<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
MER STANDARDUTSTYR: Denne gangen er BMW M4 Competition Convertible laset med standardutstyr. Vekk er manuell girkasse og bakhjulsdrift – nå er det automat og M xDrive som gjelder. Foto: BMW

Denne bør du styre unna

BMW M4 Convertible er kommet i ny versjon, men denne gangen er noe vesentlig fjernet og et viktig punkt lagt til.

Publisert 27. mai 2021 kl. 15.52
Oppdatert 28. mai 2021 klokken 06.05
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 558 ord

Hvorfor bør du styre unna, lurer du? Svaret er enkelt: Helt nye BMW M4 Convertible kommer ikke utelukkende med bakhjulsdrift, slik den forrige gjorde. Nå er to tunge differensialer og firehjulstrekk standardutstyr på M4 Convertible, og samtidig er manuelt gir ikke tilgjengelig. Det er litt synd, for den forrige utgaven var kanskje på sitt aller beste med dette klassiske sportsbiloppsettet. Entusiastene river seg i håret, men livsnyterne har lite å frykte.

De som vil ha det heftig, men ønsker å la bilen gire selv og ha trekke på alle fire, bør slett ikke styre vekk.

Solid trøst

For kjøperne som ikke er så opptatt av bakhjulsdrift og manuelle girkasser er det heldigvis veldig mye å glede seg over ved nye M4 Convertible. De som vil ha det heftig, men likevel ønsker å la bilen gire selv og ha trekk på alle fire, bør slett ikke styre vekk. Borte er forøvrig det tunge, faste taket forrige modell måtte frakte rundt på – nå erstattet av et elegant stofftak som er 40 prosent lettere og later til å være det mest trendy for tiden. Og med firehjulsdrift blir nye BMW M4 Convertible en ypperlig bil å legge på langtur til alpene med. 

Det tar forøvrig bare 18 sekunder å senke taket og du kan gjøre det i opp mot 50 kilometer i timen, som er ganske praktisk. 

PS: Husk å følge Finansavisen Motor på Facebook – der det alltid er spennende bildiskusjoner på gang!

KRAFTIG: BMW M4 Competition Convertible får 510 hestekrefter og skal klare 0 til 100 på 3,7 sekunder. Foto: BMW

Heftig motor og drivverk

BMW M4 Convertible kommer som Competition-utgave. Det vil si at den får samme motor og drivverk som de øvrige M3 og M4 Competition-modellene, hvilket betyr at det sitter hele 510 hestekrefter under panseret. Slagvolumet i den turboladede rekkesekseren er på 3,0 liter og dreiemomentet ligger på 650 Nm. Siden bilen har firehjulsdrift er grepet godt, kan man lese mellom linjene når 0 til 100-tiden betraktes. BMW M4 Competition Convertible skal klare øvelsen på bare 3,7 sekunder, som bare er 0,1 sekund bak en Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet. 

Som med de øvrige M3- og M4-modellene leveres også BMW M4 Competition Convertible med såkalt Adaptive M suspension, M Servotronic steering, M Compound-bremser, smidde M lettvektsfelger, M xDrive og Active M Differential. Sistnevnte gjør det interessant nok mulig å koble ut drivkraften på forhjulene, men forutsetningen er at alle kjørehjelpsystemer er skrudd av. Dette systemet har de øvrige nye M-bilene M3, M5, M4 og M8 med firehjulstrekk , og når alt av hjelpemidler skrus av blir det nesten i overkant spennende med over 500 hestekrefter. 

LUKSUSBIL: På innsiden er BMW M4 Competition Convertible mer påkostet enn de vanlig BMW-utgavene. Foto: BMW

Mye mer M

Når det kommer et nytt produkt fra BMWs M-avdeling kastes det tilsynelatende på så mange «M»-er som mulig. For nye BMW M4 Competition Convertible leveres også med en ekstra pakke, M Drive Professional som ekstrautstyr. Denne gir deg tilgang på M Traction Control med tistegs justering av antispinnsystem og stabilitet samt M Drift Analyser and M Laptimer. M Drift Analyser skal sørge for at du kan sladde på tørr asfalt og bli riktig god på det til slutt, noe som nok lover bra for dekkprodusentene. 

Produksjonen av BMW M4 Competition Convertible starter i juli og lanseringen finner sted på samme tid.  Startprisen i Norge blir på 1.390.400 kroner før leveringskonstanter og ekstrautstyr er lagt på.