Test: Porsches nyeste elbil har nesten alt
Hemsedal: Nordmenn elsker firehjulstrekk, SUV, elbil og Porsche. Taycan Cross Tursimo har alt dette, pluss det lille ekstra.
Den perfekte bilen finnes kanskje ikke, men etter en kjøretur i den nye Porsche Taycan Cross Turismo er det vanskelig å finne noe å sette fingeren på. Det eneste, bokstavelig talt, er at det kan være krevende å betjene de mange berøringsskjermene i fart, noe du risikerer å oppleve mye av.
Bilen har nemlig heftige ytelser og gode kjøreegenskaper, men også akseptabel rekkevidde og grei plass. Prisen er kanskje ikke spiselig for alle, spesielt for Turbo-versjonene, men uten moms slipper vi nordmenn billigere unna enn alle andre.

Ja, det finnes biler med lenger rekkevidde, men det finnes biler med høyere toppfart enn 911. Ja, det finnes biler med mer plass, men det finnes biler med flere seter enn Cayenne også. Og ja, det finnes biler med bedre kjøreegenskaper, men du skal lete lenge for å finne bedre kombinasjoner mellom pris, plass, ytelser, kjøreegenskaper, rekkevidde og luksusfølelse enn det Porsche syr sammen.
Øker salget
Derfor tredoblet også Porsche antall registreringer i fjor til 1.718 nye biler, hvorav hele 1.221 var den nye elbilen Taycan. Adm. direktør Morten Scheel hos Porsche-importør Autozentrum Sport vil ikke spesifisere salgsmålene for inneværende år, men han er utvilsomt optimistisk.

– Vi skal selge flere biler i år enn vi gjorde i fjor, røper han.
Det skyldes ikke minst interessen for den helt nye Taycan Cross Turismo, som får sin offisielle verdenspremiere torsdag 4. mars, med en norsk interesseliste lenger enn polkøen før lockdown.
Jorden rundt
Før det har imidlertid bilen, ifølge pressetalsmann Mayk Wienkoette, vært på en rundreise i fem av de viktigste markedene, USA, Storbritannia, Nederland, Tyskland og Norge, og blitt satt på tøffe prøver.

– Den har vært gjennom høyhastighetskjøring på tyske motorveier, den har taklet brostein i Flanderen og saltørken i Utah, i tillegg til sand i Arizona, søle i England og snø i Norge. Lanseringsprosjektet Crossing Continents betyr dermed at bilen vil trille inn på den digitale scenen 4. mars med sand fra Arizona, søle fra England og saltrester fra Norge, da snøen vil smelte, legger han til.
Noe av dette fikk vi og ikke minst Porsche-ambassadør Aksel Lund Svindal lov til å påføre, noe som blir tydelig når lanseringsvideoen vises. Kjøring på isbanen på Tisleifjorden i 35 minusgrader og klatring fra Gol og opp på og over fjellet er bare noen av utfordringene bilen ble satt på og den bestod med glans.
Fordi vi testet bilen før premieren var det en del hemmelighetskremmeri rundt kjøringen. Blant annet ved at bilen ble pakket inn og låst (sic!) under en presenning og gjemt bak en kassebil ved lading hos Ionity på Gol. Bruk av sosiale medier var bannlyst med trusler om 50.000 euro i bot etter en signatur på en fortrolighetsavtale.

Ligner opphavet
Etter at den første embargoen oppheves 24. februar, kan vi nå røpe at førsteinntrykket av bilen er meget godt. Nøyaktige tekniske detaljer er ennå ikke offentliggjort, men det legges ikke skjul på at bilen er basert på Taycan. Testbilen var dessuten en Turbo S-versjon, så det er lov å anta at bilen har rundt 750 hestekrefter, noe som vanskelig lar seg hente ut på snø- og isdekte fjellveier.
Bilen har også noe høyere bakkeklaring enn utgangspunktet, men tyngdepunktet er fortsatt lavt og det er vanskelig å merke de store forskjellene så lenge du kjører med piggfrie vinterdekk på vinterføre.

Det du merker er at stabilitetsprogrammet PSM (Porsche Stability Management) assisterer deg mye eller litt på en eksemplarisk måte når du har det i henholdsvis On eller Sport. Du merker enda bedre hvor raskt og effektivt firehjulstrekksystemet og differensialene i PTV (Porsche Torque Vectoring) jobber sammen med de to elmotorene når PSM er skrudd helt av.
Så lenge du ikke overdriver gasspedalbruken kan du spinne, skrense og sladde akkurat så mye du tør og vil, samtidig som du føler deg som en verdensmester, akkurat som Aksel Lund Svindal. Bilen gjør deg til en så god sjåfør at det er lett å bli litt høy på pæra. På tørr asfalt vil du trolig merke mye av det samme, og det økte veigrepet vil kunne øke hastigheten betydelig.
Nytt kjøreprogram
En av de mindre synlige forskjellene på Taycan og Taycan Cross Tursimo er kjøreprogrammet Gravel Control.

– Det betyr at bilen benytter alle systemer ombord for å forbedre kraftoverføringen og fremkommeligheten på alle underlag bortsett fra asfalt og annet fast dekke, sier Wienkoette.
De mer synlige forskjellene ligger i bakkeklaringen og taklinjen, som strekker seg lenger bakover og avsluttes i en skrå og elegant stasjonsvognluke. Resultatet er bedre takhøyde i baksetet og ikke minst et større bagasjerom. Hvor mye større vil ikke Porsche røpe før 4. mars, sammen med alle andre tekniske data.
– Plassen og funksjonaliteten er imidlertid hovedårsaken til at vi utviklet Cross Tursimo, så den er større. Den er også litt tyngre, litt høyere, litt tregere og litt dyrere enn sedanen, med litt kortere rekkevidde, sier han, men legger til at mye er det samme.

Mye likt
– Den har samtidig samme batteri og ladeeffekt, inkludert den nye intelligente ladesystemet som overflødiggjør ladebrikke, ladekort og andre tungvinte betalingsløsninger. Utstyr som PDCC og firehjulsstyring er også tilgjengelig, mens interiøret med skinn og andre materialer, seter, utforming, digitale løsninger og funksjonalitet er likt, presiserer han.

Det betyr velvære på alle mulige måter, enten du skal putre av sted i påskekøen til fjellet, pendle til kontoret i kø når hjemmekontoret stenges, blåse av gårde til München når grensene åpnes eller nyte det fantastiske norske landeveisnettet på jakt etter ladestasjoner.
Hvorvidt Cross Turismo også vil komme som en BASE-modell med spiralfjærer og bakhjulstrekk slik Taycan nettopp er, er litt usikkert, da Wienkoette er litt kryptisk. Som en SUV er det likevel lov å anta at bilen kommer med luftfjæring og firehjulstrekk som standard.

– Den billigste modellen vil alltid være en BASE-modell og den dyreste en toppmodell. Vi vil uansett lansere 4S, Turbo og Turbo S samtidig, sier han.
To batterier
Uansett om du velger den store eller lille batteripakken på 93,4 eller 79,2 kWh respektive, er det som alltid betydelig rimeligere å lade privat, enten du benytter stikkontakten eller ladeboksen hjemme, på jobb eller på besøk.

Det vil du gjerne dra mer på, og med en rekkevidde på over 400 kilometer ved pen kjøring sommerstid kan du besøke fjerne slektninger uten problemer. Rekkevidden blir kortere ved heftig kjøring på vinterføre, så du må prioritere bedre i vinterhalvåret.
Ladestasjonene i Norge ligger imidlertid så tett at du ikke får rekkeviddeangst med mindre du blir så engasjert i kjøringen at du glemmer å sjekke batteristatusen. Det kan skje i en Porsche Taycan Cross Turismo.
Tekniske data* (*anslag, offentliggjøres 4. mars)
Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo
Motor To elmotorer, firehjulsdrift
HK/kW/Nm 761/560/1.050
0-100 km/t 2,9 sek.
0-200 km/t 9,8 sek.
Toppfart 250 km/t
Vekt 2.270 kg
L/B/H 496/197/140 cm
Batteri (netto) 83,7 kWh
Rekkevidde WLTP 400 km
Ladeeffekt 270 kw
Tilhengervekt 0 kg
Bagasjerom 500/1.200+84 liter
- Pris
Pris fra 1.000.000 kr
Pris denne 1.800.000 kr
- Pluss
Ytelser
Kjøreegenskaper
Allsidighet
- Minus
Pris
Rekkevidde
Fartsgrenser
- Design
I SUV- og stasjonsvognlandet Norge treffer Cross Turismo en nerve med tøffe linjer og detaljer.
- Førermiljø
Lekkert og komfortabelt med utallige betjenings- og valgmuligheter, uten tradisjonell volumbryter.
- Kjøreegenskaper
Både trygg, forutsigbar og ikke minst leken, noe som gir en fullverdig Porsche-opplevelse.
- Ytelser
På vinterføre blir du blant de raskeste, men til sommeren blir du klart raskest.
- Plass
Med god takhøyde i baksetet og stort bagasjerom blir ikke plassen en utfordring for de aller fleste.
- Mye for pengene
Turbo S-versjonen er dyr, men uten moms blir Cross Turismo naturlig nok populær i Norge.
- Konklusjon 9
Turbo S er dyr, men konseptet Cross Turismo gjør en elektrisk sportsbil praktisk i tillegg.