<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
FAMILIEBIL? Porsche Taycan Cross Turismo er selskapets svar på folks ønske om en elektrisk stasjonsvogn. Tilhengerfeste er ikke tilgjengelig, men bilen kan fås med et sykkelstativ som tar opp til tre sykler.  Foto: Porsche

Porsche Taycan 4 Cross Turismo: Så mye koster Porsches elektriske stasjonsvogn i «billigversjon»

Porsches elektriske stasjonsvogn fås med over 760 hestekrefter, men det er en annen nyhet mange nordmenn vil bli mer begeistret over.

Publisert 4. mars 2021 kl. 16.32
Oppdatert 4. mars 2021 klokken 16.51
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 668 ord

– Vi regner med at Taycan 4 Cross Turismo kommer til å friste mange elbilkjøpere. Med stort batteri, firehjulstrekk og nesten 500 hestekrefter i overboost, er dette en svært attraktiv pakke som kommer gunstig ut i vårt avgiftssystem, sier Morten Scheel, adm. direktør hos den norske Porsche-importøren Autozentrum Sport.

Rimeligere utgave med firehjulsdrift

Så er den her. Porsches elektriske stasjonsvogn. Med den største batteripakken på 93,4 kWh som standardutstyr i tillegg til firehjulsdrift, kan Porsche Taycan Cross Turismo bli en storselger for den norske Porsche-organisasjonen. 

FIREHJULSDRIFT BLIR STANDARD: Porsche Taycan Cross Turismo levers med motor foran og bak og trekk på alle fire som standard. Oppgraderte motorer koster ekstra. Foto: Porsche

Startprisen på 848.000 for Taycan 4 Cross Turismo-modellen gjør Porsches nye og elektriske stasjonsvogn oppnåelig for en større del av befolkningen, og den er i utgangspunktet rimeligere enn Audis konkurrerende modell e-tron GT, som foreløpig ikke er å få som stasjonsvogn. 

Audi e-tron GT koster fra 899.000 kroner, har 476 hestekrefter og en rekkevidde på 488 kilometer. Begge elbilene bygger på samme plattform og er omtrent like lange, men Audi e-tron GT har ikke Porschens bagasjerom på opp mot 1.212 liter med setene lagt ned. 

Med andre seterad oppreist, sluker bagasjerommet i nye Taycan Cross Turismo 446 liter, mot e-tron GTs 405 liter.

Flere modeller

Selv om det er grunn til å tro at innstegsmodellen med firehjulsdrift og stort batteri til en startpris på 848.000 kroner blir mest populær i Norge, fås Taycan Cross Turismo også med andre motoralternativer. De mer kraftige har ytelser på superbilnivå:

  • Porsche Taycan 4 Cross Turismo: Fra 848 000 kroner, 380 hestekrefter og overboost med 476 hestekrefter. 0–100 går unna på 5,1 sekunder, og rekkevidden er på mellom 389 og 456 kilometer.
  • Porsche Taycan 4S Cross Turismo: Fra 1.021.900 kroner, 490 hestekrefter og overboost med 571 hestekrefter. 0–100 går unna på 4,1 sekunder, og rekkevidden er på mellom 388 og 452 kilometer.
  • Porsche Taycan Turbo Cross Turismo: Fra 1.403.900 kroner, 625 hestekrefter og overboost med 680 hestekrefter. 0–100 går unna på 3,3 sekunder, og rekkevidden er på mellom 395 og 452 kilometer.
  • Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo: Fra 1.702.900 koner, 625 hestekrefter og overboost med 761 hestekrefter. 0-100 går unna på 2,9 sekunder, og rekkevidden er på mellom 388 og 419 kilometer.

Norge blir viktig

I den internasjonale pressemeldingen fra Porsche står både USA, Nederland og Tyskland listet opp som de viktigste markedene for nye Taycan Cross Turismo. Men interessant nok er også lille Norge tatt med i samme setning, noe som understreker hvor begrenset markedet for eksentriske superstasjonsvogner med elektrisk fremdrift foreløpig er. 

PÅ OG UTENFOR ASFALTEN: Porsche Taycan Cross Turismo fås med luftfjæring som standard. Da kan bilen heves ekstra så eierne kan kjøre på typiske kjerreveier. <strong>Foto: Porsche</strong> (1 / 4)
PÅ OG UTENFOR ASFALTEN: Porsche Taycan Cross Turismo fås med luftfjæring som standard. Da kan bilen heves ekstra så eierne kan kjøre på typiske kjerreveier. Foto: Porsche

Til glede for elbilsultne nordmenn er det imidlertid ikke bare firehjulsdrift som er å finne blant den nye Porschens standardutstyr. Også luftfjæring med justerbar høyde fås med på kjøpet, i tillegg til et eget kjøreprogram for grus og «lett offroad-kjøring» – det man på norsk kan kalle kjerreveier. 

Velges det noe mer offroad-inspirerte kjøreprogrammet, vil den elektriske Porschen automatisk heve seg 30 millimeter sammenlignet med en vanlig Taycan. Kjøreprogrammet skal visstnok også styre over bilens øvrige innstillinger, deriblant girkassen med to trinn. 

Porsche Taycan Cross Turismo er klar for bestilling nå. Porsche-sjefen lover at de første bilene vil bli levert til norske kunder før sommeren.