<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
Alfa Romeo

Ny Alfa Romeo-SUV testet – får egenskap nordmenn vil sette pris på

Alfa Romeo Tonale PHEV Q4 Veloce kan bli en konkurrent til det tyske trekløveret, men bare hvis ett viktig spørsmål blir avklart.

Publisert 31. des. 2022 kl. 14.43
Lesetid: 6 minutter
Artikkellengde er 1334 ord

Juan Manuel Fangio og Enzo Ferrari har det til felles at de begge var racerførere for Alfa Romeo. Den gangen valgte en del førere å kjøre uten sikkerhetsbelte, i håp om å bli kastet langt nok ut av bilen til å unngå flammehavet dersom ulykken skulle være ute. 

Enzo Ferrari skal ha vært ærlig på at de mange dødsulykkene medvirket til at han gikk over i en administrativ rolle. Der etablerte han Scuderia Ferrari, som i starten var racing-stallen til Alfa Romeo. Senere begynte han å bygge egne biler, men det er en annen historie.

FINE DETALJER: På det digitale dashbordet i Alfa Romeo Tonale PHEV Q4 Veloce er tallene på speedometeret snudd andre veien etter 200 km/t, slik det var de klassiske bilene med analoge instrumenter. Ragnvald Johansen

Honning og chili

På Stellantis egen testbane Balocco i Italia fyller en Ferrari V12-motor luften med en lydmessig blanding av honning og chili, silkemykt og fyldig med brennhete undertoner. Litt lengre borte presser en forkledd Maserati rundetider med lydløs eleganse, og bærer bud om merkets elektriske fremtid. I depot står dagens testbiler klare for et par runder på racerbanen.

RACING HISTORIKK: Alfa Romeo Tonale Q4 PHEV Veloce skal være budbringeren om merkets fremtidige satsing på sportslig kjøring, og løfte merkets rikholdige racing-historikk inn i den elektriske tidsalderen. Ragnvald Johansen

Den kompressor-matede rekke-åtteren som Fangio i sin tid blåste konkurrentene av banen med, er for lengst skiftet ut med maskineri som tåler EU-krav til utslipp og støynivå. Modellnavnet «Tonale» refererer til nettopp det lydmessige, og testkjøring i fjellene over Balocco vekker noen mistanker om motorlyden som dukker opp igjen litt lengre nede. 

LYDLØS: Til tross for det synlige eksosrøret laget denne forkledde Maseratien ikke noe lyd i det hele tatt rundt Balocco testbanen, som er eid av Stellantis-gruppen. Ragnvald Johansen

Teknologisk Tentakel

Et avkledd chassis avslører en stor blå kloss av stål plassert foran bakakselen. Den inneholder batteriet på 15,5 kWh, og sett fra siden gir den inntrykk av å sende ut en høyteknologisk tentakel langs kardang-tunellen for å sluke bensinmotoren. Kraftverket som fremdeles pakker sammen fossilt brennstoff og antenner det har et nokså beskjedent volum på 1,3 liter, men skal ifølge Alfa Romeo levere 180 hk og 270 Nm. På bakakselen står det en elmotor på 90 kW og 250 Nm.

Det betyr at denne bilen har firehjulsdrift, noe kravstore nordmenn nok ønsker seg i en SUV – uavhengig om den er ladbar eller helelektrisk. 

STREKKER SEG UT: Sett fra siden ser det ut som om den blå klossen med batteriet inni strekker seg ut i retning av bensinmotoren, for å sluke den og gjøre alt elektrisk. Alfa Romeo Tonale Q4 PHEV Veloce er en plugg-inn-hybrid, men planen er å kun produsere elbiler fra 2027. Ragnvald Johansen

Rød støtdemper

Produsenten opplyser at de to til sammen gir Alfa Romeo Tonale PHEV Q4 Veloce et nokså langt navn, firehjulstrekk, moment-fordeling ved aktiv kurve-kjøring og særdeles gode evner til bakkestart på norske vinterveier. 0-100 km/t oppgis å ta 6,2 sekunder og toppfarten er 206 km/t. Fjæringen er sportslig, noe du vil merke ganske godt i bygater kledd med italiensk brostein.

STRAM OG STRAMMERE: Ved å skru denne over fra «N» til «D» i Alfa Romeo Tonale PHEV Q4 Veloce endres fjæringen fra stram til enda strammere. Alfa Romeo

Ved å vri knotten merket «DNA» fra «N» som skal være normalen til «D» som skal være dynamisk, lyser både instrumentene og knappen med bilde av en støtdemper rødt. Da blir fjæringen enda stivere, og på italienske småveier kommunen har lappet sammen en rekke ganger får du en rikholdig strøm av inntrykk formidlet via seteryggen. Heldigvis går det an å trykke på støtdemperen for få tilbake noe ettergivenhet, med eksos-lyd og røde instrumenter i behold.

RUGLETE: En del av bygatene i Italia er dekket med brostein, noe som formidles ganske tydelig i Alfa Romeo Tonale PHEV Q4 Veloce, særlig dersom du kjører i «Dynamic» Alfa Romeo

Mistenkelig tøff lyd

Ute på Balocoo racerbanen kommer den sportslige fjæringen til sin rett. Racerføreren som leder an i den hvite Alfa Romeo Giulia-en øker tempoet, og demonstrerer at det bare er å kaste seg gjennom sikksakk kombinasjonene.

PACE CAR: Raceføreren som ledet an rundt Balocco racerbane benyttet en Alfa Romeo Giulia med passende skilt montert ved siden av den ikoniske grillen. Inni depot skimtes fem stykk Alfa Romeo Tonale Q4 PHEV Veloce. Ragnvald Johansen

Alfa Romeo Tonale PHEV Q4 Veloce følger lydig etter, og det føles som om bilen har mye mer å gå på med hensyn til både grep og vilje til å skifte retning. De italienske ingeniørene forklarer at firehjulstrekksystemet bremser det innerste fremhjulet samtidig med at elmotoren gir mer skyv til ytterste bakhjul.

GODT SKYV: På svingete veier viser Alfa Romeo Tonale Q4 PHEV Veloce at de 280 hestene er både våkne og villige til å skape litt spenning i hverdagen. Alfa Romeo

Det ser ut til å gjøre susen, og når svingen åpner seg og blir en langside er det godt skyv i bilen. Eksosen har en kraftig raspende snert når du kjører i «dynamic» som nesten er mistenkelig tøff, og den hovedmistenkte er stereo-anlegget som høres ut til å smøre på ekstra godlyd. På hver side av rattet har de montert gir-hendler i ekte aluminium, og det er en fryd å leke racerfører med dem, særlig siden den sekstrinns automatgirkassen villig lar seg overstyre.

EKTE VARE: Girhendlene bak rattet i Alfa Romeo Tonale PHEV Q4 Veloce er laget av ekte aluminium, og gjør det til en fryd å leke med den sekstrinns automatkassen. Alfa Romeo

Bly-tøfler

Tilbake på landeveien skrus kjøremodus over på «A» for avansert effektivitet. Eller med andre ord for å kjøre den som elbil så lenge det 125 kg tunge batteriet varer. WLTP rekkevidde oppgis til 69 km, men du kan ikke ha på bly-tøflene dersom du skal nærme deg det i virkeligheten.

ETTERLENGTET: Alfa Romeo Tonale PHEV Q4 Veloce får endelig knappen merket EV, en mangel som nok har hindret det helt store salget av øvrige modeller her i landet. Alfa Romeo

Det går an å dykke inn i menyene på skjermen og få motoren til å lade mens du kjører, men forbruket blir da langt høyere enn det oppgitte intervallet på 0,11 - 0,14 liter per mil. Med den innebygde laderen på 7,4 kW i toppmodellen Veloce sier Alfa Romeo at batteriet er fullt igjen på 2,5 timer.

BEGGE DELER: I tillegg til den innebygde laderen på 7,4 kW går det også an å lade Alfa Romeo Tonal PHEV Q4 Veloce ved hjelp av motoren mens du kjører, men da stiger forbruket merkbart. Alfa Romeo

Veloce er også det eneste utstyrsnivået som er aktuelt for Norge ifølge importøren, og de avventer å komme med norske priser til etter at de nye avgiftene er endelig vedtatt. Med helt uoffisiell synsing rundt det som muligens blir en indikasjon på prisnivået, antydes det et sted rundt 700.000 kroner.

Som en fin klokke

Dersom det bli fasit betyr det at Alfa Romeo Tonale PHEV Q4 Veloce parkerer i samme prisgruppe som blant annet BMW X1 og Audi Q3 med noe utstyr. Tyskerne er velkjente og trygge valg, og noen vil kanskje vegre seg litt for å velge italiensk. Men en av de første punktene som fremheves på pressekonferansen er at Alfa Romeo har inntatt førsteplass på kundebarometeret til J.D. Power.

(1 / 3)

Designen er typisk Alfa Romeo, stilig, tøff og elegant, med mange sportslige linjer, og du vil helt klart skille deg ut på skolens parkeringsplass etter foreldremøtet. Innvendig er det også lekre detaljer, som at tallene på det digitale speedometeret er snudd fra 220 km/t og oppover for at de skal kunne leses riktig vei. Bilen går ikke i mer enn 206 km/t, men i likhet med den raspende eksos-lyden står opplevelsen like mye i fokus som faktiske ytelser. 

De færreste vil nok ta med seg plugg-inn-hybriden ut på racerbanen og teste hvilken ende av bilen som slipper først. Men akkurat som en fin klokke du kan dykke flere hundre meter med, gir Alfa Romeo Tonale PHEV Q4 Veloce den gode følelsen av at det skal ikke stå på redskapen den dagen du vil prøve.