<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
KOMMER SNART: Nye Nissan Qashqai – denne gangen med en merkelig hybridmotor. Foto: Nissan

Ny Nissan på vei, men denne gangen kun som hybrid

Snart kommer en ny utgave av Nissan Qashqai, men diesel er droppet til fordel for et hybridsystem du nok knapt har hørt om.

Publisert 29. jan. 2021 kl. 14.12
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 454 ord

Siden Nissan Qashqai kom på markedet i 2007 er det solgt hele 32.988 biler i Norge, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken. Det må sies å være et solid tall – også når det sammenlignes med VW Tiguan-salget i samme periode: Den populære folkevognen er det solgt 30.909 stykker av.

Diesel er ut – hybrid er inn

Bilen som nå lanseres er 3. generasjon Nissan Qashqai, men noen dieselversjon er det ikke lenger snakk om. Kun delelektriske drivlinjer er å få kjøpt, hvor den ene fremstår som mer uvanlig enn det hybridgale nordmenn er vant med. Alle utgavene av nye Qashqai drives av bensinmotorer, og firehjulsdrift er tilgjengelig. 

Det minste motoralternativet er en 1,3-liter på 140 hestekrefter. Denne er koblet til en manuell girkasse, i likhet med motoren på 158 hestekrefter. Men den «store» kan også fås med firehjulsdrift og en trinnløs automatkasse, for de som ønsker å utsette seg for det. Nissan hevder imidlertid at girkassen nå skal føles mer som en konvensjonell automat, og ikke la turtallet fly i været, slik kontinuerlig variable girkasser er kjent for.

Nissan har inkludert et 12V mildhybridsystem på nevnte motorer, som skal kutte utslipp og lar deg blant annet trille uten at motoren er koblet inn. Hendig. 1,3-literen er for øvrig en gammel kjenning fra samarbeidet mellom Nissan, Renault og Mercedes-Benz.

SALGSVINNER: Det ble solgt over 30.000 av de to forrige generasjonene i Norge. Nå er Nye Nissan Qashqai snart tilbake i ny drakt. Foto: Nissan

Merkelig hybrid

Et dieselelektrisk lokomotiv fungerer ved at en dieselmotor produserer strøm til elektriske banemotorer som setter toget i bevegelse. Dette er grovt sett samme tankegang Nissan har med sin nye Qashqai hybrid. En bensinmotor på 1,5 liter på 158 hestekrefter lader det Nissan kaller et «høytytende» batteri som gir strøm til en elektrisk motor på 140 kW. Det er fiffig nok ingen drivaksler mellom hjulene og bensinmotoren – den er der kun for å produsere strøm.

Denne teknologien er ifølge Nissan blitt meget populær i Japan, men det gjenstår å se om Europa og Norge lar seg overbevise i like stor grad. Det er verdt å notere seg at teknologien, som Nissan kaller e-Power, ikke belager seg på at batteriene lades opp med ekstern strøm. Dette er altså ikke en ladbar hybrid slik vi kjenner det.

IKKE DIESEL: Nye Nissan Qashqai fås kun med hybridsystem og bensinmotor denne gangen. Foto: Nissan

Bilen kommer til sommeren, men salget av Nissan Qashqai med e-Power starter i 2022. En av kokurrentene til Qashqai er Ford Kuga, som kommer som ladbar hybrid. Denne starter på om lag 450.000 kroner og det er grunn til å tro at Nye Nissan Qashqai kan havne i samme prisområde.