Tesla, GM og VW blir knust: – Aner ikke hva de står overfor
Kinesiske bilprodusenter suser forbi sine vestlige konkurrenter med langt raskere innovasjon og lavere lønnskostnader.

BYD, Chery og andre kinesiske produsenter knuser både Tesla og etablerte vestlige aktører som General Motors og Volkswagen på utvikling, og er i ferd med endre styrkeforholdene på det globale bilmarkedet, skriver Reuters.
Nyhetsbyrået har gjort en omfattende gjennomgang basert på intervjuer med over 40 personer – nåværende og tidligere ledere, ansatte og investorer i fem kinesiske og syv globale bilprodusenter, samt flere bransjeeksperter. Og flere kinesiske produsenter er besøkt, både i Kina og Europa.
Forkorter utviklingen med år
Konklusjonen er at Kinas fremvoksende dominans i bilindustrien i stor grad skyldes én unik prestasjon: å kutte utviklingstiden for nye biler med over halvparten – ned til så lite som 18 måneder for helt nye eller redesignede modeller.
Tall fra konsulentselskapet AlixPartners viser at gjennomsnittlig «alder» på kinesiske elbiler og ladbare hybrider solgt i hjemmemarkedet er 1,6 år, sammenlignet med 5,4 år for utenlandske merker.
Tempoet i utviklingen ryster de etablerte bilprodusentene, som ifølge Reuters tradisjonelt redesigner biler rundt hvert femte år – eller hvert tiende år for pickuper.
Ledere og eksperter påpeker overfor nyhetsbyrået at det å forkorte utviklingstiden med flere år gjør kinesiske produsenter i stand til å spare penger, redusere priser og å tilby de ferskeste modellene – midt i en teknologisk revolusjon.
Billigere ansatte jobber mer
Lavere lønnskostnader er også utslagsgivende, noe BYD utnytter med sine 900.000 ansatte – nesten like mange som Toyota og Volkswagen samlet. I motsetning til produsenter flest lager BYD også de fleste komponentene til sine biler selv.
Reuters peker også på at BYD ved sitt hovedkontor tilbyr ansatte subsidiert bolig, transport og skole.
– Ansatte hos kinesiske bilprodusenter jobber ofte seks dager i uken, 12 timer om dagen. Globale produsenter aner ikke hva de står overfor, sier Peter Matkin, Cherys sjefingeniør for internasjonale merkevarer.
Musks Kina-innrømmelse
Både BYD og Chery økte globalt salg med omtrent 40 prosent i fjor, mens Tesla måtte se omsetningen falle for første gang – mye grunnet en aldrende modellportefølje. I år faller salget ytterligere.
Verken Tesla eller toppsjef Elon Musk, som for en drøy måned siden avsluttet et kontroversielt engasjement i Trump-administrasjonens departement for effektivisering av offentlig sektor, ville kommentere saken overfor nyhetsbyrået.
Musk uttalte derimot under sin kvartalsvise analytikerkonferanse i januar i fjor at kinesiske bilprodusenter vil «knuse» sine konkurrenter uten tollbarrierer. Både USA og Europa har innført toll på import av kinesiske elbiler for å beskytte sine bilindustrier, med anklager om subsidiering som gir «kunstig lave priser.»
– Glem det. Det er umulig
Reuters avslører i sin gjennomgang også at Chery brukte bare seks uker på å gjøre sin SUV Omoda 5, designet for Kinas smidige gater og lavere hastigheter, klar for eksport til Europa med sine svingete og humpete veier.
I løpet av disse ukene ble det utviklet nye styrings- og antispinnsystemer, bremser, støtdempere og dekk.
– Du kan bare glemme å gjøre noe så raskt hos en europeisk bilprodusent. Det er umulig, sier Riccardo Tonelli, Cherys dynamikkekspert og prosjektleder for overhalingen.
Tonelli, med erfaring fra blant annet en italiensk bilprodusent, anslår overfor nyhetsbyrået at mer byråkratiske vestlige produsenter ville ha brukt mer enn ett år på lignende tilpasninger av sine kjøretøyer.