<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
FLAGGSKIPET: BMW 7-serie er blitt større og en helt ny bil, ikke minst i Norge hvor den kun kommer som ren elbil. Foto: Daniel Kraus

Ny luksuselbil: – Vanskelig å ikke digge

PALM SPRINGS, CALIFORNIA: Syvende generasjon BMW 7-serie tar både sjåfør og passasjerer til nye høyder. I Norge gjør de det kun med elbilen i7.

Publisert 19. nov. 2022 kl. 08.42
Oppdatert 2. des. 2022 klokken 14.59
Lesetid: 7 minutter
Artikkellengde er 1656 ord
Test av BMW i7 xDrive60
Syvende generasjon BMW 7-serie tar både sjåfør og passasjerer til nye høyder.

Luksus kan være grenseløs, men det kan prisen også bli. BMW 7-serie har siden 1977 levert luksus, men også teknologi, komfort og sportslighet til nærmere to millioner kunder til priser som er langt mer overkommelige enn det Bentley og Rolls-Royce tilbyr.

HISTORIEN: I løpet av 45 år og seks generasjoner har nærmere to millioner BMW 7-serie gitt kravstore sjåfører mye å glede seg over. Foto: Daniel Kraus

Det var lenge slik at direktører med stor mage og tredelt dress kjørte Mercedes-Benz S-klasse, mens sjefdesignere og motorsportsutøvere foretrakk BMW 7-serie når de hadde fri. Nå er det andre kriterier som avgjør, hvor drivlinjen er blitt viktigere, ikke minst i elbillandet Norge.

Kun elbil

Den syvende generasjonen av 7-serie som nå lanseres kommer som seg hør og bør også som elbilen i7 xDrive60, som er den eneste modellen nordmenn tilbys. I alle fall inntil i7 M70 xDrive leveres med 660 hestekrefter neste år for å ta opp kampen mot EQS i AMG-versjon. Først er det imidlertid EQS 580 4Matic til omtrent lik pris som skal utfordres, også når de rundt 200.000 kronene i vektavgift og moms legges på fra nyttår.

STORBIL: Selv den store grillen med lyslinje krymper i den nye fronten hvor lyktene er blitt todelt og utformingen kan varieres. Foto: Daniel Kraus

7-serie med V8-motor kommer ikke til Europa i det hele tatt, mens diesel-, bensin- og plugg-inn hybrid-modellene forbeholdes andre land. Det gjør ikke noe, for elbilen dekker praktisk talt alle dine behov.

Drivlinjen er ganske lik den du kjenner fra BMW i4, men et batteri på 101,7 kWh betyr økt rekkevidde på inntil 625 kilometer. De 544 hestekreftene fordelt på to motorer tar bilen fra 0 til 100 kilometer i timen på 4,7 sekunder på vei mot toppfarten på 240.

BMWs operativsystem i åttende generasjon har fått mange nye funksjoner, mens det brukervennlige kommandohjulet er beholdt i iDrive. Foto: Daniel Kraus

Sistnevnte er av mer akademisk karakter for de fleste, men kjekt å vite hvis du skal blåse gjennom Tyskland. Eller krysse USA, for lokale Sheriffer, Politi og Highway Patrols bryr seg tydeligvis ikke lenger særlig om brudd på fartsgrensene.

Ekstra lang

Skal du kjøre inn til og gjennom byen, ut på og langs landeveien, eller suse av gårde på motorveien merker du fort at BMW i7 er en stor bil. Den eneste versjonen de nå lager er hele 13 centimeter lengre enn den utgående bilen med lang akselavstand. Litt høyere og bredere er den også blitt, så det står ikke på plassen. Sammen med et stort batteri, to elmotorer og alt du forventer at utstyr i en luksusbil veier den dessuten over 2,7 tonn når du har satt deg inn.

MAJESTETISK: Med en lengde på 5,4 meter og klassisk storbilfasong ser den nye 7-serien ut som en ekte luksusbil. Foto: Daniel Kraus

Dette merker du over trikkeskinner, asfaltskjøter og andre skarpe ujevnheter, men den avanserte luftfjæringen sluker underlaget så godt at luksusfølelsen uansett er påtrengende. Deilige seter, praktisk talt alt av utstyr og nydelige materialer i en lekker utforming bidrar også til dette.

Vekten påvirker også bremselengden, men gjør du som du skal og tilpasser hastigheten etter forholdene, byr det ikke på problemer. Spesielt ikke hvis du har oppgradert til M Sport-bremser, som også får bistand av et effektivt regenereringssystem, som alene kan retardere bilen med 0,22 G. Overgangen mellom generator og skiver skjer umerkelig og bedre enn hos de fleste andre.

STOREBROR: Førermiljøet ligner på det i i4, mens en smal lyslinje i hele dashbordets bredde med nye funksjoner og oppgraderte materialer skiller dem godt fra hverandre. Foto: Daniel Kraus

BMW-magi

Gjør du mer av det du skal og setter bilen i Sport og kjører litt aktivt på svingete veier også, vil vekten påvirke kjøringen, men BMW tryller som vanlig bort noen av de fysiske lovenes gjennomslagskraft. Deres Active Integral Steering gjør at bakhjulene følger forhjulene i høye hastigheter og svinger mot dem i lave. Kjekt på trange steder, men også gjennom åpne svinger.

FREMTIDEN: Fra rattet kan du blant annet betjene Boost-hendelen for å forenkler forbikjøringer og skru på Driver Assist Plus for selvkjøring på nivå 3. Foto: Daniel Kraus

En elektronisk styrt bakakseldifferensial gjør sitt ytterste for å fordele kreftene optimalt når bilen ikke kjører rett frem. Aktive stabilisatorstag gjør også sitt for å motvirke krengning, så du kan kjøre bilen raskt og ubesværet helt til du tror du er på en bane og skal sette rundetider. Da blir bilen for stor og tung.

I Sport strammes dessuten sidevangene i setet litt inn, hvis du ikke allerede har gjort det manuelt, når du også valgte sittestilling, ventilasjon og massasjeprogram. Elektrisk justering av rattet bidrar også til at de fleste bør finne seg til rette, enten de skal rett fra A til B, eller legger inn en morsom omvei.

LIDER FOR SKJØNNHETEN: BMW i7 har 19-tommers felger som standard, men 21-tommere ser bedre ut, samtidig som rekkevidden forringes. Foto: Daniel Kraus

Luksusteater

Med en oppgradert baksetepakke kan du flytte høyre forsete helt frem, vippe ut leggstøtte og fotskammel, samt legge ned bakseteryggen til en ekte Business Class.

Massasje, varme og ventilasjon har du selvfølgelig også, men den store nyheten er den 31 tommer store teaterskjermen du kan senke ned fra taket for å se på Netflix, YouTube eller andre av dine favorittprogrammer. Kombinert med et heftig Bowers & Wilkins-anlegg blir teateropplevelsen så god at kampen om TV-en i stuen utgår.

LUKSUS: Deilige bakseter, en enorm skjerm og flott stereo gjør transportetappene komfortable for passasjerene. Foto: Daniel Kraus

Med dette baksetet er ryggen låst, så du kan glemme å dra på ski uten skiboks eller klister på setene. De vanlige setene tillater en liten skiluke, men skal familien på tur blir det mer klister på setene.

Egen betjening

Baksetepassasjerene har dessuten en digital skjerm i dørene, hvor de kan styre klima, underholdning, lys, telefon, solskjerming og setefunksjoner. I tillegg til en knapp for betjening av dørene som kan åpnes og lukkes elektrisk.

NYHET: Åpning av de elektriske dørene, justering av luftdyser og lys er noe av det som betjenes fra den nye lyslinjen i dashbordet. Foto: Daniel Kraus

Den doble og store buete skjermen foran sjåføren, har fått selskap av en smal lyslinje i hele bilens bredde hvor luftdyser og enkelte andre funksjoner også har fått plass. Som knappene for de elektriske dørene, hvis du ikke drar dem inn manuelt og lar soft-close avslutte jobben. Et Head-up display gir sjåføren ytterlige kjøreinformasjon underveis, litt avhengig av oppsett.

Apper både i telefonen og ombord lar deg forberede, styre og betjene bilen på alle tenkelige og utenkelige måter. Fjernbetjent parkering slik vi husker fra James Bond i «Tomorrow never dies», stemmestyring, iDrive, berøring og rattbetjening lar deg utforske og bruke de utallige funksjonene bilen har, inkludert Apple CarPlay og Android Auto. Brukervennligheten er meget god, men du må sette av tid hvis du skal lære deg alt.

UTSLIPPSFRI: De smale lyktene runder hjørnet for et bredt og lavt uttrykk, mens diffusoren kler bilen godt, selv uten eksosrør. Foto: Daniel Kraus

Selvkjøring

Savner du noe kjøre- og sikkerhetsteknologi ombord er du antagelig pilot eller ubåtkaptein. Driver Assist Plus lar deg kjøre bil uten å røre ratt og pedaler på enkelte motorveistrekninger.

Du må riktignok se på veien, for bilen følger med på at du gjør det, og du kan skifte fil bare ved å aktivere blinklyshendelen. Litt skummelt i 120 kilometer i timen, men fiffig når du blir vant til den amerikanske kjørestilen hvor du stadig må bytte fil for å komme raskest mulig frem.

DIGITAL: I skjermene bakdørene kan passasjerene betjene en lang rekke komfortfunksjoner uten å måtte plage sjåføren. Foto: Daniel Kraus

Plastallergi

Testbilen var godt utstyrt og selv ikke nede på B-stolpene har materialansvarlig vært på plastlageret. Kun enkelte deler i luftdysene er av plast, mens dørlommene i skinn er polstret på innsiden. Flere skinnkvaliteter kan velges på dashbord, paneler og seter, inkludert todelt Merino-skinn, hvor den ene delen kan være Kashmir-ull.

Myke og dype gulvtepper passer bedre under Californias sol enn på slapsete vinterveier i Norge, men gummimatter finnes sikkert også. Et gigantisk glasstak slipper inn så mye lys og varme du måtte ønske mens firesoners klimaanlegg finjusterer temperaturen for alle ombord.

Lider litt

Med den klassiske storbilfasongen har i7 større luftmotstand enn EQS. Dette går ut over rekkevidden, men man må lide for skjønnheten. 21-tommers felger kler bilen godt, men 19 tommer er standard, så da lider man for rekkevidden i stedet.

KLASSISK: Langt panser, store hjul, høy skulderlinje og tilbaketrukket overbygg gir den nye BMW 7-serie et klassisk uttrykk. Foto: Daniel Kraus

Den store nyregrillen med lyslinje kler bilen bedre enn på i4, mens den nedre delen av fronten kan velges i en vanlig eller sportslig variant. Frontlyktene er blitt todelte med kjørelys over og LED Matrix under. De såkalte laserlysene er på vei ut, men kjørelysene kan leveres med Swarovski-krystaller for en kul optisk effekt.

STJÅLET: Setejusteringen er stjålet fra konkurrenten, men utformingen for øvrig er særegen og lekker, ikke minst når materialkvaliteten er hevet til det ypperste. Foto: Daniel Kraus

Bakfra er det kun ekspertene som ser forskjell fra forgjengeren, men selv uten eksosrør ser i7 tøff ut. For første gang kan 7-serie dessuten leveres med tofarget lakk, slik Bentley og Rolls-Royce er mest kjent for. Det sier litt om hvor BMW legger listen.

BMW i7 xDrive60

 

Drivlinje To elmotorer 4x4

HK/kW/Nm 544/400/745

0-100 km/t 4,7 sek.

Toppfart 240 km/t

Vekt 2.705 kg

L/B/H 539/195/154 cm

Batteri (netto) 101,7 kWh

Rekkevidde WLTP 625 km

Ladeeffekt 195 kw

Bagasjerom 500 liter

Tilhengervekt 2.000 kg

  • Pris fra 1.187.720 kr
  • Pluss

Luksus

Ytelser

Kjøreegenskaper

  • Minus

Bagasjeromsløsning

Avgiftsspøkelset

Vekt

  • Design

Fasongen er klassisk stor luksusbil med nye lykter, store hjul og andre elegante detaljer.

  • Førermiljø

Nydelig gjennomført med både utforming, materialvalg og brukervennlighet, også i baksetet.

  • Kjøreegenskaper

Bilen er stor og tung, men det lave tyngdepunktet, avanserte understellet og xDrive hjelper godt.

  • Ytelser

Du kommer ikke til å savne mer effekt, enten du kjører selv eller blir kjørt til flyplassen med dårlig tid.

  • Plass

Romsligheten, baksete- og bagasjeromsplassen er god, men skal du ha med flere par ski vil du slite.

  • Mye for pengene

Elbilene har tegnet kartet på nytt, og selv med noen hundre tusen i avgifter fra nyttår er dette et godt kjøp.

  • Konklusjon 9

BMW har ikke gitt opp kampen om luksussegmentet og det er vanskelig å ikke digge i7.