<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
FUTURISTISK: BMWs nye CE 04 ser ut som den er tatt rett fra tegnebrettet på konseptmøtet. Foto: BMW

Et utseende kun en mor kan elske

BMW kaster seg inn i kampen om urban mobilitet – og treffer spikeren på hodet.

Publisert 10. mars 2023 kl. 18.50
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 923 ord

Folk sender lange blikk, hoder legges på skakke og nakker får kink når du kjører forbi i denne teknologiske nyvinningen fra BMW. 

Ikke fordi den høres – den er jo elektrisk må vite – men fordi den har et design ingen har sett før. Og som ikke ligner grisen. Den sjokkerer og imponerer på samme tid. 

Hate it or love it, men BMWs nye CE 04 er en fantastisk maskin til sitt bruk.

BMW CE 04
BMW CE 04

Rekkeviddeangst?

Med 130 kilometer oppgitt rekkevidde har du nok av spillerom når du farer frem og tilbake fra møte til møte, fra butikken og videre til trening, eller om du kun skal tur-retur jobb.

Undertegnede klarte å tyne 106 kilometer ut av den helelektriske doningen. «Enda en rekkeviddeoptimistisk produsent» tenker du kanskje. Men vent. 

BMW CE 04

 

0-50 km/t 2,6 sek.

Toppfart 128 km/t

HK/kW/Nm 42/31/60

Vekt 231 kg

L/B/H 229/86/120 cm

Batteri (netto) 8,9 kWh

Rekkevidde WLTP 130 km

Ladeeffekt 6,9 kW

Bagasjerom Stort nok til indisk take-away og ladekabel

Pris fra 110.000 kr (eks. fratrekk på 25.000 i Enova-støtte)

Denne modellen 125.000 kr (eks. fratrekk på 25.000 i Enova-støtte) 

PLUSS

  • Overraskende morsom
  • Tysk kvalitet
  • Head-turner

MINUS

  • Ikke hurtiglading
  • Lite forseggjorte felger
  • Svampete styring i landeveishastighet

DESIGN

  • Hate it or love it

FØRERMILJØ

  • Behagelig og oversiktlig sittestilling
  • Flere setevalg, store konfigurasjonsmuligheter
  • Varme i holker og sete 

KJØREEGENSKAPER

  • Svampete når farten er høy
  • En fryd i smale bygater
  • Overbevisende svingradius
  • Laget for italienske bakgater?

YTELSER

  • Upåklagelig 0-50
  • Fin pendlermaskin
  • Ikke laget for svingete landevei

PLASS

  • God plass til ekstra hjelm, matvarer eller annet i oppbevaringsrommet under setet

MYE FOR PENGENE

  • Forbrenningsmotor er fremdeles et langt billigere alternativ, men over tid vil elektrisk lønne seg

KONKLUSJON – 5

  • Med så mye kjøreglede i en så liten forpakning er det vanskelig å ikke trekke på smilebåndet. Design og funksjonalitet er det heller ikke noe å utsette på. Hurtiglading, eller snarer mangel på sådan, trekker ned fra toppkarakter.

Oppnådd rekkevidde skjedde nemlig med kjøring i «Dynamisk»-modus («Sport» på norsk) og på motorvei med passasjer – uten en halv tanke på å kjøre økonomisk. Her skulle elektrisk bunndrag på svingete veier nytes og hvor lang realistisk rekkevidde du kan tyne ut av nyvinningen avsløres. 

LAGRING: Godt med lagringsplass i rommet under setet. Foto: Sindre Nikolai Aker

Varmeholkene nærmest sved under hanskene og heten i salen kokte de edlere deler. Det fikk virkelig kjørt seg, batteriet på 8,9 kWh – som for øvrig bruker samme celler som i den bayerske bilprodusentens SUV av typen iX.

Resultatet er slående godt og estimatet på gjenstående rekkevidde edruelig.

Batteriet var fulladet etter endt arbeidstid og diverse ærender i Oslo by var først på listen. Deretter bar det ut på tre mil med svingete landevei – som dessverre ikke ga nevneverdig med sportsfølelse ved nedlegg – passasjer ble plukket opp og vi raste av gårde på motorvei til kveldens treningsøkt. Vel hjemme var det 8 prosent igjen på batteriet, nok til å hente indisk på kvelden – som ble lagret trygt i rommet under setet – og fremdeles mer enn nok strøm til å kjøre til kontoret dagen derpå. 

Rekkeviddeangsten er det bare å legge igjen i skuffen hjemme. 

Med særs snill kjøring ble forbruket presset ned i 5,7 kWh pr. 100 km. De oppgitte 130 kilometerne bør være godt oppnåelig for den rekkeviddebevisste sjåfør.

Skamfull glede

Akselerasjonen på 2,6 sekunder fra 0 til 50 km/t gir berg-og-dag-bane-lignende følelse når du bremser og gasser mellom humpene i nabolaget.

Selv tok vi oss selv i å le i hjelmen – noe av den samme gleden som når man presser Ducati Monster 1200-en på svingete veier og forhjulet løfter seg etter apeksen – men stoppet da vi kom på at vi kjørte en elektrisk pysescooter.

Elektrisk dragrace: Porsche Taycan mot spinnvill elsykkel
Dragrace-banen på Gardermoen er blitt elektrisk. Porsche Taycan GTS må forsvare seg mot den ekstreme elsykkelen Zero SR/S, men hvilken er raskest?

Fysj å fy. Flaut. Men også litt forfriskende. Så mye glede i så liten og kompakt innpakning. Imponert.

Salen var noe kort for voksne menn på 185 cm, og man sitter ikke kjempekomfortabelt. Passasjeren var imidlertid av en en helt oppfatning og syntes setet var så behagelig og lydbildet så stille at hun ikke var langt unna å sovne på svippturen ut på E6.

Det skal nevnes at setet kommer i tre forskjellige størrelser, så konfigureringsmulighetene er tilgjengelig.

Lading og infotainment  

Hurtiglading kan nyvinningen dessverre ikke skilte med, men semihurtiglading gir fullt batteri på bare én time og 40 minutter. Med vanlig stikkontakt tar det imidlertid 4 timer og 20 minutter. Da har du fullt batteri og er klar for nye eventyr ved lunsjtider dersom du starter arbeidet i åtte-draget.

Og det er det en scooter av dette kaliberet er laget for – korte turer hit og dit i en travel hverdag – og da er heller ikke hurtiglading nødvendig. 

Den enorme skjermen på over 10 tommer ga god oversikt over fart, gjenstående rekkevidde og strømforbruk. For enda mer brukervennlighet kan man koble til telefonen, men det fungerte med vekslende hell. 

Som teknologisk fremoverlent burde det ikke vært noe problem å få dette til å fungere, men noe så enkelt som å få mobiltelefon, Spotify og Packtalken i hjelmen til å fungere godt sammen, skulle vise seg å være utfordrende.

LADEROM: Her kan du lade mobilen i eget luftkjølt rom. Foto: BMW

God gammel bluetooth-tilkobling mellom mobil og intercom endte med å bli løsningen. Jeg koblet meg likevel til scooteren med telefonen for å se sanger og GPS-veiledning på skjermen. Mobilen ble lagt til lading i et eget egnet rom med lufting. Fiffig.

Verdict

Her trenger du ikke ha rekkeviddeangst, CE 04 lader raskt nok til å gi deg nok juice for ærender både i og utenfor byen og gir deg i tillegg et stort glis om munnen når du gir flatt jern. Følelsen av å gli lydløst gjennom stillestående trafikk forbi hissige bilister som vil hjem for helgen er magisk.

Klarer du å se forbi dette utseendet kun en mor kan elske, er det ikke noe spørsmål. Nevnte vi raus støtte fra Enova ved kjøp av el-motorsykkel? Et røverkjøp til prisen.