Knuser Geländewagen på pris
Om du ikke må ha familien på slep, er det mye å spare på å gå for varebilutgaven av nye Land Rover Octa med 635 hestekrefter.

Land Rover Defender er ikke nødvendigvis bilen du forbinder med heftige ytelser. Vel har originalen, som gikk ut av produksjon i 2016, kommet med mange forskjellige motorer opp gjennom, men alt dette det blekner i forhold til bilen som nå er kommet til Norge.
Vill V8
Nye Land Rover Defender Octa har en modifisert twin-turbo BMW V8-er på absurde 635 hestekrefter og 800 Nm. Det skal være nok motoreffekt til sende deg opp i 100 kilometer i timen på bare 4,0 sekunder – kvikt for en 4,75 meter lang bil på nærmere 2,6 tonn.
Siden dette er den absolutte toppmodellen fås bilen med mye karbonfiber og annen pynt, men for dem som er opptatt av kjøreegenskapene er det kanskje vel så interessant med understellet.
Defender Octa har det Land Rover kaller «6D Dynamics», et understell der alle støtdemperne er hydraulisk sammenkoblet og det er til sammen åtte høydejusterbare luftfjæringer.
Så mye koster den
Det som er litt ekstra spennende med Defender Octa, er at den nå er klar for bestilling som varebil. Da har du naturlig nok ikke plass til mange passasjerer, men lastekapasiteten er solid.
Land Rover Defender Octa starter på 2.623.900 kroner ferdig ombygd, eller 2.157.535 kroner om du ser vekk fra momsen. Som personbil med alle avgifter koster den fra 3.433.900 kroner.
«Når den nå også blir tilgjengelig som varebil, tror vi dette vil åpne døren for enda flere kunder. Defender Octa som varebil er et helt unikt produkt i markedet som henvender seg til en kundegruppe som ønsker det ekstreme, luksuriøse og praktiske», uttaler Jaguar Land Rover Norge-salgsdirektør, Rik Willem Onstee.
Om denne bilen er «helt unik», kan det hende at noen hos Mercedes-AMG vil si seg uenig i. Konkurrenten Geländewagen med AMGs buldrende twin-turbo V8 på 585 hestekrefter er stadig å finne i norske prislister, da med en startpris på 2.563.086 eks. mva.
Det er ingen tvil om at Octa og G 63 er konkurrenter, selv om det er tekniske forskjeller å merke seg. Mercedesen har rammekonstruksjon og leveres ikke med luftfjæring, mens Octa har en chassis-konstruksjon som ligner langt mer på den i en Range Rover eller Mercedes GLS om du vil.
For deg som pønsker på et kjøp, er det i tillegg kjekt å være klar over at alle Land Rover Defender-modeller nå får et lite ansiktsløft, med nye lykter foran og bak i tillegg til en ny og større 13,1-tommers berøringsskjerm og ny midtkonsoll blant annet.
Slik går det med salget
Så langt i år er det registret 43 Mercedes G-Klasser i Norge som varebil, hvorav 10 er Mercedes-AMG G 63, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Land Rover Defender som varebil er det registrert 151 av så langt i år, men ingen Octa, siden leveringen av disse ikke er kommet i gang ennå.
15 Octa er solgt og i bestilling av norske forhandlere, men foreløpig er bare to levert, da som personbil.
– Det kan hende at flere bygges om etter hvert når de ankommer landet, sier PR-sjef i Jaguar Land Rover Norge, Fam Christina Gudim.
Forøvrig kan det nevnes at det også er registrerte to stykker av Defender med Jaguar Land Rovers 5,0-liters kompressorladede V8 på 425 hestekrefter, også en temmelig heftig bil.
Gudim opplyser at det er forventet levering av Defender Octa i november i år om det bestilles nå, men ombyggingstiden kommer i tillegg siden dette utføres i Norge.