
Skjuler en diger hemmelighet
Fords nyeste elbil fremstår mer som en sjarmerende hund enn en puma, og skjuler en diger hemmelighet under gulvet.
Barcelona, Spania: Ford går høyt på banen med Puma, deres foreløpig minste elbil med en startpris på 330 300 kroner for laveste utstyrsnivå, «Select».
Vil du sikre deg testbilen i «Premium»-utgave, må du legge 353.800 kroner på bordet. Det plasserer den i samme liga som Volvo EX30, Kia EV3, Volkswagen ID.3, og Peugeot E-2008.
Bedriftsfotball
Sånn i starten gir Ford Puma inntrykk av å være en spiller fra det lokale bedriftsfotball-laget som har forvillet seg ut på banen under et toppoppgjør.

Plattformen tilhører i utgangspunktet en modell med forbrenningsmotor, og konverteringen til batteridrift har etterlatt et digert hulrom under gulvet i bagasjerommet der eksosanlegg og bensintanken pleide å være.
Brønn
Oppi der er det faktisk plass til en hel journalist, selv om persontransport i bagasjerommet selvsagt ikke er tillatt. Denne brønnen er også utstyrt med dreneringsplugg i bunnen, slik at du i teorien vil kunne frakte levende fisk eller krabber med deg hjem, såfremt turen ikke blir altfor lang.
Det har Ford tenkt på, og gitt Puma et batteri på 43 kWh netto, med 364 km WLTP rekkevidde for «Premium». Har du tilgang på hurtiglader med 100 kW effekt, skal det ta 23,2 minutter å øke kapasiteten fra 10-80 prosent.
Dagens fangst
Elmotoren foran yter 123,5 kW, eller 168 hk, og 290 Nm. 0-100 km/t oppgis til 8,0 sekunder og toppfarten er 160 km/t. Ytelsene er altså ikke heftigere enn at du greier å få med dagens fangst hjem, uten at det skvulper for mye.

Det går an å velge kjøremodus «Sport» fra den 12 tommer store skjermen, men Ford Puma minner ikke noe særlig mer om rovdyret den har fått navn etter av den grunn.
Indikatoren for batteriet på instrumentpanelet skifter farge til oransje, og høyttalerne spiller av digital brummelyd, som om bilen lengter tilbake til da den hadde bensinmotor.
Skryt
Mesteparten av brummingen ser ut til å komme fra lydplanken oppå dashbordet, produsert av Bang&Olufsen og kledd inn i noe som minner om en resirkulert nettingstrømpe. Den hermetiske motorlyden skrus av, og artisten Cezinando overtar spakene.

Albumet «Sinekyre 3» har fått skryt i norsk presse, og stereoanlegget i Ford Puma følger i samme spor med dagens første plusspoeng for god lyd. Interiøret i en bil vil aldri være et ideelt sted for å lytte til musikk, men her får du et overraskende klart og bredt spekter av toner.
Sjarmerende
Testruten snor seg gjennom det spanske landskapet, og med et knappetrykk åpnes det store panoramataket for å slippe solskinnet inn. Seteputen er for kort og mangler lårstøtte, GPS-en er av og til litt seint ute med retningsangivelsene, og hvis du er opptatt av å vinne rally lyskryss er ikke dette bilen for deg.

Men langsomt skjer det noe bemerkelsesverdig. Denne bilen har sjarme, og sprer en følelse av stillferdig glede inne i kupeen så vel som hos folk langs veien. Det er påtagelig hvor mange mennesker som snur seg, vinker og smiler når en kjører forbi. Effekten smitter over på sjåføren og passasjeren, og begge opplever at dette er en bil som gjør deg glad.
Feil navn
Opplevelsen fører til en aldri så liten åpenbaring. Denne bilen har nemlig fått feil navn. Det er slettes ikke en skummel Puma, men derimot en blid og litt rufsete Labradoodle. I likhet med firbente av noe blandet opphav, viser også bilen tegn på at slektstreet har vokst vilt i enkelte retninger. Som nevnt er det montert en lydplanke kledd med nettingstrømpe rett foran sjåføren.

Dashbordet for øvrig er støpt i hardplast, men på passasjersiden er det sydd fast to lysegrå skinnlapper, spleiset sammen av en søm på fallende kurs mot døren. Midtkonsollen er pyntet med sort pianolakk, og helhetsinntrykket er at ingen i designavdelingen sa nei til noen av forslagene.
Trumfkort
Det er mulig for voksne å sitte i baksetet, men de fleste vil nok velge dette som en bil nummer to i familien. Det går an å trekk tilhenger på maksimalt 750 kg, og dersom du sløyfer det store panoramataket går det 75 kg på toppen.

Men bilens største trumfkort er uansett den store brønnen under gulvet i bagasjerommet. Dersom du pakker i noen myke bager som utnytter plassen maksimalt, skal det gå hele 574 liter opp til taket, subsidiært 523 liter med utsikt gjennom bakruten. Greier du deg med de to to fremste setene, øker det til 1.283 liter, alt i alt imponerende tall for en såpass liten bil.
Påskegul Labradoodle
Designen følger det etablerte formspråket til de batteridrevne slektningene Ford Explorer, Capri og Mustang Mach-E, og kler spreke farger som påskegult.

Lyktene foran er utformet for å ligne på klørne til en Puma, og på «Premium» utgaven er de av typen LED-matrix som tilpasser seg møtende trafikk. Ford Puma vil nok måtte kjempe hardt for å score mot de andre spillerne i denne ligaen fra Volvo, Kia, Volkswagen og Peugeot.

Men hvis du tar deg litt tid til å bli kjent med den, er rart hvordan en glad og rufsete Labradoodle kan få smile til å bre seg hos sjåføren, og de du passerer langs din vei. Ford regner med å levere de første bilene til kunder i juni i år.
Ford Puma Premium
Drivlinje: |
1 elmotor, forhjulstrekk |
HK/kW/Nm: |
168/123,5/290 |
0-100 km/t: |
8,0 sek |
Toppfart: |
160 km/t |
Rekkevidde (WLTP): |
364 km |
Batterikapasitet, brutto: |
Ikke oppgitt |
Batterikapasitet, netto: |
43 kWh |
Maksimal ladeeffekt: |
100 kW |
Egenvekt uten fører: |
1.566 kg |
L/B/H: |
4.214/1.930/1.555 cm |
Forbruk: |
13,7 kWh/100 km |
Bagasjerom: |
523 / 1,283 + frunk 43 liter |
Taklast: |
75 kg (ikke med panoramatak) |
Tilhengervekt: |
750 kg |
Priser |
|
Denne modellen: |
353.800 kroner |
Med utstyr: |
353.800 kroner |
Dette liker vi: |
Dette liker vi ikke: |
Sjarmerende, en bil du blir glad av å kjøre |
Nokså bedagelig, ikke elbil-kvikk |
Kan frakte imponerende mye bagasje |
GPS kan være unøyaktig |
Fint design, mange som snur seg etter den på gaten |
Sitteputen foran er for kort, mangler lårstøtte |
Design |
Kul og snerten, kler spreke farger |
Førermiljø |
Mye blanding av materialer, GPS litt treg |
Kjøreegenskaper |
Mild og trygg på veien |
Ytelser |
Ikke noen racerbil |
Plass |
Enormt bagasjerom, trangt på andre rad |
Mye for pengene |
Flere skarpe konkurrenter i samme prisklasse |
5/10, konklusjon |
Sjarmerende elektrisk småbil fra kjent produsent |