Article lead
lead
UTVANDRET: Dimitris Tripospitis har vært Toyota-sjef i Norge, men nå har han ansvaret for Lexus i Europa. Foto: Toyota

Lykkes med dårlig salg

Lavt salg og gode kundeopplevelser gjør at Toyotas luksusmerke Lexus har klart å etablere seg i Europa. – Strategisk balanse, sier Lexus Europa-sjef Dimitris Tripostipis.

Publisert 9. mai
Lesetid: 3 minutter

– Jeg skal ikke snakke på vegne av konkurrentene, men strategisk balanse i form av rolig vekst og gode kundeopplevelser er svaret på hvorfor har Lexus klart å etablere seg i Europa, sier Europa-sjefen for Lexus og tidligere Toyota Norge-sjef Dimitris Tripostipis.

NY DRIVLINJE: Lexus RZ450e vil overta for den populære hybridbilen RZ450h. Foto: Lexus

Dette har ikke Nissans luksusmerke Infinity eller Hondas Acura klart, mens Hyundais Genesis og General Motors Cadillac selger noen hundre biler i utvalgte europeiske markeder. Lexus registrerte ifølge bilprodusentorganisasjonen ACEA 58.098 biler i Europa i fjor, som likevel er mer enn merker som Alfa Romeo, Land Rover og Mitsubishi.

Lav markedsandel

At dårlig salg og lav vekst skal være en suksessfaktor er vanskelig å tro, men vi kan konstatere at Lexus har vokst til en markedsandel på 0,5 prosent i Europa og 1,2 prosent i Norge i 2024. I elbilsegementet er markedsandelen høyere i Europa, så potensialet er større.

FREMTIDEN: Allerede i 2022 viste Lexus og Toyota frem et stort knippe konseptbiler som skulle bli deres fremtidige elbiler. Foto: Toyota Motors

Å klare rolig vekst er kanskje ikke det vanskeligste, men å vinne kunde- og kvalitetsundersøkelser gang på gang er mer krevende. Det vil si, Lexus gjør det hele tiden, senest i den store JD Power Vehicle Dependability Study.

Med et snitt på 1,32 feil pr. bil troner de klart øverst foran søstermerket Toyota på andreplass med 1,47 og Buick på tredjeplass med 1,49. Deretter hopper det opp til 1,74 feil pr. bil for Chevrolet, gjennomsnittet er 1,9 mens Land Rover, Audi og Chrysler ligger nederst med henholdsvis 2,68, 2,75 og 3,1 feil pr. bil.

Høy kundelojalitet

Her hjemme har Lexus for øvrig klippekort på Autoindex store kundetilfredshetsundersøkelse, noe som bekrefter at de gjør noe riktig.

– Det fungerer bra og kundelojaliteten er meget høy, konstaterer Tripostipis.

– Vi kan ikke gjøre noe med konkurrentene og må ta vare på vår egen bakgård. Hos andre kommer og går kundene i større grad. Det ligger i detaljene, hevder han.

LUKSUS: Lexus forsøker å heve seg litt opp fra Toyota når det gjelder kjøreopplevelser og i interiøret, som i denne RZ 300e. Foto: Andreas Scheel

– Det er mange likheter mellom Toyota og Lexus. Hvordan forsøker dere å skille dere fra dem?

– Bilene er bygget på den samme teknologien og plattformene, men kjøreopplevelsen skal være på et høyere nivå i en Lexus, svarer han.

Drivlinjestrategi

I Norge selger Lexus kun elektriske biler, men som for Toyota satser Lexus på flerstrategi med alle typer drivlinjer på vei mot karbonnøytralitet. E-fuel i forbrenningsmotorer og hybridbiler, hydrogen i både forbrenningsmotorer og brenselceller samt helelektriske biler er veien dit.

NY STYRING: Lexus lanserer nå et helt nytt «Steer-by-wire» styresystem med et spesielt ratt som gjør at du aldri behøver å slippe grepet kvart på tre. Foto: Lexus

– Nå lanserer vi samtidig det unike Steer-by-wire i flere av våre modeller og mulighet for en manuell girkasseopplevelse, så vi ligger ikke på latsiden, legger han til.