Article lead
lead
GÅR HØYT PÅ BANEN: Ford Puma går høyt på banen, og skal kjempe mot populære konkurrenter som Volvo EX30, Kia EV3, Volkswagen ID.3 og Peugeot E-2008. Foto: Ragnvald Johansen

Skjuler en diger hemmelighet

Fords nyeste elbil fremstår mer som en sjarmerende hund enn en puma, og skjuler en diger hemmelighet under gulvet.

Publisert 30. juni
Lesetid: 6 minutter

Barcelona, Spania: Ford går høyt på banen med Puma, deres foreløpig minste elbil med en startpris på 330 300 kroner for laveste utstyrsnivå, «Select». 

Vil du sikre deg testbilen i «Premium»-utgave, må du legge 353.800 kroner på bordet. Det plasserer den i samme liga som Volvo EX30, Kia EV3, Volkswagen ID.3, og Peugeot E-2008.

Bedriftsfotball

Sånn i starten gir Ford Puma inntrykk av å være en spiller fra det lokale bedriftsfotball-laget som har forvillet seg ut på banen under et toppoppgjør.

TØFF LIGA: Ford Puma vil måtte jobbe hardt for å sikre seg en posisjon i denne ligaen, der flere av konkurrentene har dedikerte elbil-plattformer. Foto: Ragnvald Johansen

Plattformen tilhører i utgangspunktet en modell med forbrenningsmotor, og konverteringen til batteridrift har etterlatt et digert hulrom under gulvet i bagasjerommet der eksosanlegg og bensintanken pleide å være.

Brønn

Oppi der er det faktisk plass til en hel journalist, selv om persontransport i bagasjerommet selvsagt ikke er tillatt. Denne brønnen er også utstyrt med dreneringsplugg i bunnen, slik at du i teorien vil kunne frakte levende fisk eller krabber med deg hjem, såfremt turen ikke blir altfor lang.

Det har Ford tenkt på, og gitt Puma et batteri på 43 kWh netto, med 364 km WLTP rekkevidde for «Premium». Har du tilgang på hurtiglader med 100 kW effekt, skal det ta 23,2 minutter å øke kapasiteten fra 10-80 prosent.

Dagens fangst

Elmotoren foran yter 123,5 kW, eller 168 hk, og 290 Nm. 0-100 km/t oppgis til 8,0 sekunder og toppfarten er 160 km/t. Ytelsene er altså ikke heftigere enn at du greier å få med dagens fangst hjem, uten at det skvulper for mye.

RESIRKULERT STRØMPE: Ford Puma har en lydplanke oppå dashbordet foran sjåføren, kledd inn i noe som ligner en resirkulert nettingstrømpe. Den leverer digital brummelyd, som et minne om den gangen bilen hadde bensinmotor. Foto: Ragnvald Johansen

Det går an å velge kjøremodus «Sport» fra den 12 tommer store skjermen, men Ford Puma minner ikke noe særlig mer om rovdyret den har fått navn etter av den grunn. 

Indikatoren for batteriet på instrumentpanelet skifter farge til oransje, og høyttalerne spiller av digital brummelyd, som om bilen lengter tilbake til da den hadde bensinmotor.

Skryt

Mesteparten av brummingen ser ut til å komme fra lydplanken oppå dashbordet, produsert av Bang&Olufsen og kledd inn i noe som minner om en resirkulert nettingstrømpe. Den hermetiske motorlyden skrus av, og artisten Cezinando overtar spakene.

PLUSS OG MINUS: Ford Puma får pluss i boka for usedvanlig god lyd i stereoanlegget, men minus for korte sitteputer foran uten lårstøtte. Foto: Ragnvald Johansen

Albumet «Sinekyre 3» har fått skryt i norsk presse, og stereoanlegget i Ford Puma følger i samme spor med dagens første plusspoeng for god lyd. Interiøret i en bil vil aldri være et ideelt sted for å lytte til musikk, men her får du et overraskende klart og bredt spekter av toner.

Sjarmerende

Testruten snor seg gjennom det spanske landskapet, og med et knappetrykk åpnes det store panoramataket for å slippe solskinnet inn. Seteputen er for kort og mangler lårstøtte, GPS-en er av og til litt seint ute med retningsangivelsene, og hvis du er opptatt av å vinne rally lyskryss er ikke dette bilen for deg.

SJARMERER: Ford Puma sjarmerer med sitt blide ytre, og en lun og behagelig kjørekomfort, selv om interiøret gir et noe blandet inntrykk. Foto: Ragnvald Johansen

Men langsomt skjer det noe bemerkelsesverdig. Denne bilen har sjarme, og sprer en følelse av stillferdig glede inne i kupeen så vel som hos folk langs veien. Det er påtagelig hvor mange mennesker som snur seg, vinker og smiler når en kjører forbi. Effekten smitter over på sjåføren og passasjeren, og begge opplever at dette er en bil som gjør deg glad.

Feil navn

Opplevelsen fører til en aldri så liten åpenbaring. Denne bilen har nemlig fått feil navn. Det er slettes ikke en skummel Puma, men derimot en blid og litt rufsete Labradoodle. I likhet med firbente av noe blandet opphav, viser også bilen tegn på at slektstreet har vokst vilt i enkelte retninger. Som nevnt er det montert en lydplanke kledd med nettingstrømpe rett foran sjåføren.

FALLENDE KURS: På passasjersiden i Ford Puma er det sydd sammen to lysegrå skinnlapper, der sømmen viser en jevnt fallende kurs mot døren. Lydplanken har på nettingstrømpe, dashbordet er av hardplast, og midtkonsollen er utført i pianolakk. Foto: Ragnvald Johansen

Dashbordet for øvrig er støpt i hardplast, men på passasjersiden er det sydd fast to lysegrå skinnlapper, spleiset sammen av en søm på fallende kurs mot døren. Midtkonsollen er pyntet med sort pianolakk, og helhetsinntrykket er at ingen i designavdelingen sa nei til noen av forslagene.

Trumfkort

Det er mulig for voksne å sitte i baksetet, men de fleste vil nok velge dette som en bil nummer to i familien. Det går an å trekk tilhenger på maksimalt 750 kg, og dersom du sløyfer det store panoramataket går det 75 kg på toppen.

MYE LUFT: Ford Puma har med en stor porsjon luft under gulvet i bagasjerommet, der det går an å pakke myke bager, eller kanskje frakte levende fisk siden bunnen er utstyrt med dreneringsplugg. Foto: Ragnvald Johansen

Men bilens største trumfkort er uansett den store brønnen under gulvet i bagasjerommet. Dersom du pakker i noen myke bager som utnytter plassen maksimalt, skal det gå hele 574 liter opp til taket, subsidiært 523 liter med utsikt gjennom bakruten. Greier du deg med de to to fremste setene, øker det til 1.283 liter, alt i alt imponerende tall for en såpass liten bil.

Påskegul Labradoodle

Designen følger det etablerte formspråket til de batteridrevne slektningene Ford Explorer, Capri og Mustang Mach-E, og kler spreke farger som påskegult.

KLØR: Lyktene på Ford Puma er utformet for å ligne på klørne til en Puma. Foto: Ragnvald Johansen

Lyktene foran er utformet for å ligne på klørne til en Puma, og på «Premium» utgaven er de av typen LED-matrix som tilpasser seg møtende trafikk. Ford Puma vil nok måtte kjempe hardt for å score mot de andre spillerne i denne ligaen fra Volvo, Kia, Volkswagen og Peugeot.

GLAD: Ford Puma minner mer om en glad og rufsete Labradoodle enn et rovdyr. Foto: Ragnvald Johansen

Men hvis du tar deg litt tid til å bli kjent med den, er rart hvordan en glad og rufsete Labradoodle kan få smile til å bre seg hos sjåføren, og de du passerer langs din vei. Ford regner med å levere de første bilene til kunder i juni i år.

Ford Puma Premium

Drivlinje:

1 elmotor, forhjulstrekk

HK/kW/Nm:

168/123,5/290

0-100 km/t:

8,0 sek

Toppfart:

160 km/t

Rekkevidde (WLTP):

364 km

Batterikapasitet, brutto:

Ikke oppgitt

Batterikapasitet, netto:

43 kWh

Maksimal ladeeffekt:

100 kW

Egenvekt uten fører:

1.566 kg

L/B/H:

4.214/1.930/1.555 cm

Forbruk:

13,7 kWh/100 km

Bagasjerom:

523 / 1,283 + frunk 43 liter

Taklast:

75 kg (ikke med panoramatak)

Tilhengervekt:

750 kg

Priser

Denne modellen:

353.800 kroner

Med utstyr:

353.800 kroner

Dette liker vi:

Dette liker vi ikke:

Sjarmerende, en bil du blir glad av å kjøre

Nokså bedagelig, ikke elbil-kvikk

Kan frakte imponerende mye bagasje

GPS kan være unøyaktig

Fint design, mange som snur seg etter den på gaten

Sitteputen foran er for kort, mangler lårstøtte

Design

Kul og snerten, kler spreke farger

Førermiljø

Mye blanding av materialer, GPS litt treg

Kjøreegenskaper

Mild og trygg på veien

Ytelser

Ikke noen racerbil

Plass

Enormt bagasjerom, trangt på andre rad

Mye for pengene

Flere skarpe konkurrenter i samme prisklasse

5/10, konklusjon

Sjarmerende elektrisk småbil fra kjent produsent