– Det er en kjip bil som du bør holde deg langt unna
I denne ukens «Mil etter mil – en podcast om bil» snakker podcastgutta blant annet om brann i en populær elbil og en annen elbil som blir forsinket.

Elbilsalget har økt med 36,9 prosent i løpet av årets syv første måneder, sammenlignet med samme periode i 2020. Av de 94.437 nyregistrerte personbilene er 54.789 rene elbiler, som tilsvarer en økning på 66,5 prosent, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Bare i juli var 64 prosent av alle nye personbiler helt elektriske, så godt over halvparten suste ut av bilforretningen med ladekabel i frunken.
Hør denne ukens episode «Skummelt med elbil?»:
I juli var også Ford det mest populære bilmerket i Norge og slo salgsmaskinen Volkswagen med 60 biler. Majoriteten av Fords salg forrige måned var el-SUV-en Mach-e, mens nummer to på bestselgerlisten var elektriske Skoda Enyaq, etterfulgt av Hyundai IONIQ 5 (også elektrisk).
Norges 10 mest populære bilmerker i juli
Rangering | Bilmerke | Antall i juli |
1 | Ford | 1,091 |
2 | Volkswagen | 1,031 |
3 | Toyota | 991 |
4 | Hyundai | 885 |
5 | Volvo | 875 |
6 | BMW | 825 |
7 | Skoda | 724 |
8 | Audi | 712 |
9 | Mercedes-Benz | 579 |
En elbil det ikke går like godt for er Chevrolet Bolt, som her hjemme ble solgt under navnet Opel Ampera-e. Først ble alle bilene som ble produsert mellom 2017 og 2019 kalt tilbake for å oppdatere programvaren i april fordi det hadde oppstått brann i batteripakken i minst fem biler i USA.
Oppdateringen fungerte ikke og i forrige uke kom meldingen om at produsenten LG Chem i Korea skal bytte ut hele batteripakken i samtlige Chevrolet Bolt og Ampera-e. Totalt dreier det seg om 4.000 Ampera-e i Norge, samt noen hundre Chevrolet Bolt, så totalt er det i underkant av 4.300 biler som er berørt.
– Hadde jeg eid en Opel Ampera-e og den hadde begynt å brenne, så hadde jeg sett på det som grunn til begeistring fremfor en bekymring, sier bilekspert og podcastprogramleder Marius Mørch Larsen.
– Det er en kjip bil som kom altfor seint. Det er bare å holde seg langt unna, legger Mørch Larsen til.
– Det er jeg uenig i. Den kom i 2017 og hadde en kjekk rekkevidde på over 40 mil, kontrer Finansavisens Motor-journalist og medprogramleder i Mil etter mil, Håkon Sæbø.
Hør forrige ukes episode «Dette er bilene nordmenn vil ha»: