
Noe lugger
Her kommer enda et kinesisk merke du aldri har hørt om før, og denne gangen er det mye bra. Men særlig én ting kan få deg til å klikke videre.
Mainz, Tyskland: Har du hørt om Changan før? De skal visstnok ha holdt på siden 1984, produsere biler over hele verden i 27 fabrikker og ha 82.000 ansatte. Strukturen er litt annerledes enn det du er vant til fra europeiske produsenter. I stedet for å lage forskjellige modeller under samme merke, som Audi Q4 og Q6, lager Changan forskjellige bilmerker som Deepal og Avatr. Det mangler ikke en «a» i den siste der.

Trekk før turen starter
Introduksjonen av produsenten Changan til det europeiske markedet foregår i Mainz i Tyskland, og der blir det en kort prøvetur i dagens testbil kalt Deepal S07. Den første overraskelsen kommer når døren åpnes, for hele interiøret er kledd opp i en fyldig oransje kulør.

Setene er store nok og har bra med justering, men som vanlig mangler uttrekkbar støtte under lårene, og det blir trekk før turen starter.
En gjenganger på test av kinesiske biler er den medfølgende assistenten som tar plass i passasjersetet foran, men denne gangen har han faktisk fått en grundig innføring i bilens gøyale digitale funksjoner. De dukker opp om et par avsnitt, men først skal toppfarten testes.

Nedoverbakke og medvind
– Hvor fort går den?
– Det kommer an på om du kjører i nedoverbakke og medvind eller på flatmark. Men det offisielle tallet er 180 km/t.
Deepal S07 har en elmotor bak på 160 kW, eller 217 hestekrefter, og 320 Nm. 0-100 km/t skal gå unna på 7,9 sekunder, også var det den toppfarten da.

Venstre fil ligger åpen, og høyre pedal møter gulvet. Hastigheten klatrer nokså kjapt til 160 km/t, og så går det etter hvert litt langsommere. 180 km/t passeres, og da kommer den tidligere nevnte nedoverbakken. Head-up-display viser et kort øyeblikk 190 km/t, før trafikken tetner til og en bil legger seg ut.
Hadde dette vært i Norge ville nok UP spisset blyanten, men på Autobahn med fri fart var det ikke noen som hevet pekefingeren.
Norge først
– Hvor mye koster Deepal S07?
– Prisen ligger på 45.000 euro i Europa, kommer det kontant fra passasjersetet.
Det skulle bli omtrent 535.000 kroner her hjemme med avgift, med mindre importøren Motorgruppen forhandler seg til en egen avtale.

I kjent stil varer pressekonferansen fire ganger lengre enn prøvekjøringen, men i den massive flommen av superlativer noteres det at Norge er blant de første landene modellen lanseres i. Den skal komme i to utstyrsnivåer, der det høyeste får 20-tommers felger og tilhengerkrok som tar 1.500 kg. Firehjulstrekk er ikke på menyen, men det er ikke alle som føler at de må ha det.
Elendig
Derimot er det et par andre egenskaper som kan gjøre det ekstra tungt å selge elbiler fra et helt ukjent merke. Batteriet oppgis å ha 79,97 kWh kapasitet brutto, et underlig presist tall der de fleste ville skrevet 80. Netto er det skal det være 77,57 kWh, noe som virker i overkant optimistisk.

Rekkevidden skal være 475 km WLTP, ganske langt unna de beste i klassen dersom prisen stemmer. Maksimal effekt på hurtiglader er ifølge produsent 93 kW, og de oppgir at opplading fra 30-80 prosent, ikke 10-80 prosent, skal ta 35 minutter.
På en litt kald januardag vil du altså måtte regne med å tilbringe minst en time ved pølsedisken og kaffemaskinen. Dersom det er alt du trenger å vite skal du ha takk for oppmerksomheten.
Hoppeslott
Leser du fremdeles? Fint, dette er nemlig en ganske kul bil, på flere måter. Det har etter hvert blitt en god del tester av kinesiske elbiler, og for første gang oppleves kjøreegenskapene som virkelig bra. Enkelte andre biler føles som å sitte i et hoppeslott på vei ned Holmenkollen dekket av et lag med klinkekuler.

Noen har sørget for at Deepal S07 virkelig ligger godt nedpå veien, fjærer mykt og komfortabelt over ujevnheter, samtidig som styringen er presis og forutsigbar. Effekten er god nok i den virkelige verden til å smette smidig gjennom trafikken, og dette er en sånn bil der det virker som om hendene dine på rattet holder direkte i fremre hjulpar.
Håndsignaler
– Hvordan sier du «la oss ta et bilde» på norsk? Spør representanten fra Changan.
Etter tidenes raskeste språkkurs løfter han venstre hånd opp i luften, og viser det klassiske fredstegnet med pekefinger og langfinger i en «V».

Deepal S07 har nemlig kamera både utenpå og inni, og de på innsiden kan kjenne igjen forskjellige håndsignaler. Etter noen sekunder dukker to journalister og produsentens representant opp på skjermen i dashbordet, der det telles ned tre sekunder før bilen knipser et bilde.
– Du kan svare i telefonen ved å holde hånden opp og la tommel og lillefinger stikke ut, starte og stoppe musikken med OK og knyttneve, samt et par andre funksjoner.
Skjønner hva du sier
I tillegg har Deepal S07 stemmegjenkjenning, en god gammel traver som stort sett alltid får smake den verbale pisken i slike tester. Men også på dette området har noen fått beskjed om å ikke gi seg før det virker. Det nærmest endeløse PR-materialet og de mange lange festtalene legger ut om nyeste generasjon mikrochip og hvor fort alt går.

Det er sikkert imponerende, men resultatet er at du faktisk kan gi verbale instruksjoner til bilen, og den gjør som du sier. Systemet oppfatter også om det er sjåføren eller passasjeren som snakker, slik at den justererer temperaturen eller åpner vinduet på korrekt side.
Røyke-modus
Skjermen har en rekke såkalt «Widgets», som betyr at de forskjellige funksjonene er plassert i små bokser du kan flytte rundt på. De du bruker oftest kan samles i en gruppe med favoritter som dukker frem fra venstre billedkant. Skjermen har sterk og klar grafikk, og responderer like hurtig som en telefon av nyeste generasjon.

– Trykk på knappen merket med et hjerte, på venstre side av rattet, sier representanten.
– Aktiverer den Tinder for å søke gjennom neste landsby etter en passende partner?
– Hehehe, nei, den knappen er programmert til å skru av alle de EU-pålagte varslingslydene. Men du kan velge hva den skal gjøre, som å aktivere «Smoking mode».
– Hva er det?
– Hvis du ta deg en sigg mens du kjører kan du aktivere røyke-modus, som åpner alle vinduene.
Appellerer til de yngste
Det blir det ikke tid til på den korte kjøreturen, og dersom du lurer på om alle bildene er tatt på samme sted stemmer det. Kinesiske bilprodusenter har foreløpig ikke adoptert den filosofien som tilsier at journalistene skal få god tid til å kjøre bilen, finne fine steder å ta bilder, og danne seg et inntrykk basert på et bredt spektrum av inntrykk.

Når det er sagt, fremstår designen som vellykket med et karakteristisk og modent uttrykk. Dette er en bil du fint kan parkere utenfor huset og kikke fornøyd på gjennom kjøkkenvinduet. Så for å oppsummere er Deepal S07 et merke ingen har hørt om før, med middelmådig rekkevidde og ganske elendig ladeeffekt.
Kjøreegenskapene imponerer, interiøret gir en følelse av kvalitet, skjermen er responsiv og klar, og de digitale leketøyene vil nok appellere til de yngste i familien.
Changan Deepal S07
Drivlinje: |
1 elmotor, bakhjulsdrift |
HK/kW/Nm: |
217/160/320 |
0-100 km/t: |
7,9 sek |
Toppfart: |
180 km/t |
Rekkevidde (WLTP): |
475 km |
Batterikapasitet brutto: |
79,97 kWh |
Batterikapasitet netto: |
77,57 |
Maksimal ladeeffekt: |
93 kW |
Egenvekt uten fører: |
2.073 kg |
L/B/H: |
4.750/1.930/1.625 |
Forbruk: |
18,6 kWh/100 km |
Bagasjerom: |
445 / 1.385 |
Taklast: |
Nei |
Tilhengervekt: |
1.500 kg |
Priser |
|
Denne modellen: |
535.000 kroner (anslått) |
Med utstyr: |
535.000 kroner (anslått) |
Dette liker vi: |
Dette liker vi ikke: |
Stilig design, elegante linjer og fin front |
Elendig ladeeffekt, 93 kW er for dårlig i dag |
Mye digitalt snadder, og alt virker til en forandring |
Seteputen er for kort, kan ikke trekkes ut |
Gode kjøreegenskaper, faktisk litt imponerende |
Ikke tilgjengelig med firehjulstrekk |
Design |
Ser bra ut, designen er kul og en klar nivåheving fra «Brukt såpestykke» |
Førermiljø |
Her er det mye oransje skinn, skjermen er stor og rask, men seteputen er for kort |
Kjøreegenskaper |
Dette scorer Deepal S07 høyt på, den ligger svært godt på veien |
Ytelser |
Greie nok til norske forhold, ingen racer |
Plass |
God plass til fire voksne foran og bak |
Mye for pengene |
Ladeeffekt og rekkevidde trekker ned |
5/10, konklusjon |
Kul bil, ser bra ut, digitale leketøy, men ladeeffekten må opp. |