<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
OVERRASKER: Enkelte veifarende blir overrasket over å se denne fronten komme susende opp bak dem, og legger seg straks på fartsgrensen. Det kan være de gule hoggtennene som minner om lovens lange arm. Foto: Ragnvald Johansen

Denne viser at en plugg-inn-hybrid kan være en bil du fryder deg over å kjøre

Peugeot viser at en plugg-inn-hybrid kan være en bil du fryder deg over å kjøre, med 508 Peugoet Sport Engineered.

Publisert 14. mai 2021 kl. 14.24
Oppdatert 18. mai 2021 klokken 10.34
Lesetid: 6 minutter
Artikkellengde er 1288 ord

Noen biler får deg til å smile, ja endog le høyt av ren kjøreglede. Ingeniørene hos Peugeot har tatt med seg den fornuftige familiebilen 508 bort til avdelingen de kaller Sport Engineered. Det er litt som å se kontorets mest dresskledde kar plutselig dukke opp i skinnjakke, raske briller og feltstøvler. 

Bilen som nå heter 508 Peugeot Sport Engineered har fått grønne huggtenner, tilsvarende bremsekalipere, sorte 20-tommers felger, og tre haifinner montert nederst langs sidene. Den er også senket ti millimeter i front, og står på justerbare fjærer. Litt mer om akkurat det senere.

PS: Husk å følge Finansavisen Motor på Facebook – der det alltid er spennende bildiskusjoner på gang. Og ikke glem Mil etter mil – en podcast om bil!

Mindre hikke

De som vurderer en ladbar hybrid, har mye å velge i. Selv om teknologien nå utviser lavere frekvens av mekanisk hikke hver gang batteri og bensinmotor skifter på å dra lasset, er det ikke så mange i kategorien sportsbil.

En del produsenter skilter med høye tall basert på elektromotorenes kraftige moment, og de fleste har en form for sportsmodus som gjør at instrumentene lyser rødt. Peugeot har tydeligvis satt som mål at de skal tilby et mer spennende alternativ.

NESTEN ALT INKLUDERT: Det store soltaket på testbilen er ekstrautstyr til 13.900 kroner. Dersom en ønsker perlemorshvit lakk tilkommer det også et påslag på 8.900, men utover det er alt annet inkludert. Foto: Ragnvald Johansen

Inviterer til testing

En turboladet bensinmotor på 1,6 liter samarbeider ifølge produsenten med to elektromotorer, noe som gir firehjulstrekk, 360 hestekrefter og 520 Nm. 

0-100 km/t er jo en målestokk som enkelte kanskje synes er litt avleggs. Men det er noe med denne Peugeot-en som inviterer til å sjekke om de oppgitte tallene stemmer. Trafikken stilner ved en påkjøringsrampe til motorveien, der grensen er nettopp 100 km/t. Etter å ha sikret at ingen kommer susende bakfra, blir det full stans et lite øyeblikk, og så smeller høyre pedal mot gulvet. Ifølge produsenten tar opplevelsen 5,2 sekunder, og det stemmer bra med

observasjonene.

Smultring

Der andre biler med kombinasjonsbruk har en tendens til å hyle og lugge litt under kraftig pådrag, utviser Peugeot-en en samlet kraftprestasjon som vitner om mange timer med finjustering. Den byr opp til dans med de to girhendlene bak rattet, og ved påfølgende hurtig fil-skift og forbikjøring kryper den sammen og bykser forbi. Sjelden har det vært mer passende med et rovdyr i grillen. Det er rett og slett en fryd å kjenne firehjulstrekket jobbe aktivt med fordeling av dreiemomentet, formidlet gjennom det kompakte rattet. 

Det er langt i fra rundt, men formet mer som en supersonisk smultring for de som er sultne på spenning i hverdagen. En kan lett holde seg innenfor lovens rammer, og allikevel gjøre kjøreturen til en opplevelse. Rundkjøringene på vei opp forbi Mjøndalen mot Hokksund gir muligheter for å kjenne på g-krefter og veigrep.

HAIFINNER: Nederst har sportsavdelingen til Peugeot montert intet mindre enn tre haifinner. Det er usikkert om de gjør at bilen går fortere, men de får i hvert fall folk til å kikke en ekstra gang. Foto: Ragnvald Johansen

På høyde med tyskerne

De digitale instrumentene er synlige over den flate toppen av rattet, og de inntar en rekke avanserte grafiske konstellasjoner ettersom en skifter kjøremodus og tema. Både oppløsningen og opplysningene de formidler er kvalitetsmessig på høyde med flere tyske konkurrenter. Interiøret har en klar designmessig identitet, og enkelte detaljer gjenspeiler måten fronten av bilen er utformet på. 

Setene er elektrisk justerbare, med uttrekkbar støtte for lårene. Etter en dag på landeveien er de fremdeles svært komfortable, samtidig som de gir god sidestøtte ved aktiv svingkjøring. Stereoanlegget leveres av den franske produsenten Focal, og de ti høyttalerne formidler både AC/DC og Dire Straits uten anstrengelser.

Hører etter

508 Peugeot Sport Engineered er lastet med utstyr, ser tøff ut, og kjører som en sportsbil. Punktene på plusskontoen hoper seg opp. Håpet er at stemmestyringen skal kunne skape litt balanse i regnskapet, ved å være like umulig å bruke som alle andre lignende systemer. Men også der viser det seg at ingeniørene har hatt fokus på detaljer. 

For første gang på en biltest hører stemmen i dashbordet etter, skifter radiokanal og endrer temperatur uten å be om repetisjon. Det er først når den får i oppgave å sette kurs mot statuen av Ole Einar Bjørndalen at vrangsiden vises, men det kan jo like gjerne skyldes en preferanse for franske skiskyttere.

UVANT: Størrelsen på rattet kan være noe uvant i starten, men det er godt å holde i og gir gode tilbakemeldinger når du løsner på slipset. <strong>Foto: Ragnvald Johansen</strong> (1 / 4)
UVANT: Størrelsen på rattet kan være noe uvant i starten, men det er godt å holde i og gir gode tilbakemeldinger når du løsner på slipset. Foto: Ragnvald Johansen

Minus i boka

Som nevnt er fjæringen justerbar, og når en velger «Komfort» med knappen foran girspaken blir de faktisk merkbart mykere. Litt mer trykking bringer frem «Electric» i displayet, noe som overlater driften til batteriet på 11,5 kWh og de to elektromotorene på 81 kW foran og 83 kW bak. På batteridrift oppgis toppfarten til 140 km/t, noe som naturlig nok ikke ble testet. Men ytelsene er mer enn gode nok til at den fungerer som elbil.

Rekkevidden oppgir Peugeot til 42 kilometer målt etter WLTP, og det blir et lite minus i boka for å ikke greie EU-kravet på 50.

Utfordrer tysk trekløver

For en tid tilbake viste Peugeot frem den nye logoen deres, en moderne tolkning av løvehodet fra 70-tallet. Samtidig sa de litt om tilværelsen under den store Stellantis paraplyen, der Peugeot etter sigende skal få rom til å vokse. De unngikk betegnelsen Premium, og brukte heller ord som høyvolums kvalitetsmerke.

Dersom denne modellen er den første i en serie med Sport Engineered modeller, lover det svært godt. Og da bør nok det tyske trekløveret følge med i speilet, for franske utfordrere med gule huggtenner kan komme susende fortere enn de aner.

VILLE IKKE: Da GPS-en ble bedt om å finne veien til statuen av Ole Einar Bjørndalen mistet den både humøret og viljen. Kan hende den foretrekker franske skiskyttere. Bruk av pekefinger fremfor stemmestyring sikret dette bildet. Foto: Ragnvald Johansen

Virkelige mennesker

508 Peugeot Sport Engineered er tilgjengelig både som sedan og stasjonsvogn, med priser fra henholdsvis 684.900 og 699.900 kroner. Til forskjell fra en del konkurrenter, er omtrent alt tenkelig utstyr inkludert i prisene, men det store soltaket du ser på bildene koster 13.900 i tillegg. Grå metallic er standard, sort kommer på 6.900 kroner, og hvit perlemor står oppført med 8.900 kroner. Stasjonsvognen i testen har plass til virkelig mennesker i baksetet, og et bagasjerom på 530 liter som kan økes til 1.780 med flatpakkede passasjerer.

Tilhengerfeste står også på listen, og maksimal belastning er 1.270 kg for stasjonsvognen, og ti kilo mindre for sedanen. Importøren melder at modellen ble tilgjengelig fra mars, og at de foreløpig har solgt ti stykker.

RALLY I SLEKTA: Peugeot har lange tradisjoner innen motorsport, blant annet rally. Denne grusveien fristet over evne, og er medskyldig i at bilen på bildene ikke er gullende ren. Foto: Ragnvald Johansen