<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp
+ mer
TREKK BAK: Foreløpig trekker Volkswagen ID.4 på bakhjulene, men i praksis har det ikke så mye å si. Den tar seg stort sett frem over alt på vanlig vei. Foto: Ragnvald Johansen

Test av VW ID.4: Slik er Volkswagens store familiebil

Volkswagen ID.4 er så god til å kjøre at en nesten glemmer å holde i rattet.

Publisert 9. april 2021 kl. 13.11
Lesetid: 6 minutter
Artikkellengde er 1281 ord

Volkswagen ID.4 er en god elbil, så hvis du først og fremst er på jakt etter konklusjonen, har du nå fått den servert. Det tar litt tid å komme frem til nevnte konklusjon, fordi bilen på en del områder oppfører seg på samme måte. Den er som en stor og trygg digital kompis, klar for å hjelpe til med det meste uten at du trenger å spørre.

Harde kuler

Et eksempel er dagens siste fotografering på Tjuvholmen. Med bilder i boks er det på tide å sette kurs mot Frysja, for å levere bilen tilbake. I det den glir ut i trafikken begynner seteputene å ese ut på forskjellige steder, med harde kuler som flytter seg rundt. Bilen har tydeligvis funnet ut at med så mye kjøring og stadige stopp for foto, var det på tide å gi sjåføren en avslappende massasje. 

Massasjeprogrammet hadde ikke blitt aktivert via noen knapp, og den store skjermen avslørte heller ikke hvor en eventuelt kunne justere det. Det var bilen selv som fant ut at en stiv rygg trengte litt oppmykning.

KUL DESIGN: Volkswagen ID.4 er noe større enn ID.3, og har flere designdetaljer som gir den personlighet. Foto: Ragnvald Johansen

Rally lyskryss

Akkurat som ID.3 bygger ID.4 på MEB-plattformen, og har både motor og drivhjul bak. Testbilen er en «First edition Max», med 150 kW oppgitt effekt, tilsvarende 204 hestekrefter, og 310 Nm. På papiret kan det kanskje se snaut ut med toppfart på 160 km/t, men i praksis er det mer enn nok. 0-100 km/t skal ta 8,5 sekunder, og det gir mye mer mening enn å tømme batteriet i rally lyskryss. 

Nevnte batteri er det største av to mulige, veier 493 kg og har en brutto kapasitet på 82 kWh, hvorav 77 kWh er tilgjengelig til fremdrift. Forbruket oppgis til 18,2 kWh / 100 km, og dersom du finner en stasjon med 125 kW ladeeffekt skal det kun ta 38 minutter å oppnå 80 prosent kapasitet. Den innebygde laderen på 11 kW trenger ifølge produsenten syv og en halv time på full opplading.

Lovens lange armer

Å kjøre Volkswagen ID.4 går nesten av seg selv. Med trafikkassistenten aktivert følger den etter køen langs Mosseveien nærmest som en landbasert drone. Forskjellige grafiske figurer dukker opp både i frontruten og på det digitale dashbordet, og informerer deg om at alt går bra. Faktisk kjører bilen så bra på egen hånd, at det nok ikke er lenge før den klarer seg uten innblanding. 

HELT GREIT: Bakseteplassen er helt grei, og det går an å frakte fire voksne på en gang. <strong>Foto: Ragnvald Johansen</strong> (1 / 5)
HELT GREIT: Bakseteplassen er helt grei, og det går an å frakte fire voksne på en gang. Foto: Ragnvald Johansen

Men selv om softwaren og sensorer nå har nådd et imponerende nivå av selvstendighet, foretrekker fremdeles lovens lange armer at du bruker dine egne til å holde i rattet.

Stor kontrast

Dersom du jevnlig krydrer samtaler med uttrykk som «Nordsløyfa på ringen» og «maksimal lateral G-belastning» finnes det en rekke spennende alternativer, flere av dem tilgjengelig uten å måtte søke utenfor Volkswagen konsernet.

I laderen ved siden av testbilen står det en Audi e-tron GT. Kontrasten til Volkswagen ID.4 er uten tvil stor. Sistnevnte oppleves mer som en slags app en kan installere i tilværelsen, programmert spesifikt med tanke på persontransport. Det å nærme seg bilen med nøkkelen i lomma låser den opp, og vel på plass i førersetet ønsker den velkommen uten å vente på noe form for aktivering. Det er bare å velge «D» eller aller helst «B» og trille av gårde.

GODT FORBEREDT: Politikere i både Norge og EU setter stadig strengere krav for bilbruk i storbyer. Volkswagen ID.4 er en god forberedelse på utslippsfri fremtid. Foto: Ragnvald Johansen

Bonusbrett

Det finnes en sportsmodus, men det oppleves mer relevant å forsøke å sanke kilometer på det grønne displayet. Nedoverbakker blir til en slags bonusbrett, der varsom bruk av pedalene øker rekkevidden. Etter hvert kan en nesten få inntrykk av at verden utenfor er en digital opplevelse, formidlet via den store frontruten. 

Bare en detalj spolerer den meditative kjøreopplevelsen, og det er en gjenganger hos alt fra de dyreste luksusbiler og ned til de aller rimeligste. Forsøk på bruke stemmegjenkjenningen til å sette kurs mot Holmenkollen ender med nedslag på kulen. Varierende uttale av «Ingierstrand» får den til å forsøke å ringe et bredt utvalg personer fra kontaktlisten i telefonen. Og et nøye formulert ønske om å skifte fra NRK til P4 blir besvart med at «radioen er allerede innstilt», så da får en bare være glad til.

På månen

Heldigvis er den sentralt plasserte skjermen stor og oversiktlig, og det går bra å treffe knappene med pekefingeren selv om Oslos gater stedvis minner om overflaten på månen. Testbilen er utstyrt med 21-tommers felger, kalt Narvik. Likevel byr Volkswagen ID.4 på god komfort over humper og hull. 

Volkwagen ID.4 konkurrenter
BilmodellkW / NmBatteriRekkeviddeMaks ladespenningPris
Volkswagen ID.4150 / 31077 kWh487 km125 kW426.900 kroner
Volkswagen ID.3150 / 31058 kWh420 km100 kW355.000 kroner
Ford Mustang Mach-e210 / 41598,8 kWh600 km150 kW422.000 kroner
Volvo XC40 Recharge300 / 66078 kWh400 km150 kW508.800 kroner
Polestar 2300 / 66078 kWh470 km150 kW469.000 kroner
Peugeot e-2008100 / 26050 kWh310 km100 kW307.900 kroner
Honda e Advance154 / 31535,5 kWh222 km100 kW294.900 kroner
Mazda MX-30104 / N/A35,5 kWh200 km50 kW249.900 kroner

Tidligere har det vært skrevet en del om programvare, tilkobling av telefon, og problemer med bilens systemer. Testbilen hadde fått nyeste versjon programvare, og bortsett fra nevnte språklige forvirring virket alt på første forsøk.

Dinosauregg

Det er plass til en fullt utvokst journalist i alle setene, både foran og bak. Bagasjerommet rommer ifølge jukselappen 543 liter, er utstyrt med skiluke, og kan utvides til 1.575 liter ved å legge ned baksetene. Dersom årets påskeegg minner om tiden da dinosaurer vandret på jorden, går det i tillegg an å trekke 1.000 kg på tilhenger. Etter å ha kjørt rundt omkring på motorvei, landevei og i tett bytrafikk en god formiddag, var det fremdeles 70 prosent batterikapasitet igjen, noe som lover godt for de med et snev av ladeangst.

Fornyet konsept

Spørsmålet som gjenstår å få besvart, er hvem som skal kjøpe denne bilen. Den er på mange måter like enkel å bruke som en moderne telefon. Transport fra et sted til et annet skjer med så lite anstrengelse, at det minner om måten en kan vippse en hundrelapp til husets tenåringer når de på mystisk vis er blakke. Og nettopp den gruppen kommende kunder har nok ligget tett mot toppen av flipoveren når Volkswagen jobbet med ID.4. 

Snerrende V8-ere har fremdeles en stor tilhengerskare, men stadig flere unge mennesker er minst like opptatt av å skaffe seg den nyeste telefonen som de er av å ta lappen. Og de kommer til å like måten Volkswagen har fornyet hele konseptet med personlig transport. Om noen år kommer det juridiske retningslinjer som åpner for større grad av autonome biler, og da har allerede Volkswagen etablert seg i markedet, med en digital kompis som tar deg dit du vil.

Tekniske data

Bil og modellnavnVolkswagen ID.4 1st edition Max
Motor1 elmotor bak
HK/kW/Nm204/150/310
Rekkevidde487 km WLTP
Batteri77 kWh (82 brutto)
Innebygget lader11 kW
Maks ladespenning125 kW
DrivhjulBakhjulstrekk
0-100 km/t8,5 sek
Toppfart160 km/t
Vekt2.049 kg
L/B/H4.584/2.108/1.640
Forbruk18,4 kWh/100 km WLTP
CO2-utslipp0 g/km
Bagasjerom i liter543 / 1.575 L
Priser:
Rimligste modell349.000 kroner
Denne modellen497.400 kroner
Testbilen497.400 kroner