatgirkassen og yter 163 hestekrefter som til sammen blir til 585 hestekrefter.
Fulle 612 hestekrefter er tilgjengelig når du tar en rivstart (Race start).
Så kjapp er den
Foretar du nevnte rivstart, hevder Mercedes-AMG at 0 til 100 kilometer i timen skal gå unna på 3,9 sekunder. Dette er et lite stykke bak konkurrenten BMW M5 Touring som skal klare samme øvelse på 3,6 sekunder. Imidlertid har BMW-en, som også er en ladbar hybrid, hele 727 hestekrefter fra en twin-turbo V8 og elmotor plasser på samme måte som hos Mercedes.

BMW-en har en toppfart på 305 kilometer i timen, mens E 53 hybrid stopper på 275 kilometer i timen.
Trøsten får være at det er en ganske annen pris Bertel O. Steen forlanger for sin E-Klasse, sammenlignet med det du må ut med for en BMW M5 Touring. E 53 starter på 1.397.000 kroner, mens BMW-en fås fra 1.986.000 kroner.
Elektrisk i hverdagen
Den nye Mercedesen har et stort hybridbatteri på 21.2 kWh (VW e-Golf hadde i sin tid 21,8 kWh). Det betyr at du kan kjøre langt på strøm før rekkesekseren tennes. Tyskerne oppgir en elektrisk rekkevidde på 96 kilometer og bilen kan sågar hurtiglades med effekt på 60 kW om det ønskes.

Normalt pleier kostbare Mercedeser å være utstyrt med luftfjæring, men denne AMG-en har stålfjærer i kombinasjon med adaptive støtdempere. Disse kan justeres fra «Comfort», via «Sport» til «Sport+». Bilen har også bakhjulsstyring på 2,5 grader, stivere karosseri sammenlignet med en vanlig Mercedes og større sporvidde med 11 millimeter bredere forskjermer blant annet.
At denne AMG-en ser mer sportslig ut enn en vanlig Mercedes, må tas som en selvfølge.