<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
SNART SOMMER: Hvis det frister med ny skute til sommeren, vil Sunseeker stille ut blant annet denne modellen kalt 95 Yacht på messen i Düsseldorf i januar.  Foto: Sunseeker yachts

Her er de heteste båtnyhetene

Flere båtprodusenter lover spennende nyheter for 2023-sesongen, og noen av de vises frem på årets båtmesse i Düsseldorf.

Publisert 31. des. 2022 kl. 14.43
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 691 ord

Sunseeker er inne i en spennende utvikling med stadig nye modeller, flere av dem i klassen for det en omtaler som yacht. Tidligere i høst ble Finansavisen med ut i en Sunseeker Predator 74 XPS, og når den skulle fortøyes fikk administrerende direktør i Sunseeker Norway Trond Sundal spørsmålet om hvor skillet mellom båt og yacht egentlig går.

(1 / 2)

– For meg så går grensen sånn cirka ved 50 fot, eller litt over. Under det så må det vel kalles en båt, men når du beveger deg opp forbi 60 fot kan du trygt omtale det som yacht, sa Sundal den gangen. 

Basert på den tankegangen må vel nyheten Sunseeker 88 være godt innenfor, særlig siden den også heter «Yacht» i navnet. Utfellbar solterrasse innebygget i akterspeilet, jacuzzi med glassvegg på flybridge og løse møbler ombord som kan flyttes rundt tilhører noen av de viktigste nyvinningene. Pris og levering vil sannsynligvis bli presentert på båtmessen i Düsseldorf i januar.

Supertender

Dersom du har en større yacht, bygget hos for eksempel Feadship eller Lürssen, kan det nok friste med en heftig lettbåt slik at du kan dra på båttur når du er ute med yachten. Selv om Sundal i forrige avsnitt definerte skrog på over 60 fot som yacht, definerer Windy den nye SR 60 som en supertender.

(1 / 3)

Den skal ifølge produsenten bli den største serieproduserte tenderen fra fabrikk i Skandinavia. Den aller første utgaven ble vist frem på messen i Cannes i september, der Jon Trygve Hegnar gav en liten omvisning ombord. Han kunne blant annet fortelle at den som hadde bestilt den aller første utgaven spesifiserte dobbelt så store bensintanker for å øke rekkevidden, i bytte mot noe mindre plass under dekk.

Tåler 80 knop

Hydrolift skriver at de nå utvider modellene i X-Serien, som strekker seg fra 22-32 fot. I 2023 lanseres båtene også som Bimini-versjoner, for å gi bedre beskyttelse mot solen i varmere strøk. De som har tilbragt noen dager på sjøen i områdene rundt Middelhavet vil nok nikke gjenkjennende til ønsket om å ha noe skygge over hodet.

SOLTAK: Hydrolift utvider porteføljen med  X-32 DC Bimini, som gir passasjerene litt fri fra stekende sol. Foto: Hydrolift

Ifølge produsenten er Bimini-toppen konstruert for å tåle høy fart. Med tre 300 HK Mercury V8-ere på hekken, totalt 900 HK, skal Hydrolift X-32 DC klare 80 knop. Under dekk er oppgir produsenten at det er soveplass til fire, og maksimalt antall passasjerer er ti. Priser kommer nærmere våren.

Robust RIB

Dersom du er i markedet for en RIB, melder den norske produsenten Goldfish at der i gang med bygging av en helt ny modell de kaller X10. Planen er at det skal bli en tøff og robust RIB, bygget på samme måte som båtene de leverer til forsvaret. De tilbyr tre forskjellige varianter av påbygg, avhengig av hvor åpent du liker å sitte.

(1 / 2)

Motorisering kan enten bestå av to Mercury V8-ere på 300 HK eller innenbordsmotor. Lengden er som navnet indikerer ti meter, eller ca. 32 fot, og hastighetsområdet oppgis til mellom 50 og 76 knop. Skulle du ha behov for noe større, kommer modellene 46 og 49 Bullet i en ny versjon kalt Open, med vindskjermer foran og på siden og åpent tak. Prisen vil ligge på mellom 6 og 12 millioner kroner avhengig av motorisering og utstyr, og toppfart strekker seg fra 55 til 100 knop.

Naturlig lys

Princess har også flere nyheter på beddingen, blant annet S72 som får verdenspremiere i Düsseldorf. Det er en luksuriøs flybridge-yacht, med elegante linjer designet av Pininfarina. Interiøret er preget av myke, avrundede hjørner, detaljer i stål og krom, lyse materialer og en langstrakt åpen cockpit.

(1 / 2)

Store vinduer langs hele skroget slipper inn mye naturlig lys, og under dekk skal det være plass til åtte gjester i fire kabiner, og tre tilhørende bad. I motorrommet står det to MAN V12-motorer på enten 1.650 HK eller 1.800 HK. Toppfarten ligger i intervallet 32-24 knop med de minste motorene, og 34-36 knop med de største. Detaljer om priser og levering vil bli presentert sammen med båten på messen i januar.